Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Przedmiot fakultatywny SRiKS-6: Socjologiczne i kulturowe aspekty konsumpcji 05-SO-R-S1-SIKAK
Wykład (W) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.is.wns.edu.pol
Liczba godzin: 0
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

• A. Aldriage „Konsumpcja”, Warszawa 2006, podrozdziały: „Makdonaldyzacja i disneizacja”

• M. Bogunia – Borowska, M. Śleboda „Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności”, Kraków 2003

• A. Jawłowska, M. Kempny „Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowe”, Warszawa 2005

• T. Szlendak „Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety”, Warszawa 2005

• M. Golka „W cywilizacji konsumpcji”, Poznań 2004

• B. Łaciak „Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli wojna postu

z karnawałem”, Warszawa 2005

• T. Szlendak „Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży

w kulturze konsumpcyjnej”, Wrocław 2004

• T. Szlendak, T. Kozłowski „Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej”, Warszawa 2008

• K. Krzan „Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej”, Warszawa 2008

• A. Nacher „Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji”, Krakóo 2008

• M. Bogunia - Borowska (red.) „Dziecko w świecie mediów i konsumpcji”, Kraków 2006

• W. Godzic, M. Żakowski (red.) „Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów”, Warszawa 2007

• A. Brytek – Matera „Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym”, Warszawa 2008

• L. Hostyński „Wartości w świecie konsumpcji”, Lublin 2006

• M. Halwa, P. Wróbel „Bauman o popkulturze”, Warszawa 2008

• Z. Bauman „Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy”, Kraków 2006

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Egzamin odbywa się w formie ustnej. Student odpowiada na 3 pytania. Pytania opracowywane są na podstawie zagadnień poruszanych w ramach wykładu.

Zakres tematów:

Zakres tematyczny zajęć:

-Historia społeczeństwa konsumpcyjnego (istota konsumpcji, pojęcie i funkcje konsumpcji, klasyfikacja konsumpcji, koleje losów konsumpcji w Polsce i na świecie, wzory zachowań konsumpcyjnych, społeczne i kulturowe uwarunkowania zmian wzorów konsumpcyjnych, elementy kształtujące współczesne wzory zachowań konsumpcyjnych, nowe zjawiska i tendencje w konsumpcji)

-Konsument – wolny czy zniewolony? (stereotypy konsumenta wg Gabriela i Langa, dylematy współczesnego konsumenta, bolączki, rozterki i radości, typologia konsumentów, konsumpcja jako mechanizm kształtowania tożsamości, habitus)

-W świecie konsumpcji dziecięcej

-Konsumpcja w ujęciu genderowym

-Konsumenci wykluczeni (problem ubóstwa, marginalizowania pewnych grup społecznych, np. osób niepełnosprawnych, kobiet)

-Konsumpcja codzienności (konsumpcyjna strona turystyki zorganizowanej, konsumpcja przestrzeni, konsumpcja czasu wolnego, konsumpcja doznań w społeczeństwie konsumpcyjnym)

-Moda (wzory kulturowe, kult ciała i inne, psychologia marki, konsumpcja ostentacyjna, próżniactwo konsumpcyjne)

-Konsumpcja a religia (supermarketyzacja religii)

-Supermarketyzacja seksu (od seksu- produkcji do seksu- konsumpcji w kulturze konsumpcyjnej)

-Konsumpcja zrównoważona, różne formy konsumpcji alternatywnej

Metody dydaktyczne:

Celem zajęć będzie eksploracja przejawów konsumpcji na poziomie symbolicznym (kulturowym) oraz na poziomie funkcjonowania grup społecznych i na poziomie zachowań jednostkowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
0/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.