Literatura: |
P. Sparke, Design. Historia wzornictwa, tłum. E. Grządek, Warszawa 2012
Rooted design for routed living, red. M. Dobkowska, K. Pawełek, Warszawa 2009
Z. Oslislo-Piekarska, Nowi Ślązacy, Katowice 2015
V. Papanek, Dizajn dla realnego świata, Łódź 2012
D. Sudjic, Język rzeczy. Dizajn i luksus, moda i sztuka: w jaki sposób przedmioty nas uwodzą? Przeł. A. Puchejda, Kraków 2013
P. Rojek-Adamek, G. Gawron, O designie w województwie śląskim, Cieszyn 2011
I. Kozina, Ikony dizajnu w województwie śląskim, Katowice 2012
Z. Kadłubek, A. Kunce, Myśleć Śląsk, Katowice 2007
A. Nawarecki, Lajerman, Gdańsk 2010
F. Springer, Księga zachwytów, Warszawa 2016
M. Wicha, Jak przestałem kochać design, Kraków 2015
Literatura pomocnicza:
„2+3D” Grafika + Produkt”, „Design Alive”, „Label”, „Magazyn Miasta. Kultura – Ludzie – Przestrzeń”, „KTW”, „Fabryka Silesia”
|
Zakres tematów: |
1. Design jako sztuka życia codziennego. Pojęcie, rys teoretyczny i historyczny.
2. Śląskie ikony designu. Estetyka lokalnego wzornictwa.
3. Współczesna myśl tożsamościowa Górnego Śląska. Design a myślenie tożsamościowe i doświadczanie lokalności.
4. Gadżet czy ethos? Genius loci a materialność przedmiotów użytkowych.
5. Różnorodność kulturowa Górnego Śląska jako źródło inspiracji wzornictwa.
6. Historia, kultura miejska, urbanizacja oraz folklor a design.
7. Przedmioty wzornictwa. Polisensoryczność designu.
8. Dom, praca, ulica – generowanie potrzeb designu.
9. System identyfikacji wizualnej jako sposób oswajania przestrzeni miejskiej na przykładach wybranych miast Górnego Śląska.
10. Design w pracy animatora kultury.
11. Design i formy jego promocji.
12. Design jako forma promocji regionu. Przykład Górnego Śląska na tle innych regionów.
13. Polityka kulturalna a design.
14. Artysta i projektant – lokalni twórcy designu a twórcy lokalnego designu. Lokalność jako siła twórcza.
15. Krytyczna ocena lokalnego wzornictwa. Prognozy na temat lokalnego designu
|