Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce 12-PE-AR-S1-4PDSS
Wykład (W)
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1. Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001, Wyd. UŚ. 2. Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna – nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 3. Ziemski S.: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa 1973, WP. 4. Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Lisowska E.: Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce 2008, Wszechnica Świętokrzyska. 6. Skałbania B.: Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają odpowiedzi studenta na pytania problemowe zawarte w arkuszu egzaminacyjnym. Egzamin w formie pisemnej, termin egzaminu ustalony ze studentami, czas trwania 30 min., egzamin zaliczony pozytywnie w przypadku uzyskania przez studenta 51% punktów. Obowiązuje następująca punktacja: 17 – 18 pkt. – ocena: bardzo dobry; 15,5 – 16,5 pkt. – ocena: dobry plus; 14 – 15 pkt. – ocena: dobry; 12,5 – 13,5 pkt. – ocena: dostateczny plus 10 – 12 pkt. – ocena: dostateczny; 0 – 9,5 pkt. – ocena: niedostateczny Wyniki egzaminu będą ogłaszane są zgodnie z Regulaminem studiów w UŚ. Niezaliczony test należy poprawić w formie ustnej; zakres treści nie ulega zmianie. |
||
Zakres tematów: |
1. Rozwój diagnostyki pedagogicznej: diagnoza kliniczno-wychowawcza, diagnoza środowiskowa, diagnoza społeczna, diagnoza ratownicza i lecznicza, diagnoza jako czynnik wspierający pracę wychowawczą, diagnoza w resocjalizacji 2. Główne obszary diagnozy: diagnostyka edukacyjna, diagnostyka opiekuńczo-wychowawcza, diagnostyka w pedagogice społecznej, diagnostyka w pedagogice specjalnej, diagnostyka resocjalizacyjna 3. Funkcje diagnozy pedagogicznej 4. Podstawy metodologiczne: pytania strukturalizujące proces diagnostyczny 5. Wyznaczniki metodologii diagnozy 6-7. Modele diagnozowania w pedagogice - ujęcie strukturalno-funkcjonalne: - model diagnozy Stefana Ziemskiego; - model diagnozy humanistycznej Antoniego Kępińskiego; - model diagnozy rozwojowej Ireny Obuchowskiej; - model diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej 8. Modele diagnozowania w pedagogice - ujęcie strukturalno-dynamiczne 9-10. Diagnozowanie pedagogiczne jako kompetencja profesjonalna 11. Etyczne i prakseologiczne wyznaczniki poprawności procesu diagnozowania 12-13. Diagnozowanie sytuacji dziecka w rodzinie 14-15. Diagnozowanie sytuacji dziecka w szkole |
||
Metody dydaktyczne: |
metoda wykładu połączonego z prezentacją literatury, materiałów źródłowych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Barbara Grabowska | 13/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.