Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy pedagogiki resocjalizacyjnej 06-PC-S1-26
Ćwiczenia (C) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Stankowski A., Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Katowice 2002.

Stankowski A., Stankowska N., Wybrane problemy patologii społecznej i resocjalizacji, Žiar nad Hronom 2006.

Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa 2012.

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1993.

Radochoński M., Psychopatologia życia emocjonalnego dzieci i młodzieży, Rzeszów 2009.

Cekiera Cz., Profilaktyka uzależnień oraz terapia osób uzależnionych, Lublin 1993.

Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Lublin 2000.

Kurzeja A., Dzieci ulicy-profilaktyka zagrożeń, Kraków 2008.

Gąsior H., Nauczanie społeczne niedostosowanych, Katowice 1992.

Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, 1993.

Marczak M. (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków 2009.

Noszczyk - Bernasiewicz M., Nieletni przestępcy w percepcji personelu i nadzoru resocjalizacyjnego oraz studentów resocjalizacji, Katowice 2010.

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.

Lipkowski O., Resocjalizacja, Warszawa 1976.

Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące, Warszawa 1978.

Gulla B., Wysocka - Pleczyk M. (red.), Przestępczość nieletnich. Dziecko jako ofiara i sprawca przemocy, Kraków 2009.

Bartkowicz Z., Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości, Lublin 2013.

Urban B., Konopczyński M. (red.), Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012.

Brzezińska A., Hornowska E. (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, Warszawa 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będą: aktywny udział w zajęciach i jakość wniesionej do dyskusji wiedzy, przygotowanie i zaprezentowanie wybranego zagadnienia.

Zakres tematów:

Pedagogika resocjalizacyjna, jako nauka teoretyczna i praktyczna (teoretyczne podstawy, przedmiot, zadania, cele, terminologia, miejsce w naukach pedagogicznych).

Diagnoza, wybrane modele resocjalizacji, oddziaływania profilaktyczne i resocjalizacyjne.

Wychowanie resocjalizujące (strategie i zasady postępowania).

Systemy resocjalizacji, system penitencjarny.

Placówki resocjalizacyjne i ich funkcjonowanie (zasady postępowania, kadra, oddziaływanie).

Przeciwdziałanie patologiom społecznym – Środowisko a resocjalizacja i profilaktyka (środowisko lokalne).

Współczesne tendencje, teorie  i koncepcje w profilaktyce i resocjalizacji.

Probacja, mediacje, resocjalizacja w warunkach otwartych,

resocjalizacja poprzez rewaloryzacje środowisk dewiacyjnych.

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Lewko 31/34 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Lewko 22/34 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)