Literatura: |
H.Borzyszkowa (2002), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w środowisku społecznym [W:] D.Lotz, K.Wenty, W.Zeidler (red.) Diagnoza dla osób niepełnosprawnych, Agencja Wydawnicza Kwadra, Szczecin.
J.Cieszyńska, M.Korendo (2008), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
H.Cudak (2000), Funkcjonowanie rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogiczne TWP, Warszawa.
C.Barnes, Mercer G.(2008), Niepełnosprawność, Warszawa
Z.Sękowska, (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa
D.D. Smith (2009), Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa
O. Speck (2006), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Katowice
M.Piszczek (2007), Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa
K.Bobińska, T.Pietras, P.Gałecki(2012), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław
B.Antoszewska, K.Ćwirynkało (2010), Rodzice jako animatorzy w życiu dziecka z niepełnosprawnością, [W:] S.Przybyliński (red.) Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą, Olsztyn.
A.Bandura (1997), Social learning theory, Englewood Cliffs, New York
|
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka uwarunkowań procesu diagnostycznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Środowisko terapeutyczne – interdyscyplinarność podstawą wsparcia i terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie – praktyczny aspekt jego tworzenia
2. Diagnoza funkcjonalna podstawą terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną (charakterystyka osiągane przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną rozwoju poznawczego ( z wykorzystaniem elementów teorii J.Piageta; zapoznanie się z różnymi narzędziami diagnostycznymi: Gunzbur, Skala Dojrzałości Społecznej Dolla, Profil Osiągnieć Ucznia J.Kielina, Monachijska Skala Rozwojowa)
3. Podstawy metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania osób z poszczególnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
4. Szczegółowa charakterystyka metod terapeutycznych z uwzględnieniem specyfiki i złożoności zaburzeń w stopniach niepełnosprawności intelektualnej
|