Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce 12-PE-AR-S1-4PDSS
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 2. Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001, Wyd. UŚ. 3. Lisowska E.: Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce 2008, Wszechnica Świętokrzyska. 4. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". 5. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". 6. Niemierko B.: Diagnostyka edukacyjna. Warszawa 2009, PWN. 7. Skałbania B.: Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 8. Włoch, S., Włoch A.: Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 9. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T.: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 10. Tomczak J., Ziętara R.: Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca: 1. Bielewicz G., Zioło B.: Kwestionariusz badania mowy. Kraków 2006, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Frydrychowicz A., E. Koźniewska, M. Sobolewska, E. Zwierzyńska: Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Warszawa 2004, CMPPP. 3. Kawula S.: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego. Toruń 1978, UMK. 4. Dąbrowski Z., Gałaś M.: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980, UMK. 5. Lepalczyk I., Badura J.(red.): Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987, PWN. 6. Lisowska E.: Wprowadzenie do diagnozowania pedagogicznego. Kielce 2003, WŚ. 7. Lisowski A.: Badanie potrzeb społecznych. Warszawa 1996, Interart. 8. Marzec-Holka K.: Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej. Bydgoszcz 1990, WSP. 9. Siedlaczek A.: Diagnostyka pedagogiczna: przewodnik metodyczny dla studentów Pedagogiki. Częstochowa 1999, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie. 10. Szabelska.: Szkolna prodiagnoza dziecka krzywdzonego w rodzinie. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 2005, Śląsk” Wydawnictwo Naukowe. 12. Tomczak J., Ziętara R.: Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków 2006, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja - Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, stopnia wykorzystania przyswojonej wiedzy z zakresu teoretycznych i praktycznych podstaw diagnozowania, w procesie doboru kryteriów diagnostycznych do oceny specyfiki środowiska społecznego i wychowawczego. Ocenie podlega: umiejętność przygotowania i zaprezentowania prezentacji, wykorzystanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej; częstotliwość udziału w dyskusji; Praca w grupach - Ocenie podlega: stopień wykorzystania wiedzy o problemach |
||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia i przedmiot diagnozowania w pedagogice 2. Rodzaje i typy diagnoz 3. Specyfika i cechy diagnozy pedagogicznej 4. Dylematy i problemy diagnozy pedagogicznej oraz roli diagnosty 5. Metody i techniki diagnostyczne w pedagogice a. Podstawowe niestandardowe techniki diagnostyczne (obserwacja, rozmowa i wywiad, badania ankietowe, analiza dokumentów i wytworów, techniki projekcyjne) b. Standardowe techniki diagnostyczne w pedagogice – pomiar i skale pomiarowe (socjometria, skale pomiarowe, skale dystansu społecznego, testy pedagogiczne) 6. Analiza przykładów specjalistycznego procesu diagnostycznego związanego z wybranymi syndromami zaburzeń rozwoju i socjalizacji dziecka oraz z diagnozowaniem środowiska wychowawczego. |
||
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów, dyskusja, przygotowanie narzędzi badawczych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Barbara Grabowska | 13/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.