Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opieka i wsparcie osób z niepełnosprawnością 12-PE-AR-S1-3OIW
Wykład (W) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

- Barnes Colin, Mercer Geof: Niepełnosprawność. Przeł. Piotr Morawski. Wydawnictwo Sic! Warszawa 2008.

- Górnikowska-Zwolak E.: Refleksja o trosce jako kontekst rozważań o dobrostanie społecznym, rodzinie i edukacji dorosłych. W: Rodzinne źródło dobrostanu społecznego. Red. E. Górnikowska-Zwolak, M. Wójcik. Górnośląska WSP im. kard. A. Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice 2013;

- Między wsparciem doraźnym a wspieraniem racjonalnym, czyli o uwarunkowaniach socjalizacji społecznej osób niepełnosprawnych. Red. Zenon Gajdzica. Impuls, Kraków 2008.

Wybrane numery (i artykuły) czasopisma PERSON:

"Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych" 2015, nr 1, t. 20. Osoba niepełnosprawna w środowisku lokalnym i instytucjonalnym. Red. Ilona Fajfer-Kruczek.

PERSON 2015, nr 2, t. 21. Interdyscyplinarność w opiece i wsparciu osób niepełnosprawnych. Red. Sylwia wrona, Jerzy Rotermund;

PERSON 2016, nr 1, t. 22. Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej. Red. Zenon Gajdzica, Magdalena Bełza.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega znajomość treści przedmiotu: zagadnień podejmowanych na wykładach i ćwiczeniach; wymagana jest obecność na zajęciach (90% obecności)

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest wywiązanie się z dwóch podstawowych zadań:

1) przygotowanie i prezentacja jednego z zagadnień (tematów ćwiczeń);

2) przygotowanie w formie pisemnej projektu (prezentacja indywidualnego przypadku osoby z niepełnosprawnością pod kątem potrzeb i możliwości opieki, wsparcia).

Aktywny udział w zajęciach (dyskusji) również będzie brany pod uwagę.

Ocena prezentacji zagadnień będzie dokonywana sukcesywnie podczas kolejnych zajęć; termin oddania pracy na przedostatnich zajęciach.

Zakres tematów:

Treści wykładów:

- Pomoc, ratownictwo, opieka, wsparcie - istota from (rozróżnienie zadań), uchwycenie związków;

- Rodzina — wspólnota kształtująca postawy zaangażowania w relację troski, główny podmiot sieci społecznego wsparcia;

- Niepełnosprawność, osoba niepełnosprawna. Historyczno-kulturowe uwarunkowania opieki, edukacji, rehabilitacji osób niepełnosprawnych;

- Wsparcie społeczne podstawą pomocy udzielanej w środowisku;

- Opieka instytucjonalna nad osobami niepełnosprawnymi intelektualnie (wybrane aspekty funkcjonowania instytucji pomocowych);

- Grupowe formy pomocy i wsparcia; grupa samopomocowe osób niepełnosprawnych;

Treści ćwiczeń:

- Środowisko lokalne — lokalny system wsparcia osób z niepełnosprawnością (znaczenie kapitału społecznego);

- Szkoła — element międzyinstytucjonalnej sieci wsparcia;

- Wspieranie procesów socjalizacyjnych osób z niepełnosprawnością, rola stowarzyszeń;

- Wybrane rodzaje i formy opieki nad osobami niepełnosprawnymi w środowisku instytucjonalnym;

- Opieka nad osobami starszymi z niepełnosprawnością; wsparcie instytucjonalne;

- Niepełnosprawność w aspekcie płci kulturowej (wsparcie w rodzinie małżeństwa mieszanego).

Metody dydaktyczne:

Wykłady: metody podające z elementami metod problemowych i wykorzystaniem środków audiowizualnych;

Ćwiczenia: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem;

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Elżbieta Górnikowska-Zwolak 13/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)