Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej 12-PE-WIP-S1-2PEW
Wykład (W) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Kossak-Główczewski K., Kożyczkowska A.: Wielokulturowość. Między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową. Dylematy i konteksty tożsamościowe. Kraków 2015

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011.

Lewowicki T., Suchodolska J. (red.), Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej wielo- i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych). Kraków 2011.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Ogniewjuk W., Sysojewa S. (red.): Wielokulturowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów 2014

Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009.

Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005.

Nikitorowicz J.: Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. (w druku)

Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk B. (red.): Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Warszawa 2014

Nikitorowicz J., Młynarczuk-Sokołowska A., Urszula Namiotko U. Edukacja w warunkach wielokulturowości. Konteksty społeczno-metodyczne. Gdańsk 2017

Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007.

Miluska J., Psychologia społeczno-kulturowego pogranicza. Wstęp do koncepcji i badań. Szczecin 2016

Sobecki M. Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2016.

Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji testu

Zakres tematów:

1-2. Zróżnicowanie kulturowe współczesnych społeczeństw i uwrażliwianie kulturowe.

3-4. Podstawowa aparatura pojęciowa.

5-6. Edukacja wobec problemów wielokulturowości.

7-8. Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość zadaniem dla edukacyjnym.

9-10. Dziecko w placówkach oświatowych – poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu, narodu, Europy.

11-12. Teoria i praktyka badań międzykulturowych. Dylematy metodologiczne.

13-14. Modele edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w Polsce i na świecie.

15. W ciągłym poszukiwaniu modelu dobrej edukacji.

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć jak w opisie modułu. Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej zalecanej w module.

Przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alina Szczurek-Boruta 29/29 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)