Andragogika specjalna 12-OA-S1-3AS
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Banaszak Łukasz, Skrzyński Bartłomiej: Znaczenie edukacji permanentnej w podnoszeniu jakości życia i kwalifikacji zawodowych osób dorosłych z niepełnosprawnością – refleksja ekspercka. „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” T. 20 (1/2015). Błajet Piotr: O potrzebie edukacji cielesnej dorosłych. “Rocznik Andragogiczny” 2006. Kargul Józef: Upowszechnianie. Animacja. Komercjalizacja kultury. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2012. (rozdz.18 Instytucjonalne oferty aktywności kulturalnej „dla wyklucz(a)onych”; rozdz. 10 Wokół animatora) Obecność kobiet i problematyki kobiecej w refleksji andragogów i pedagogów społecznych. Red. Elżbieta Górnikowska-Zwolak, Mirosław Wójcik. Górnośląska WSP, Mysłowice 2010 (teksty T. Aleksandra. J. Półturzyckiego,, M. Siuty, A.Pabiańczyk, M. Rzepy) . Odoj Grzegorz: Problemy integracji społecznej osób niepełnosprawnych intelektualnie. W: Dzieło Lucyny Frąckiewicz inspiracją dla współczesnej polityki społecznej. Red. E. Górnikowska-Zwolak, W. Walkowska. Wydawnictwo UŚ, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Katowice – Mysłowice 2015. Półturzycki Józef: Krajowe i międzynarodowe uwarunkowania rozwoju oświaty dorosłych i andragogiki w Polsce. „Rocznik Pedagogiczny” 2009. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium pisemne (złożone z pytań zamkniętych i otwartych); student/ka prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień (pojęć) andragogiki specjalnej; warunkiem otrzymania oceny pozytywnej (dost.) jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. przygotowanie i prezentacja ustna jednego z zagadnień (w parach/zespołach trzyosobowych); konspekt pisemny prezentowanego tematu/zagadnienia; aktywny udział w zajęciach (dyskusji); 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona); |
||
Zakres tematów: |
- Edukacja ustawiczna, jej założenia, wymiary, dziedziny; znaczenie edukacji permanentnej w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych osób dorosłych z niepełnosprawnością; - Edukacja jako forma przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu (osób niepełnosprawnych); - Organizacje i stowarzyszenia – szansa edukacji (i wspomagania rehabilitacji) osób dorosłych (niepełnosprawnych) w Polsce; - Edukacja poprzez sztukę i rozrywkę – amatorska twórczość artystyczna oraz aktywność hobbystyczna w obszarze sztuki; - Cielesność jako obszar edukacji i samoedukacji; - Pracownicy oświaty dorosłych – kształcenie, osobowość, zakres pracy. Andragog specjalny – asystent osoby niepełnosprawnej. |
||
Metody dydaktyczne: |
pogadanka; dyskusja; praca z tekstem; wykorzystanie środków audiowizualnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Elżbieta Górnikowska-Zwolak | 19/20 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.