Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Jura Cz., Klag J. 2005. Podstawy embriologii zwierząt i człowieka tom 1 PWN. Warszawa.
Twyman R.M. 2003. Biologia rozwoju – Krótkie wykłady. PWN, Warszawa
Hejnowicz Z. 2002. Anatomia i Histogeneza Roślin Naczyniowych. Organy wegetatywne. PWN, Warszawa
Szweykowska A., Szweykowski J. 2004. Botanika (Morfologia: tom I). Rozdział: Rozmnażanie płciowe i przemiana pokoleń u roślin telomowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Bielańska-Osuchowska Z. 2004. Zarys organogenezy. PWN Warszawa.
Wojtaszek P. i in. (red.). 2007. Biologia Komórki Roślinnej. cz. 2. Funkcja. PWN, Warszawa
The Arabidopsis Book (wydawnictwo on-line) i najnowsze przeglądowe artykuły naukowe dotyczące omawianych zagadnień
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na kolokwium obowiązują treści ujęte w opisie zajęć laboratoryjnych i przekazane w trakcie laboratoriów, uzupełnione o wiadomości uzyskane przez studenta podczas pracy własnej z zaleconą literaturą obowiązkową.
Każde kolokwium jest oceniane jest w skali punktowej 0-9, gdzie za każde z 3 pytań uzyskać można maksymalnie 3 punkty. Na podstawie sumy uzyskanych na kolokwium punktów wystawiana jest ocena według skali:
bdb – 8,5 – 9
+db: 7,5 – 8
db: 6,5 – 7
+dst: 5,5 – 6
dst: 4,5 – 5
ndst: 0 – 4 punktów
Prowadzący zajęcia na bieżąco ocenia przestrzeganie zasad pracy w laboratorium oraz samodzielność pracy studenta (rozumiana jako nie korzystanie z wyników pracy innych studentów)
Praca studenta na każdym z ćwiczeń oceniana jest w skali punktowej 0-1, gdzie 0 oznacza uchybienia w przestrzeganiu zasad pracy lub prace niesamodzielną.
Na podstawie sumy uzyskanych punktów wystawiana jest ocena według skali:
bdb – 9,5 – 10
+db: 8,5 – 9
db: 7,5 – 8
+dst: 6,5 – 7
dst: 5,5 – 6
ndst: 0 –5 punktów
Student przygotowuje sprawozdania ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, zawierające opis, analizę i prezentację wyników zakończoną wnioskami dotyczącymi realizacji wybranego tematu zajęć laboratoryjnych.
Każde sprawozdanie jest oceniane jest w skali punktowej 0 – 3, gdzie za brak sprawozdania jest 0 punktów, za sprawozdanie bez błędów merytorycznych 3 punkty, a punkty od 1 do 2 odzwierciedlają liczbę i wagę popełnionych błędów. Na podstawie sumy uzyskanych przez studenta punktów wystawiana jest ocena według skali:
bdb – 27,5 – 30
+db: 24,5 – 27
db: 21,5 – 24
+dst: 18,5 – 21
dst: 15,5 – 18
ndst: 0 – 15 punktów
|
Zakres tematów: |
HEZ: struktura gonad kręgowców, kariogamia, sposoby bruzdkowania, typy gastrulacji, różnicowanie struktur pozazarodkowych (błony płodowe), podstawy organogenezy na przykładzie ptaka, etapy rozwoju pozazarodkowego.
BMR i ACR: cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych, rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego, podwójne zapłodnienie, rozwój zarodka i nasienia z uwzględnieniem czynników genetycznych kontrolujących wybrane procesy; rośliny modelowe badań molekularnych podstaw rozwoju roślin: Arabidopsis thaliana, Antirrhinum majus; Zea mays; analiza fenotypu mutantów Arabidopsis thaliana (efekty mutacji na różnych etapach ontogenezy, liść, korzeń, merystem apikalny pędu oraz merystem kwiatowy mutantów, efekty zaburzeń cyklu komórkowego); demonstracja metod badania wzorów ekspresji genów regulujących wzrost merystemu apikalnego pędu z wykorzystaniem genów markerowych.
|