Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Społeczno-psychologiczna charakterystyka dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 06P-KO-NP-SPD
Wykład (W) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Literatura:

Obowiązkowa:

1. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, WNU im. A. Mickiewicza, Poznań 1997.

2. Smith D. Deutsch (red.)., red. nauk. A. Firkowska –Mankiewicz i G. Szumski, Pedagogika Specjalna. Podręcznik Akademicki, Tom I, Rozdział I: Kontekst pedagogiki specjalnej - czas walki o równe szanse, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.

3. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2009.

4. Maciarz A., Mały leksykon pedagoga specjalnego, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2005.

5. Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1997.

6. Kulesza E.M., Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego –diagnoza i wspomaganie. Studia empiryczne, Wyd. APS, Warszawa 2004.

8. Tomkiewicz –Bętkowska A, Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2007.

9. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2006.

10. Szczepanik R., Elementy pedagogiki specjalnej, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno –Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2007.

11. Frith U. (red.), Autyzm i Zespół Aspergera, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

12. Smith D. Deutsch, Rozdział VI: Spektrum zaburzeń autystycznych, s. 272, PWN, Warszawa 2008.

13. Pisula E., Danielewicz D.(red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2005.

Uzupełniająca:

1. Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 2013.

2. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, wyd. UŚ, Katowice 2010.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności oraz testu wiadomości.

Zakres tematów:

1. Ustalenia terminologiczne dotyczące: zdrowia, patologii rozwoju, uszkodzenia, niepełnosprawności i jej przyczyn

2. Klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej – kryteria kliniczne i diagnostyczne.

3. Specyfika funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniach: lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

4. Specyficzne cechy osób ze spektrum autyzmu (ASD).

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bogumiła Bobik 41/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.