Praca socjalna w róznych obszarach problemów społecznych (C): Postpenitencjarna praca socjalna 05-SP-S1-PPS
seminarium (S)
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
• Benedyczak St.: Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej. Kalisz 1995; • Czapów Cz., Jedlewski S.: Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 1971; • Frieske K. W. Przestępczość w Polsce – Lata dziewięćdziesiąte. Stereotypy i realia. [w] Marody M. [red] Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa 2004; • Górny J.: Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki. Warszawa 1994; • Hołyst B. [red] Problemy współczesnej penitencjarystyki. Warszawa 1984; • Kozaczuk F. [red] Resocjalizacja instytucjonalna. Perspektywy i zagrożenia. Rzeszów 2004; • Kwaśniewski J. Społeczeństwo wobec dewiacji. Warszawa 1983; • Lewandowski M. Dwie twarze wolności. Warszawa 1982; • Łukaszewicz A. (...) Rzeczpospolita 02.09.1998 Nr 205 • Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994; • Marshall G. [red] Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa 2005; • Pospiszyl K. Resocjalizacja : teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa 1998; • Poznaniak W. Zaburzenia w uspołecznianiu przestępców. Poznań 1982; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia modułu jest uzyskania pozytywnej oceny na którą składają się dwie oceny składowe: ocena aktywności na zajęciach; ocena koncepcji działań wspierających osoby opuszczające zakłady karne przedstawione w konspekcie projektu socjalnego - możliwości ich realizacji, innowacyjności, potencjalnej skuteczności w odniesieniu do omawianych na zajęciach problemów. |
||
Zakres tematów: |
• pojęcie opieki postpenitencjarnej; • pojęcie deprywacji emocjonalnej i społecznej osób długotrwale odizolowanych od społeczeństwa; • znaczenie wolnościowych środków karnych; • praca socjalna z więźniami i osobami opuszczającymi zakłady karne; • profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej; • zadania kuratorów sądowych i pracowników socjalnych w tym zakresie; • wpływ subkultury więziennej na osobę odbywającą karę pozbawienia wolności • readaptacja społeczna i reorganizacja środowisk lokalnych jako warunek skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych. • proces stygmatyzaja i destygmatyzacja w sytuacji byłych więźniów. |
||
Metody dydaktyczne: |
konwersatorium - dyskusja oparta o literaturę przedmiotu i prezentowany materiał wizualny/filmowy. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Witold Mandrysz | 27/24 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.