Literatura: |
Paluchowski, W., J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP.
Brzezińska, A., Teoplitz, Z. (2007). (red.) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa, Academica.
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz- Winiewska, M. (2009). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Siuta. J. (1991). Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
AERA, APA, NCoMiE (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk, GWP.
PTP: Kodeks etyczno- zawodowy psychologa. www.ptp.org
Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. t 1-3, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Pasztak- Opiłka, A. (2016) (red.). O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami. Warszawa: Difin.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena uzyskana z egzaminu: ocena dostateczna po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na 50% pytań +1. Pozostałe oceny zgodnie z rozkładem normalnym.
Ocena końcowa modułu uwzględnia oceny niedostateczne uzyskane w ramach terminów zaliczeń i egzaminów. Przed przystąpieniem do egzaminu student musi uzyskać zaliczenie z ćwiczeń, na zasadach określonych w module. W przypadku nie uzyskania zaliczenia studentowi przysługuje dodatkowy termin zaliczenia, który powinien poprzedzać termin egzaminu poprawkowego.
Dla egzaminu wyznacza się dwa terminy: pierwszy i drugi (poprawkowy, organizowany w miesiącu wrześniu). Nie organizuje się indywidualnych egzaminów dla studentów, którzy nie zgłosili się na terminy wyznaczone dla całej grupy.
|
Zakres tematów: |
Pojęcie i przedmiot diagnozowania. Diagnozowanie i testowanie.
Diagnoza psychologiczna w świecie współczesnym.
Rodzaje diagnozy psychologicznej, kryteria podziału. Diagnoza kliniczna i diagnoza statystyczna.
Modele diagnozy psychologicznej. Etapy procesów diagnostycznych.
Praktyczne i interpersonalne umiejętności diagnosty. Kompetencje diagnostyczne.
Diagnoza jako sytuacja komunikacyjna.
Diagnoza jako sytuacja społeczna.
Metody i techniki diagnostyczne- wywiad i obserwacja.
Metody i techniki diagnostyczne- kwestionariusze, techniki projekcyjne, próby zadaniowe. Metody zdyskredytowane.
Współczesne i tradycyjne ujęcie diagnozy psychologicznej. EBA.
Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży- specyficzne problemy.
Etyczne problemy diagnozowania.
Spory i kontrowersje w diagnozie psychologicznej.
Specyfika pomiaru. Norma i normalność, systemy klasyfikacyjne.
Wybrane problemy współczesnej diagnozy- wielokulturowość i wielojęzyczność.
|