Historia grafiki 13-GR-SM-HG
Wykład (W)
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
A. Bochnak: Historia sztuki nowożytnej. T1 i 2. Kraków 1983. K. Piwocki: Dzieje sztuki w zarysie. Tom II. Warszawa 1979. (fragmenty dotyczące historii grafiki) M. Porębski: Dzieje sztuki w zarysie. Tom III. Warszawa 1988. (fragmenty dotyczące historii grafiki) M. Bóbr: Mistrzowie grafiki europejskiej. Od XV do XVIII wieku. Warszawa 2000. I. Jakimowicz, Pięć wieków grafiki polskiej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997 A. Jurkiewicz, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa 1975 J. Białostocki: W pracowniach dawnych grafików. Warszawa 1957 2. J. Catal. C. Oliwa: Techniki graficzne. Warszawa 2004. A. Krejca: Techniki sztuk graficznych. Warszawa 1984. J. Talbierska, Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju, [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296 J. Talbierska, Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, Grafika szkół obcych w zbiorach polskich. (praca zbiorowa) Warszawa 1978. Grafika wczoraj i dziś. Red. T. Hrankowska. Warszawa 1974. Dawna grafika europejska od końca XV wieku do początku XVII wieku. D. Rościszewska. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Uwzględniając efekty kształcenia przedmiotu pod uwagę będą brane następujące kryteria oceny: - wiedza w zakresie problematyki historii i dziejów grafiki, - znajomość artefaktów graficznych, - merytoryczność i stan przygotowania, - znajomość pojęć związanych ze specyfiką najpopularniejszych technik graficznych. Egzamin – weryfikacja całościowej wiedzy z zakresu znajomości historii i dziejów grafiki oraz artefaktów graficznych (odpowiednio do problematyki zrealizowanej na zajęciach) Forma egzaminu: praca pisemna – test zaliczeniowy (godzinny), 20 pytań wymagających uzupełnienia lub wielokrotnego wyboru. |
||
Zakres tematów: |
Funkcje historyczne i status dyscypliny, pryncypia i założenia, Kulturotwórcze funkcje dzieł graficznych (w wybranych przykładach i kontekstach kulturowych). Grafika jako sztuka foralna. Początki grafiki średniowiecznej – techniki, tematyka, druk okazjonalny. Przedstawiciele niemieckiego drzeworytu wzdłużnego i miedziorytu. Drzeworyt i grafika puncowana jako najstarsze techniki graficzne. Twórczość graficzna Albrechta Dürera. Problem autorstwa w grafice – kartownicy i Formschneiderzy, późnonowożytne reguły sygnowania. Technika niella i początki sztychu. Masso Finnguerra i Andrea Mantegna. Grafika tekowa i reprodukcyjna – założenia i różnice. Szkoła rzymska – szesnastowieczna grafika reprodukcyjna. Założenia i przedstawiciele. Niderlandzkie oficyny wydawnicze. Instytucjonalizacja grafiki. Francuska grafika J. Bellange’a i J. Callota (problematyka, tematy, techniki) Siedemnastowieczna grafika włoska – Stefano Della Bella, Jose de Libera, Giovani Castglione Sztuka graficzna Rembrandta i poprzedników. Nowe techniki graficzne XVIII wieku – drzeworyt światłocieniowy, sposób kredkowy, technika punktowa. Przedstawiciele mezzotiny angielskiej (XVIII). Satyra w grafice – przedstawiciele i problematyka. Okropności wojny i krytyka społeczna w grafice europejskiej. Druk płaski i perspektywy litografii Twórczość graficzna Goyi. Renesans akwaforty i drzeworytu wzdłużnego – towarzystwa akwaforcistów. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład pokazujący genezę i najważniejsze aspekty grafiki jako dyscypliny artystycznej w ujęciu diachronicznym oraz w powiązaniu z innymi dyscyplinami twórczymi. Wykład w połączeniu z prezentacją audiowizualną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 8:00 - 9:30,
sala 104 |
Ryszard Solik | 29/32 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Niemcewicza 6 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.