Życie rodzinne i seksualne osób niepełnosprawnych 12-OA-S1-4ZRISON
Wykład (W)
semestr letni 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Beisert M. (1991) Seks twojego dziecka. Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke. Beisert M. (red.) (2006) Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Fairbairn G., Rowley D. (2003) Etyczne aspekty seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: A. Firkowska-Mankiewicz (red.) XXVIII Sympozjum Naukowe – Życie emocjonalne i rodzinne osób z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie seksualności. Warszawa, 2-3 grudnia 2002. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym. Fornalik I. (2003) Młodzież z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na drodze ku dorosłości. W: K. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Kraków: Impuls. Głodkowska J., Giryński A. (red.) (2005) Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa: Wydawnictwo APS. Graban J. (red.) (2002) Wieczne dzieci czy dorośli: problem seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”. Kijak R. (2009) Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Impuls. Kościelska M. (2003) Czy i jak wspomagać rozwój poczucia tożsamości seksualnej u osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: A. Firkowska-Mankiewicz (red.) XXVIII Sympozjum Naukowe – Życie emocjonalne i rodzinne osób z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie seksualności. Warszawa, 2-3 grudnia 2002. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym. Kościelska M. (2004) Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć dotyczących życia rodzinnego i seksualnego osób niepełnosprawnych. - Kolokwium pisemne składające się z pytań otwartych lub zamkniętych |
||
Zakres tematów: |
1. Wpływ niepełnosprawności na obszary funkcjonowania rodziny 2. Charakterystyka rozwoju seksualnego człowieka 3. Seksualność osób niepełnosprawnych - stereotypy i mity 4. Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych 5. Rola rodzica, terapeuty w procesie kształtowania seksualności |
||
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, dyskusja, pokaz |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Elżbieta Górnikowska-Zwolak | 18/18 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.