Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Przedmiot fakultatywny SRiKS-6: Socjologiczne i kulturowe aspekty konsumpcji 05-SO-R-S1-SIKAK
Ćwiczenia (C) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.is.wns.edu.pl
Liczba godzin: 0
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

• A. Aldriage „Konsumpcja”, Warszawa 2006, podrozdziały: „Makdonaldyzacja i disneizacja”

• M. Bogunia – Borowska, M. Śleboda „Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności”, Kraków 2003

• A. Jawłowska, M. Kempny „Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowe”, Warszawa 2005

• T. Szlendak „Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety”, Warszawa 2005

• M. Golka „W cywilizacji konsumpcji”, Poznań 2004

• B. Łaciak „Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli wojna postu

z karnawałem”, Warszawa 2005

• T. Szlendak „Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży

w kulturze konsumpcyjnej”, Wrocław 2004

• T. Szlendak, T. Kozłowski „Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej”, Warszawa 2008

• K. Krzan „Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej”, Warszawa 2008

• A. Nacher „Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji”, Krakóo 2008

• M. Bogunia - Borowska (red.) „Dziecko w świecie mediów i konsumpcji”, Kraków 2006

• W. Godzic, M. Żakowski (red.) „Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów”, Warszawa 2007

• A. Brytek – Matera „Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym”, Warszawa 2008

• L. Hostyński „Wartości w świecie konsumpcji”, Lublin 2006

• M. Halwa, P. Wróbel „Bauman o popkulturze”, Warszawa 2008

• Z. Bauman „Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy”, Kraków 2006

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są:

 Pozytywna ocena z przygotowania i realizacji projektu badawczego;

 Pozytywna ocena z aktywności na zajęciach (praca w zespole).

Na ocenę końcową zajęć składają się 2 elementy:

 Ocena z przygotowania i realizacji projektu badawczego (50%)

 Ocena z aktywności na zajęciach (praca w zespole) (50%)

Zakres tematów:

Podczas każdego ze spotkań, jeden, główny temat będzie stanowił podstawę zajęć, lektury i dyskusji. Ćwiczenia opatrzone będą krótkim wstępem teoretycznym, stanowiącym wprowadzenie do omawianego zagadnienia. Dalsza część spotkania oparta będzie na czynnym udziale studentów w dyskusjach konwersatoryjnych, wypowiadaniu i uzasadnianiu poglądów oraz formowaniu opinii w oparciu o krytyczną lekturę obowiązujących podczas danych zajęć tekstów. Zajęcia zakończone będą podaniem listy lektur uzupełniających, przeznaczonych dla osób zainteresowanych poszerzeniem wiedzy z danego tematu.

Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia związane z szeroko rozumianą konsumpcją, w tym: konsumpcja wybranych grup społecznych, konsumpcja zrównoważona, konsumpcja alternatywna (konsumpcja kolaboratywna, recyklingowa itd.),konsumpcja w kontekście globalizacji i regionalizacji, problemy konsumpcyjne współczesnego człowieka, konsumpcyjna strona turystyki.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia będą miały formę warsztatów dyskusyjnych, mających na celu dokonanie analizy, diagnozy i dekonstrukcji różnorodnych aspektów konsumpcji. Co roku wybierany jest jeden temat przewodni zajęć. W roku obecnym będzie to konsumpcja recyklingowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
0/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.