Kultura żywego słowa 12-AE-S1-1KZS
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1.literatura obowiązkowa: Mikuta M., Kultura żywego słowa, oprac. S. Podobiński, Częstochowa: Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2001; M. Mikuta Kultura żywego słowa, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1961, 1963. • Urbańczyk S. , Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność. Katowice: Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, 1991. • Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, red. nauk. i uzup. Z. Kurzowa, wyd. 4 popr. i uzup., Warszawa: Wydaw. Radia i Telewizji, 1977; [Wyd.5.] – Wyd. Radia i Telewizji, 1980; Sztuka mówienia: poradnik, Warszawa: „Art.-Program”, 1988. • Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław: „Wiedza o Kulturze”, 1993; [Wyd.2.] – Lublin: Wydaw. UMSC, 2001; [Wyd.3.] - Lublin: Wydaw. UMSC, 2010 (odpowiednie rozdziały) Podstawowe słowniki języka polskiego oraz wydawnictwa poprawnościowe, w tym obligatoryjnie: Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, oprac. haseł A. Grzegółka-Maciejewska, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 1999 (odpowiednie hasła), Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, Katowice: Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki- Wyd. 2 rozszerz. ,1993. 2.literatura uzupełniająca: • Encyklopedia języka polskiego, red. red. S. Urbańczyk, M. Kucała, oprac. A. Kałkowska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1991, 1994, 1999 (odpowiednie hasła). • Encyklopedia wiedzy o języku polskim, red. S. Urbańczyk, oprac. M. Kucała, Wrocław: Zakład Narodowy Ossolińskich, 1978, 1979 (odpowiednie hasła). • Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa: Wydaw. Felberg SJA, 2001. • Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach / Ewa Badyda i Sylwia Rzedzicka. - Wyd. 2. - Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2014. • Język polski”. Organ Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, Kraków (lektura wskazanych artykułów) • Meissner Cz., Książeczka o sztuce recytacji i sztuce mówienia, Katowice: Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, 1993. • Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów: Wydaw. „Otwarty rozdział”, 200, 2007. • Sawrycki W., Kultura żywego słowa, Toruń: Wydaw. UMK, 1985. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kolokwium. Wymagania merytoryczne: wymagana znajomość treści ćwiczeń oraz znajomość związanej z ćwiczeniami literatury przedmiotu: obowiązkowej i uzupełniającej (wskazane fragmenty). Ocenia podlega : stopień opanowania treści ćwiczeniowych (w tym ujętych w formie prezentacji, dokonywanych przez poszczególnych studentów) oraz wiedzy uzyskanej w procesie indywidualnej lektury związanej z ćwiczeniami literatury przedmiotu: obowiązkowej i uzupełniającej; umiejętność analityczno-interpretacyjna wskazanych tekstów literackich i naukowych. Przebieg procesu weryfikacji: kolokwium problemowe, kolokwium grupowe. czas trwania 60 minut. 2.Prezentacja ustna. Wymagania merytoryczne: samodzielne, szczegółowe opracowanie danego zagadnienia na podstawie literatury przedmiotu i materiału dokumentacyjnego, wskazanych przez prowadzącą oraz będących efektem indywidualnych poszukiwań badawczych. Prezentacja zagadnienia w formie ustnej, udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści; przygotowanie pisemnej wersji prezentacji. Ocenia podlega : zdobyta wiedza teoretyczna ; sposób przedstawienia poglądów autorów analizowanych tekstów; umiejętności techniczne w zakresie wygłaszanego tekstu; autoprezentacja; sprawność porozumiewania się językiem w oficjalnych sytuacjach publicznych; poprawność konstruowania tekstów w formie pisemnej. Przebieg procesu weryfikacji: prezentacje realizowane są regularnie, zgodnie z harmonogramem przyjętym w grupie ćwiczeniowej. Czas prezentacji indywidualnej wynosi 20 minut. Po zakończeniu prezentacji student oddaje przygotowaną pisemną wersję prezentacji. Na ocenę ostateczną, składa się w 75 % wystąpienie ustne i w 25 % jego pisemna wersja |
||
Zakres tematów: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z wybranymi zjawiskami zachodzącymi we współczesnej polszczyźnie oraz ze szczegółowymi problemami z zakresu kultury żywego słowa. Zakres treści ćwiczeń obejmuje zarówno zagadnienia mające wyposażyć studenta w umiejętność rozpoznawania błędów, dokonywania ich korekty oraz w zdolność oceny innowacji językowych, jak i służące do wykształcenia umiejętności analityczno-interpretacyjnych tekstów literackich, naukowych (na podstawie wskazanych przykładów). Zajęcia uwzględniają pracę ze słownikami języka polskiego oraz wydawnictwami poprawnościowymi. Obejmują ponadto praktyczne ćwiczenia z zakresu poprawności fonetycznej (niezbędne w wypracowaniu umiejętności wydobycia walorów ekspresyjno-estetycznych brzmieniowej warstwy danej wypowiedzi oraz walorów impresywnych), sprzyjające prawidłowej, płynnej komunikacji, zarówno oficjalnej (wygłaszanie tekstów literackich, naukowych, wystąpienia w środkach masowego przekazu), jak i nieoficjalnej (mowa potoczna). |
||
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, metody aktywizujące - dyskusja z prezentacją materiału w formie audialnej lub filmowej, ćwiczenia z zakresu poprawności fonetycznej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Mirosława Pindór | 11/12 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.