Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i metodyka wychowania przedszkolnego 12-PE-WIP-S2-2TMWP
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Podstawowa:

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej Warszawa 1985,

Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2002, Fundacja Rozwoju Edukacji Europejskiej i Bezpieczeństwa.

Kasacova B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000.

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Podstawa programowa, Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uzupełniająca:

Buehl D.: Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się.

Folewska R., Zarzycka I.: Wesoła szkoła sześciolatka. Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 2005.

Jurek A.: Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania.

Pytlarczyk J.: Edukacja ekologiczna w przedszkolu. Program, zabawy, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze. Włoch S., Włocha, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009.

Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu, wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2011.

Kwiatkowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1988.

Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Gajdzika A., ( red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010.

Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Zalewska-Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010.

Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.

Laska E.J., (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dziecka, Rzeszów 2007.

Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki, Warszawa 2006.

Corinne A., Zrozum swojego przedszkolaka, Warszawa 2007.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, Kraków 2011.

Skibska J.: Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania.

Skura M., Lisicki M. (red.): Rozwój myślenia logicznego i matematycznego u przedszkolaków. Zbiór zabaw i kart pracy. Klasyfikowanie...

Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010.

Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010.

Wlaźlik B.: Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: prezentacja, projekt.

Ocenie podlega zakres i jakość przygotowanego materiału do prezentacji treści związanych z tematyką danych ćwiczeń.

Opracowany projekt będzie oceniany w skali ocen: 2,0-5,0. W ocenianiu będzie brana pod uwagę jakość merytoryczna projektu oraz sposób prezentacji.

Prezentacja i omówienie projektu – według harmonogramu ustalonego na początku zajęć ze studentami.

Podobnie jak w przypadku prezentacji, student jest zobowiązany do zaprezentowania swojego projektu całej grupie oraz złożenia go w formie pisemnej.

Zakres tematów:

1. Placówki wychowania przedszkolnego (rodzaje przedszkoli i zasady ich funkcjonowania). Istota i uwarunkowania innowacji w przedszkolu

2. Alternatywne formy wychowania przedszkolnego

3. Nauczyciel wychowania przedszkolnego

4. Treści programowe wychowania przedszkolnego (analiza wybranych programów)

5. Teoretyczne aspekty rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

6. Programy wychowania przedszkolnego – analiza pod kątem zgodności z podstawą programową wychowania przedszkolnego

7. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu (miesięczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej, konstruowanie scenariuszy zajęć, planowanie pracy indywidualnej z dzieckiem)

8. Organizacja dnia pobytu i zajęć dzieci w placówkach przedszkolnych

9. Dokumentacja przedszkolna

10. Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole (metody nauki czytania, kształtowanie pojęć matematycznych)

11. Diagnoza przedszkolna

12. Metody pracy wychowawczej w przedszkolu

13. Zabawa – jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym

14. Innowacje metodyczne w edukacji przedszkolnej

15. Projekty i scenariusze zajęć przedszkolnych.

Metody dydaktyczne:

metoda projektu, praca z książką, prezentacja, analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Zalewska-Bujak 11/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)