Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia pedagogiczna uczniów z deficytami i zaburzeniami rozwoju 12-PE-OT-S2-TUDZR
Konwersatorium (K) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007.

Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, 2006

Czeredecka B.: Analiza pedagogiczna zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa 2003

Jarosz E., E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne,

Walończyk T., J. Komander (red.): Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa 2005

Doliński A.: Teoretyczno-metodyczne aspekty korekcji zachowania: program profilaktyczny. Zielona Góra 2004

Howart R.: Jak pokonywać problemy behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa 2005

Jabłońska-Dąbrowska I.: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków 2008

Kaleta K., Mróz J. (red.): Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, Kielce 2010.

Kimble D., A. M. Colman, Biologiczne mechanizmy zachowania, Poznań 2001

Kozłowska A.: Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa 1984.

Nowak-Starz G.: Rozwój fizyczny i emocjonalny dzieci z przejawami zaburzeń emocjonalnych. Kielce 1998

Opolska T.: Dziecko nadpobudliwe: program korekcyjny. Warszawa 2001

Varughese T., Wskazówki społeczne dla dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych i zaburzeń pokrewnych, Warszawa 2012.

Wolańczyk T.: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne młodzieży szkolnej w Polsce. Warszawa 2002

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny projektu:

• Terminowość oddania

• Zgodność merytoryczna w wymogami wyznaczonymi w opisie

• Wymagana ilość stron

• Estetyka, klarowność i przejrzystość prezentowanych treści; poziom wykorzystania wiedzy z zajęć i znajomości metod pracy

• umiejętność prezentacji oraz formułowania wniosków

Kryteria zaliczenia ćwiczeń - Ocena:

(5.0) Bardzo dobra –właściwy dobór i zastosowanie metod wraz z opisem na bdb., obecność 90%, aktywny udział w zajęciach

(4.0) Dobra - właściwy dobór i zastosowanie metod wraz z opisem na db., obecność 90%, aktywny udział w zajęciach

(3.0) Dostateczna - właściwy dobór i zastosowanie metod wraz z opisem na dst., obecność 90%

Zakres tematów:

• Norma rozwojowa a zaburzenie, podstawowe pojęcia

• Czynniki i przyczyny powstania zaburzeń rozwojowych

• Podmioty diagnostyczne, zakres kompetencji diagnostycznych pedagogów, wychowawców, lekarzy i in.

• Zaburzenia parcjalne i całościowe – charakterystyka wybranych zaburzeń

• Usprawnianie dzieci z fragmentarycznymi zaburzeniami rozwoju oraz z niezgrabnością ruchową: MDS, kinezjologia edukacyjna, Integracja sensoryczna (2)

• Podstawy audio-psycho-fonologii w ujęciu metody Tomatisa , wykorzystanie metody treningu słuchowego Tomatisa w rozwiązywaniu różnorodnych problemów szkolnych: dysleksja , zaburzenia uwagi ,mowy koncentracji , zapamiętywania (2) .

• Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu (1)

• Prezentacja działań prowadzonych na rzecz dzieci/młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi (4)

• Podsumowanie aktywności studentów

Metody dydaktyczne:

projekt, metody aktywizujące

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ilona Fajfer-Kruczek 0/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)