Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania i wychowania osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim I 06-PC-S1-38
Wykład (W) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://-
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Bilewicz-Kuźnia B. (2014): Dar Zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według założeń pedagogicznych F.Froebla, Froebel.pl Sp. z o.o., Lublin.

• Bobkowicz-Lewartowska L., (2011): Niepełnosprawność intelektualna - diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

• Buchnat M., Tylewska-Nowa B., (2012): Dzieci i młodzież z niepełno-sprawnością intelektualną w systemie edukacji, Diffin, Warszawa.

• Głodkowska J. (red.) (2017): Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa.

• Głodkowska J. (red.), (2010): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki. Wyd. APS, Warszawa.

• Wendreńska I., (2009): O użyteczności metody opowieści wy-chowawczej w procesie kształtowania kompetencji autokreacyjnych

i autoedukacyjnych uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. W: K.Krasoń, M.Łączyk (red.) Odkrywanie – wyjaśnianie rzeczywistości. Perspektywa artystyczna i edukacyjna, Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, Katowice.

• Wendreńska I., (2004): Rola zabawy i działalności twórczej

w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej u dzieci upośledzonych umysłowo. W: K.Krasoń, B.Mazepa-Domagała (red.) Ekspresja twórcza dziecka. Konteksty – inspiracje – obszary realizacji, Librus, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kard. Augusta Hlonda, Katowice, Mysłowice.

• Wendreńska I., (2013): Special school as a place of multilevel education for persons with intellectual disability. Ecole specialisee comme possibilite de l'education multi-niveaux des personnes handicapees mentales. In: Vision in Education of Mentally Handicapped Pupils. Vision dans l'education des élèves handicapés mentaux. Edited by: A. Stankowski. S.É.C.T. Association Internationale Sciences, Éducation, Cultures, Traditions Fribourg-Suisse, Fribourg.

Literatura uzupełniająca:

• Basińska A., (2009): Uczenie się metodą „storyline”. „Życie Szkoły” nr 3.

• Bereźnicki F., (2007): Dydaktyka kształcenia ogólnego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

• Chrzanowska I., (2015): Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

• Kustosz S., (2016): Rymuję i buduję. Rymowanki i wiersze do darów. Wyd. 2 zm., Froebel.pl Sp. z o.o., Lublin.

• Małek K., (2016): Teatrzyki – wielka księga inspiracji. Propozycje animacji teatralnych i zabaw w oparciu o pedagogikę F.Froebla, Froebel.pl Sp. z o.o., Lublin.

• Mitchell D. (2016): Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.

• Kędzior-Nieczyporuk E. (red.), (2010): O metodzie KLANZY. Teoria i praktyka, Wydawnictwo KLANZA, Lublin.

• Parys K., (2013): Przestrzeń dla kreatywności uczniów

z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

• Paszkiewicz A., Łobacz M., (2013): Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej, Difin, Warszawa.

• Rola B., Dubińska B., Piotrowicz R., (2013): Poznaję i akceptuję siebie

i innych. Scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, Credo, Katowice.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci indywidualnie opracowują plan wychowawczy dla grupy, w skład której wchodzą osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Plan oddają do oceny w wyznaczonym terminie. Po sprawdzeniu pracy spotykają się z wykładowcą w celu uzyskania informacji zwrotnej.

Oceniane będą:

strona formalna (określenie adresata, struktura planu) – max. 3 pkt., strona merytoryczna (obszary oddziaływań, dostosowanie do możliwości rozwojowych osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną, wewnętrzna spójność) – max. 6 pkt.. Dodatkowo premiowana będzie innowacyjność - max. 1 pkt.

Podczas ustalania oceny planu obowiązuje następująca punktacja:

8,5 - 10 pkt. – ocena: bardzo dobry

7,5 - 8 pkt. – ocena: dobry plus

6,5 – 7 pkt. – ocena: dobry

5,5 – 6 pkt. – ocena: dostateczny plus

4,5 – 5 pkt. – ocena: dostateczny

0 – 4 pkt. – ocena: niedostateczny

Zakres tematów:

1-2. Metodyka nauczania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim jako dział dydaktyki specjalnej. Podstawy prawne nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

3-4. Instrumenty planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach szkół.

5-6. Specyfika procesu nauczania i uczenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (model segregacyjny, integracyjny i włączający).

7-8. Osoba z lekką niepełnosprawnością intelektualną jako podmiot realizujący ideę całożyciowego uczenia się – możliwości, filary – obszary, kompetencje kluczowe, bariery.

9-10. Efektywność nauczania i uczenia się osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jej determinanty.

11-12. Metoda KLANZY w pracy z osobami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

13-14. Metoda Froebla w pracy z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

15. Repetytorium.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Iwona Wendreńska 42/42 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)