Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Plastyczne warsztaty twórcze 06-PE-EWP-S1-16
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa

Hohensee- Ciszewska H., Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych. WSiP. Warszawa 1976

Hohensee- Ciszewska H., Powszechna edukacja plastyczna. WSiP. Warszawa 1982

Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Impuls. Kraków 2005

Karolak W., Sztuka jako zabawa-Zabawa jako sztuka, Wyd. CODN Warszawa 1999

Karolak W., Projekt edukacyjny- projekt artystyczny, Wyd. WSHE Łódź 2004

Karolak W., Handford O., Zabawa(z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii,

Wyd. WSHE, Łódź 2008

Krawczyk Z., Wprowadzenie do kultury plastycznej PWN. Warszawa 1975

Lam W., Jak rozwijać twórczość malarską dziecka. NK. Warszawa 1976

Lewicka J., 100 technik plastycznych. NK. Warszawa 1970

Parramon J., Jak rysować i malować kredkami, Łódź 2000, Wyd. Galaktyka

Parramon J., Faktury, Wyd. Galaktyka Łódź 1999,

Parramon J ., Akwarele, Wyd. Galaktyka, Łódź 1999,

Parramon J., Światło i cień, Wyd. Galaktyka, Łódź 2000

Smith R., Wright M., Horton J., Szkoła rysowania i malowania, Warszawa 2002,Wyd. Arkady

Literatura uzupełniająca

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa ( Psychologia twórczego oka). WAiF. Warszawa 1978

Michejda – Kowalska K., O dziecięcej wyobraźni plastycznej. WSiP. Warszawa 1982

Pielasińska W., Ekspresja – jej wartość i potrzeba. WSiP. Warszawa 1983

Popek S., Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1972

Popek S., Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1979

Popek S., Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży. WSiP. Warszawa 1985

Read H., Wychowanie przez sztukę. Ossolineum. Wrocław 1976

Staniszewska- Saratowicz D., Oceny estetyczne i ich psychologiczne uwarunkowania. WSiP.

Warszawa 1980

Trojanowska – Kaczmarska A., Dziecko i twórczość. Ossolineum. Wrocław 1971.

Tyszkowa M., Żurawski B., Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka. PWN. Warszawa 1984

Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. PWN. Warszawa 1976

Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, Oficyna Wydawnicza „Librus” Katowice 2003

Mazepa-Domagała B., Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia projektowania spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych, Wydawnictwo ”Śląsk”, Katowice 2009

Trojanowska A., Dziecko i plastyka. WSiP. Warszawa 1983

Metody i kryteria oceniania:

Ostateczną ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie oceny z ćwiczeń.

Ćwiczenia:

Ocena z zaliczenia jest wypadkową- średnią ocen następujących elementów:

Prezentacja dokonań studenta (Portfolio) – plik zawierający indywidualne projekty plastyczne.Na ostatnich zajęciach w semestrze prowadzący dokonuje oceny zestawu prac plastycznych tworzonych w oparciu o techniki plastyczne poznane w ramach zajęć warsztatowych oraz zestawu sprawozdań z zajęć warsztatowych przygotowanych wg wzoru ustalonego przez prowadzącego na początku zajęć.Ocenie podlega forma i jakość prac plastycznych oraz kreatywność w zakresie przekształcania informacji w twórcze pomysły, nowatorskie ujęcie tematu.

Ocena bardzo dobra – przedstawiony do zaliczenia zestaw realizacji plastycznych prezentuje wysoki poziom, jest wysokiej jakości

Ocena dobra – przedstawiony do zaliczenia zestaw realizacji plastycznych jest dobrej jakości, standardowe podejście do tematów plastycznych

Ocena dostateczna – przedstawiony do zaliczenia zestaw prac plastycznych jest

wystarczającej jakości

Ocena niedostateczna – przedstawiony do zaliczenia zestaw prac plastycznych z

wieloma brakami , niewystarczająca frekwencja (ponad 50% zajęć opuszczonych);

Opracowanie w formie pisemnej zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych oraz rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży-praca pisemna.Ocenie podlega zawartość merytoryczna pracy -poziom znajomości zalecanych treści (5 pkt.) oraz forma opracowania pisemnego- zachowanie reguł pisania pracy pisemnej (przypisy, spisy, grafika) (5 pkt.)

Słownik pojęć plastycznych - ocenie podlega zakres i jakość informacji zdobytych drogą samodzielnych poszukiwań (5pkt); Forma opracowania pisemnego (5 pkt.)

Skala ocen:

51%-60%=dst

61%-70%-dst+

71%-80%=db

81%-90%=db+

91%-100%=bdb

Ocenę końcową stanowić będzie suma punktów przyznanych przez prowadzącego (0-20 pkt.) Termin złożenia pracy pisemnej wraz z opracowanym słownikiem pojęć plastycznych w formie papierowej - przedostatnie zajęcia w semestrze.

Zakres tematów:

Środki wyrazu artystycznego; Techniki i materiały plastyczne; Techniki rozwijania obrazu; Papieroplastyka; Kompozycja jako organizowanie płaszczyzny; Interpretacja obrazów i praca nad nimi; Zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem elementów przestrzennych.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Mazepa-Domagała 22/32 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Danuta Krzywoń 32/32 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Mazepa-Domagała 24/32 szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Iwona Tomas 32/32 szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Iwona Tomas 30/32 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)