Praktyka zawodowa po I roku 12-PE-AR-S1-PZ1
Praktyka (PRAKT)
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 75 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Proponowana literatura Bogdanowicz M., Kasica A.: Ruch Rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne. Gdańsk 2003. Borkowski Z. (red.): ABC rehabilitacji dzieci. Warszawa 1989. Grzybowski P.: Doktor klaun! Terapia śmiechem, wolontariat, edukacja międzykulturowa. Kraków 2012. Kaja B.: Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz 1995. Stelmaszuk Z. W. (red.): Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Warszawa 1999. Syrek E. (red.): Jakość życia w chorobie. Społeczno-pedagogiczne studium indywidualnych przypadków. Kraków 2001. Włodek-Chronowska I. (red.): Terapia pedagogiczna. Kraków 1991. Czajkowska J., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 1989. Kaja B.: Zarys terapii dziecka. Warszawa 1995. Jachimska M.: Grupa bawi się i pracuje. Unus, Wrocław 1994. Muraszko B.: Azyl w świetlicy. „Edukacja i Dialog" 1995, nr 6. Muraszko B.: Główne zadania świetlicy socjoterapeutycznej. „Nowa Szkoła" 1996, nr l. Nartowska H.: Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. Warszawa 1980. Niemiec A.: Profilaktyczna i terapeutyczna rola świetlicy. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1994, nr 5. Andrychowska-Biegacz J.: Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych. Rzeszów 2000. Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001. Helm J. H., Katz L.G.: Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa 2003. Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa 2010. Poznańska J., Wierzejska Z., Zygmucik E.: Wskazania wychowawcze do pracy z małym dzieckiem w placówkach wychowania zbiorowego. Warszawa 1993. Stelmaszuk Z. W. (red.): Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Warszawa 1999. Trawińska H.: Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Warszawa 2006. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Dokumenty należy pobrać ze strony internetowej www.weinoe.us.edu.pl 2. Student na bieżąco dokumentuje przebieg swojej praktyki wyłącznie na drukach do tego celu opracowanych. 3. Praktykę zalicza w indeksie uczelniany opiekun praktyki na podstawie dokumentacji przedłożonej przez studenta. 4. Po zaliczeniu praktyki w indeksie student niezwłocznie składa dokumentację w Sekretariacie praktyk (pok. 106). 5. Studenci przedkładają opiekunowi praktyki w uczelni: • opinię o studencie realizującym praktykę, uzupełnioną przez opiekuna praktyki w placówce, • dziennik praktyk poświadczony podpisem opiekuna praktyki w placówce z dokładnymi zapisami odnośnie codziennych działań na praktyce (w tym notatki z obserwacji zajęć wraz z tematami zajęć, celami, metodami, środkami oraz ich krytyczną analizą), • raport z przebiegu praktyki zawodowej |
||
Zakres tematów: |
Zapoznanie się z formami pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej stosowanymi w danej placówce. Obserwowanie form aktywności dzieci, rozwoju ich gotowości do współdziałania i konfrontowanie tych spostrzeżeń z wiedzą psychopedagogiczną. Pomoc w sprawowaniu opieki nad dzieckiem, stymulowaniu jego rozwoju, poszerzeniu autonomii i samodzielności dziecka. Współudział w przygotowaniu i przeprowadzeniu krótkich form wybranych zadań dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych (z uwzględnieniem zajęć plastycznych, muzycznych z elementami rytmiki) zgodnie z harmonogramem zaprezentowanym przez opiekuna, do którego przydzielono studenta. Poznanie przez praktykanta charakteru i specyfiki działalności wybranych placówek opieki pozaszkolnej. Zapoznanie się z planem i formami realizacji pracy opiekuńczo-wychowawczej, edukacyjnej, środowiskowej i socjo-terapeutycznej. Rozwijanie przez studenta umiejętności komunikacyjnych oraz wrażliwości na potrzeby podopiecznych, wymagających zróżnicowanego wsparcia, opieki, a także kompleksowego podejścia psychologicznego w sytuacjach nowych i trudnych społecznie. Umożliwienie studentom weryfikowania przydatności ich wiedzy teoretycznej w warunkach organizowanego wsparcia instytucjonalnego, a także wykorzystywanie jej w różnych obszarach pracy pozaszkolnej Pomoc we wszystkich formach zajęć z wychowankami służących harmonijnemu rozwojowi dzieci i młodzieży, pomoc w opracowywaniu materiałów do zajęć. Współudział w organizowaniu zajęć opiekuńczo-wychowawczych, profilaktycznych i socjoterapeutycznych oraz próba projektowania form pomocy dostosowanej do potrzeb dzieci i młodzieży ze zróżnicowanymi deficytami - biologicznymi, psychologicznymi, społecznymi oraz zdrowotnymi. Współudział studenta w przeprowadzeniu przygotowanych wspólnie z opiekunem praktyki zabaw i ćwiczeń o charakterze integrującym dla dzieci i młodzieży z różnych środowisk wychowawczych i społecznych. Współtworzenie zajęć aktywizujących dla dzieci i młodzieży zgodnie z założeniem wspierania rozwoju indywidualnego, wyrównywania szans edukacyjnych i przeciwdziałania opóźnieniom, a także ryzyku wykluczenia społecznego i marginalizacji. Zapoznanie się ze specyfiką funkcjonowania placówki wychowawczo-profilaktycznej i terapeutyczno-leczniczej na podstawie obserwacji uczestniczącej i analizy udostępnionej dokumentacji. Pomoc w realizacji różnych form pracy opiekuńczej, terapeutycznej i wychowawczej w zależności od potrzeb, warunków zdrowia i rozwoju podopiecznych. Współudział w opracowywaniu i realizowaniu fragmentów zajęć wychowawczych i terapeutycznych z wykorzystaniem miedzy innymi terapii przez śmiech i zabawę, zgodnie z planem pracy i harmonogramem wychowawcy w danej grupie. Kształtowanie gotowości społecznej i kompetencji w zakresie interakcji z dziećmi i młodzieżą o słabszej kondycji zdrowotnej bądź nieharmonijnym rozwoju |
||
Metody dydaktyczne: |
analiza wypełnionej dokumentacji, rozmowa |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Katarzyna Jas | 13/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.