Pracownia specjalizacyjna I w Katedrze Mikrobiologii 01-BT-S2-2BT-03.MIK
Laboratorium (L)
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 120 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Artykuły oryginalne, przeglądowe oraz metodyczne z zakresu wykonywanych badań. Piśmiennictwo zalecane indywidualnie z zakresu realizowanego tematu oraz dotyczące metod badawczych niezbędnych w jego realizacji. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ciągła ocena umiejętności praktycznych: Bardzo dobry: student rozumie celowość badanego problemu, umiejętnie wybiera odpowiednią literaturę, jest zaangażowany i kreatywny w rozwiązywaniu bieżących problemów, jest systematyczny, solidnie wykonuje i zna zasady stosowanych metod badawczych, bezbłędnie wykonuje obliczenia chemiczne, sporządza dokładną dokumentację, prawidłowo interpretuje wyniki, aktywnie uczestniczy w dyskusjach i dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Dobry: student rozumie celowość badanego problemu, umiejętnie wybiera odpowiednią literaturę, jest zaangażowany w rozwiązywanie bieżących problemów, jest systematyczny, solidnie wykonuje i zna zasady stosowanych metod badawczych, wykonuje z pomocą obliczenia chemiczne, poprawnie sporządza dokumentację, interpretuje wyniki z niewielką pomocą prowadzącego, uczestniczy w dyskusjach i dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Dostateczny: student potrzebuje dodatkowych wskazówek do wykonania konkretnych zadań i posługiwania się aparaturą, jest słabo zaangażowany w realizację zajęć, nie wykazuje aktywności podczas dyskusji, ma problemy z obliczeniami chemicznymi i sporządzaniem odczynników, z pomocą prowadzącego sporządza dokumentację i interpretuje wyniki, dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Niedostateczny: student nie rozumie sensu prowadzonych zadań, niedbale wykonuje powierzone mu zadania, nie prowadzi rzetelnej dokumentacji, nie potrafi analizować wyników i wyciągać wniosków. W czasie trwania zajęć prowadzący w sposób ciągły ocenia przygotowanie teoretyczne studenta do zajęć, jego aktywność i umiejętności praktyczne w laboratorium, przestrzeganie harmonogramu pracy, rzetelność wykonanych pomiarów, umiejętność wstępnego analizowania otrzymanych wyników i kreatywność w rozwiązywaniu problemów badawczych. Ocenie podlega również umiejętność i kultura pracy w zespole, bezpieczeństwo pracy oraz dbałość o bazę materiałowo-sprzętową. Raporty z realizowanych tematów: Student oddaje gotowy raport w formie elektronicznej pierwszego dnia kolejnego miesiąca. Każdy kolejny dzień spóźnienia skutkuje obniżeniem oceny o jeden stopień. Raport podlega ocenie pod kątem jego zawartości, poprawności i staranności. Sprawozdanie końcowe: Ocenie podlega treść sprawozdania, sposób zaprezentowania oraz dyskusja: Bardzo dobry: sprawozdanie jest kompletne, poprawne merytorycznie, wykonane starannie, zaprezentowane w dojrzały sposób, w wyznaczonym czasie, student aktywnie uczestniczy w dyskusji. Dobry: sprawozdanie jest kompletne, zawiera nieliczne błędy merytoryczne, wykonane starannie, zaprezentowane w poprawny sposób bez korzystania z notatek, w wyznaczonym czasie, student poprawnie odpowiada na pytania co świadczy o dobrej znajomości prezentowanego tematu. Dostateczny: sprawozdanie jest kompletne, zawiera nieliczne błędy merytoryczne, wykonane starannie, zaprezentowane z pomocą notatek, student słabo orientuje się w prezentowanym temacie. Niedostateczny: sprawozdanie jest niekompletne, zawiera błędy merytoryczne, wykonane niestarannie, student ma trudności z wygłoszeniem referatu, nie podejmuje dyskusji w prezentowanym temacie. Sprawozdanie końcowe student przygotowuje samodzielnie w postaci 15-minutowej prezentacji multimedialnej. |
||
Zakres tematów: |
Cyfrowe narzędzia w nauce. Izolacja DNA z gleby zanieczyszczonej metalami ciężkimi. Wyznaczanie liczby kopii genu 16S rRNA w glebie skażonej metalami ciężkimi. Wyznaczanie w glebie zanieczyszczonej metalami ciężkimi ogólnej liczebności bakterii oraz liczebności bakterii opornych na metale ciężkie. Izolacja szczepów bakterii opornych na metale ciężkie. Techniki przechowywania szczepów. Analiza próbek z zastosowaniem chromatografii gazowej (GC) i wysokociśnieniowej chromatografii cieczowej (HPLC). Analiza próbek z zastosowaniem GC-MS. Analiza bioróżnorodności funkcjonalnej zespołów mikroorganizmów glebowych metodą BIOLOG. Analiza statystyczna wyników. |
||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia laboratoryjne pod nadzorem prowadzącego, mające na celu zapoznanie studentów z technikami stosowanymi w mikrobiologii środowiskowej. Wykonywanie doświadczeń indywidualnie lub w zespołach 2-osobowych, w zależności od tematu zajęć. Przygotowanie do planowania i prowadzenia doświadczeń z zakresu biotechnologii środowiska. Dyskusje dotyczące metod stosowanych do oceny bioróżnorodności i aktywności mikroorganizmów glebowych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 9:00 - 17:00,
sala sale KM |
Tomasz Płociniczak, Sławomir Sułowicz, Małgorzata Pawlik, Sławomir Borymski, Magdalena Pacwa-Płociniczak | 4/10 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Jagiellońska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.