Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i bioetyka 11-KRK-R1-012
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 1996. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne.

Weryfikację przeprowadza się na podstawie lektur: T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 1996. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Kaowice 2017.

Trzy kolokwia (listopad, grudzień, styczeń), zawierające pytania otwarte lub testowe (w dwu pierwszych od 8 do 14 pytań, za które otrzymuje się 1 lub 2 punkty; w trzecim 26 pytań testowych, za które student otrzymuje 0,5 punktu).

Zaliczenie student otrzymuje, gdy uzyska z każdego kolokwium przynajmniej 40% pozytywnych odpowiedzi. Na podstawie łącznego wyniku procentowego z 3 kolokwiów student otrzymuje następujące oceny:

Poniżej 40%: ocena 2 (ndst)

40% do 55%: ocena 3 (dst)

55% do 65%: ocena 3,5 (dst+)

65% do 75%: ocena 4 (db)

75% do 85%: ocena 4,5 (db+)

Więcej niż 85%: ocena 5 (bdb)

Kolokwia są przeprowadzane w ramach ćwiczeń (czas trwania: ok. 15 min).

W przypadku uzyskania z danego kolokwium wyniku niższego niż 40% istnieje możliwość jeszcze dwukrotnego przystąpienia do każdego z kolokwiów. Nieuzyskanie za trzecim razem minimum 40% w którymkolwiek z kolokwiów powoduje ocenę niedostateczną

z zaliczenia w pierwszym terminie.

Wzór obliczania wyniku procentowego:

(a+b+c) : (a’+b’+c')

a - punkty uzyskane w pierwszym kolokwium

b - punkty uzyskane w drugim kolokwium

c - punkty uzyskane w trzecim kolokwium

a’- maksymalna ilość punktów w pierwszym kolokwium

b’- maksymalna ilość punktów w drugim kolokwium

c’- maksymalna ilość punktów w trzecim kolokwium (teście)

W szczególnych przypadkach kolokwium może przybrać formę ustną.

Ocena aktywności na ćwiczeniach.

Przygotowanie pytań do tekstu wyznaczonego przez prowadzącego (K. Wojtyła, "Miłość i odpowiedzialność" - fragmenty).

Poprawne postawienie pytań oznacza zaliczenie tej formy weryfikacji.

W czasie ćwiczeń następuje wspólne odczytanie pytań i analiza tekstu. Prowadzący ocenia indywidulanie trafność pytań.

Dobra analiza tekstu przy pomocy pytań może podwyższyć ocenę z egzaminu końcowego (modułu) o pół stopnia.

Zakres tematów:

Wątki etyczne w "Dialogach" Platona; Realizm etyczny na podstawie "Etyka Nikomachejska" Arystotelesa; Dobro i zło moralne wg "Sumy Teologicznej" Tomasza z Akwinu, Wybrane wątki etyki nowożytnej i współczesnej w oparciu o źródła. Miłość jak norma etyczna na podstawie "Miłości i odpowiedzialnoci" Karola Wojtyły. Studium kazusów klinicznych m. in. w oparciu o "Zarys etyki medycznej" Beauchampa i Childressa.

Metody dydaktyczne:

Czytanie i wspólne krytyczne omawianie wybranych klasycznych tekstów źródłowych etyki i bioetyki oraz ich opracowań.

Dyskusja i opracowanie w grupach pytań do zapropowanego tekstu filozoficznego. Praca własna polega na wcześniejszym zapoznaniu się z tekstami stanowiącymi przedmiot ćwiczeń oraz przygotowaniu do nich pytań jako istotnego punktu konwersatorium.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Witold Kania 24/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)