Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna 12-PE-WIP-N1-1KI
Ćwiczenia (C) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2005.

J. Aitchison, Ziarna mowy, Warszawa 2002 (np. cz. I, Zagadki).

W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008 (np. rozdz. I, Podstawowe pojęcia).

S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.

A. Skudrzykowa, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005 (rozdz. Pisanie jako mówienie – w poszukiwaniu nowej reguły tekstowości)

B. Jamrożek, J. Sobczak, Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000 (rozdz. 2).

Z.M. Brześkiewicz, Supersłuchanie. Jak słuchać i być słuchanym. Warszawa 1996.

A. Pease, Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1993.

L. Tkaczyk, Komunikacja niewerbalna. Postawa – mimika – gest, Wrocław 1999.

P. Thomson, Sposoby komunikacji interpersonalnej. Spraw, by cię słuchano i odnieś sukces, Poznań 1998 (rozdz. 4. Wszystko jest w oczach, rozdz. 7. Komunikacja niewerbalna – mowa ciała).

W. Wołowik, Język ciała ..., Tom I-IV. Kraków 1998.

A. Wierzbicka, Różne kultury, różne języki, różne akty mowy, [w:] Tejże, Język – umysł – kultura, Warszawa 1999, s. 193-227.

A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.

E. Kołodziejek, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2007.

J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych. Lublin 1997.

R. Przybylska, Wstęp do nauki o języku, Kraków 2003 (rozdz. I, Komunikacja językowa).

J. Warchala, Kategoria potoczności w języku, Katowice 2003 (np. rozdz. Kategoria potoczności – charakterystyka ogólna).

B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998.

E. Sachajska, Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 2006.

E.M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk 2008.

B.E. Gronbeck, K. German, D. Ehninger, A.H. Monroe, Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001

(cała książka dostarcza informacji o konstruowaniu przemówień, prezentacji).

M. Kuziak, Jak mówić, rozmawiać, przemawiać? Bielsko-Biała 2005.

E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych (czyli jak zostać dobrym mówcą). Warszawa 2001.

A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać. Wrocław 1994.

L. Stomma, Słownik polskich wyzwisk, inwektyw i określeń pejoratywnych, Warszawa 2000.

M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.

J. Bralczyk, Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena obejmuje zakres przygotowania i sposób prezentacji materiału dokumentacyjnego, umiejętność zainteresowania i zaktywizowania uczestników zajęć. Ocenę bardzo dobrą gwarantuje: wyczerpanie realizowanego tematu podporządkowane opracowanemu scenariuszowi, interesujący, dynamiczny i multimodalny przebieg zajęć, sporadyczne korzystanie z notatek dla przypomnienia toku prezentacji. Ocena dobra: jak w wypadku oceny bardzo dobrej, dopuszczalne korzystanie z notatek i ich fragmentaryczne odczytywanie. Ocena dostateczna: prezentacja zadowalająco wyczerpuje temat, ale jej autor posiłkuje się stale notatkami, co powoduje m.in. brak kontaktu wzrokowego z uczestnikami zajęć.

Zakres tematów:

Język naturalny jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej (definicje języka, ewolucja języka, społeczna rola języka). Zróżnicowanie współczesnego języka polskiego (terytorialne, środowiskowe i zawodowe odmiany polszczyzny; zawodowość, ekspresywność i tajność socjolektów i profesjolektów; idiolekty; typy kontaktów językowych i role społeczne uczestników komunikacji a odmiany współczesnej polszczyzny). Werbalne i niewerbalne składniki procesu komunikacji (język naturalny jako symboliczny system komunikacji, rola środków niewerbalnych i suprasegmentalnych w komunikacji interpersonalnej). Słuchanie a komunikacja (style słuchania, słuchanie refleksyjne i nierefleksyjne, aktywne słuchanie). Składniki aktu komunikacyjnego (język, nadawca, odbiorca, kanał, sytuacja komunikacyjna, temat komunikatu, forma komunikacji). Akty mowy, ich typy, warunki skuteczności (maksymy konwersacyjne Grice`a). Komunikacja ustna i pisana (monolog, dialog, polilog w procesie komunikacji interpersonalnej).

Funkcje języka jako głównego kodu w procesie komunikowania się (np.: ekspresywna, fatyczna, impresywna, kognitywna, komunikatywna, metajęzykowa, poetycka, prezentatywna). Etykieta językowa (tendencje rozwojowe polskiej etykiety językowe, netykieta). Agresja językowa i wulgaryzacja języka (kod ograniczony – kod rozwinięty, postawa „być” – postawa „mieć”). Mody językowe a mody kulturowe. Stereotypy językowe (poznawcze i emocjonalne składniki stereotypów, stereotypy jako składniki językowego obrazu świata). Rodzaje wystąpień publicznych i ich przygotowanie (np.: wykład, przemówienie, referat, toast, kondolencje). Język jako okno na świat – podwójne życie człowieka dwujęzycznego (różnice między językowymi obrazami świata). Kompetencja językowa, socjolingwistyczna, pragmatyczna jako kluczowe w procesie komunikacji.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstami kultury, ich analiza i interpretacja, rozpoznawanie i interpretacja wyróżników odmian językowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bortliczek 18/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)