Wiedza z zakresu laboratorium, prelekcji wprowadzającej do zajęć praktycznych i wykładów wzbogacona informacjami z literatury: terminologia dotycząca struktury i ultrastruktury komórki roślinnej i zwierzęcej; różnice pomiędzy komórkami roślinnymi i zwierzęcymi; typy i budowa organelli komórkowych; budowa błon komórkowych, matriks zewnątrzkomórkowa i ściana komórkowa; wiedza dotycząca zjawisk mających miejsce w komórce takich jak ruchu, podział jądra komórkowego i cykl komórkowy, podział cytoplazmy, programowana śmierć komórkowa, rola cytoszkieletu; wiedza z zakresu budowy mikroskopu świetlnego, podstaw mikroskopowania, typów mikroskopii świetlnej i możliwości wykorzystania w obserwacjach komórek.
Skala punktowa kolokwiów teoretycznych wynosi 0-5, gdzie 0 oznacza brak odpowiedzi lub błędną odpowiedź, a 5 maksymalną liczbę punktów do zdobycia. Maksymalna liczba punktów za wszystkie kolokwia teoretyczne wynosi 65. Studenci, którzy z wszystkich kolokwiów teoretycznych uzyskają co najmniej 33 punktów zostaną dopuszczeni do kolokwium praktycznego. Kolokwium praktyczne obejmuje 5 pytań, każde za 1 punkt. Minimum potrzebne do zaliczenia kolokwium praktycznego to co najmniej 3 punkty.
Kolokwia będą przeprowadzane na każdych ćwiczeniach z wyjątkiem pierwszego i drugiego. Kolokwia będą miały formę testu z pytaniami do wyboru i pytaniami otwartymi: sprawdzona będzie zarówno wiedza, jak i umiejętności zdobyte w trakcie zajęć laboratoryjnych z przedmiotu. Zakres materiału: wiedza przekazana podczas zajęć przez osobę prowadzącą laboratorium oraz wykład z danej tematyki, praca z podręcznikiem i literaturą uzupełniającą, korzystanie z konsultacji. Czas trwania kolokwiów wynosi maksymalnie 20 min. Kolokwium praktyczne odbędzie się na ostatnim ćwiczeniu i będzie obejmowało rozpoznawanie i interpretację preparatów z ćwiczeń. Czas trwania kolokwium 0,5h.
Ocena ciągła aktywności studenta
Podstawowe wiadomości związane z tematyką każdych zajęć (podawane każdorazowo na zajęciach poprzednich przez osobę prowadzącą zajęcia oraz wywieszane na tablicy informacyjnej ZBK i KAiCR), które umożliwią sprawną umiejętność identyfikowania obserwowanych struktur, samodzielnego wykonywania preparatów do własnych obserwacji według protokołów podanych przez prowadzącego oraz dyskutowania problematyki poruszanej przez prowadzącego: umiejętność posługiwania się mikroskopem oraz analizy i identyfikacji materiału.
Ocena ciągła dokonywana jest na podstawie sprawozdań przygotowanych w trakcie ćwiczeń indywidualnie przez każdego studenta. Każde sprawozdanie oceniane jest w skali 0-5 punktów. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny aktywności na zajęciach jest otrzymanie co najmniej 3 punktów z każdego sprawozdania (z przeskokiem co 0,25 punktu).
Ocenie podlegają umiejętności praktyczne studenta: umiejętność posługiwania się mikroskopem, ocena jakości preparatów wykonanych przez studenta, ocena umiejętności analizy i identyfikowania obserwowanych na preparatach struktur oraz interpretacji uzyskanych wyników na podstawie dokonanych obserwacji.
Ocena ciągła aktywności dokonywana jest na podstawie pisemnych sprawozdań na każdym ćwiczeniu.
Nazwa kod
Raport z pracy laboratoryjnej 1BT_16_w_4
1BT_16_fs_1
Pracownicy i doktoranci Katedry Biologii Komórki i Katedry Anatomii i Cytologii Roślin
wszystkie
Podstawowe wiadomości związane z tematyką każdych zajęć (podawane każdorazowo na zajęciach przez osobę prowadzącą zajęcia), które umożliwią sprawną umiejętność identyfikowania obserwowanych struktur, wykonywania preparatów, pracy z mikroskopem, przeprowadzania przewidzianych ćwiczeniami barwień oraz prawidłowego rysunku przedstawiającego komórkę i jej organelle z zachowanie naturalnych proporcji.
bdb – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, klasyfikuje i zbiera dane w trakcie wykonywania obserwacji, dokonuje interpretacji danych oraz wyników przeprowadzonych obserwacji, potrafi posługiwać się zasadami wnioskowania przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek; prawidłowo wykonuje i opisuje rysunki z mikroskopu;
db - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, klasyfikuje i zbiera dane w trakcie wykonywania obserwacji, jednak wykazuje problemy z klasyfikowaniem danych i wyników przeprowadzanych obserwacji, próbuje wyciągać wnioski przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek; wie jak prawidłowo wykonać rysunek z mikroskopu jednak nie zawsze potrafi go prawidłowo opisać i podpisać;
dst - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, jednak wykazuje problemy ze znajomością wybranych spośród zaawansowanych technik mikroskopii świetlnej, wykazuje także problemy z klasyfikowaniem danych w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, dokonuje interpretacji danych oraz wyników przeprowadzonych obserwacji tylko przy pomocy osoby prowadzącej zajęcia, próbuje wyciągać wnioski przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek przy pomocy osoby prowadzącej; próbuje prawidłowo wykonać i opisać rysunek z mikroskopu przy pomocy osoby prowadzącej;
ndst - student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, nie wykazuje znajomości żadnych spośród zaawansowanych technik mikroskopii świetlnej, wykazuje problemy z klasyfikowaniem danych w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, nie potrafi interpretować przeprowadzonych obserwacji, nie próbuje wyciągać wniosków przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek, nie potrafi wykonać i opisać rysunku z mikroskopu.
Na każdych zajęciach laboratoryjnych studenci będą wypełniali odpowiednie karty pracy lub przygotowywali sprawozdanie pisemne wraz z rysunkami na podstawie obserwacji, dyskusji, notatek i wniosków z przeprowadzonych obserwacji.
|