Wybrane zagadnienia kultury i sztuki 13-EP-S2-WZKS2
Wykład (W)
semestr letni 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
literatura obowiązkowa R. Solik: Pejzaże sztuki, konteksty sztuki. Cieszyn 2007. E. Gombrich: W poszukiwaniu historii kultury. W: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Red. J. Białostocki. Warszawa 1976. A. D’Aleva: Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008; E. Panofsky: Ikonografia i ikonologia. Przeł. K. Kamińska. W: Studia z historii sztuki. Wybrał, oprac. i posłowiem opatrzył J. Białostocki. Warszawa 1971 S. Fish: Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane. Red. A. Szahaj. Przeł. K. Arbiszewski i inni. Kraków 2008. R. Nycz: Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowski, R. Nycz. Kraków 2006. Białostocki J.: Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką. W: Pięć wieków myśli o sztuce. Warszawa 1976. Burzyńska A.: Kulturowy zwrot teorii. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowski, R. Nycz. Kraków 2006. U. Eco: Interpretacja: historia. W: U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose: Interpretacja i nadinterpretacja. Red. S. Collini. Przeł. T. Bieroń. Kraków 1996. W. Kalaga: Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja. Kraków 2001. R.W. Kluszczyński: Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa 2010. A. Szahaj: O interpretacji. Kraków 2014. literatura uzupełniająca Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Red. K. Wilkoszewska. Kraków 1999. J. Margolis: Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Wykłady z filozofii sztuki. Red., naukowa K. Wilkoszewska. Przeł. W. Chojna, K. Guczalski, M. Jakubczak, K. Wilkoszewska. Kraków 2004. Z. Rosińska: Psychologiczne myślenie o sztuce. Warszawa 1985. K. Rosner: Hermeneutyka jako krytyka kultury. Heidegger, Gadamer, Ricoeur. Warszawa 1991. A. Burzyńska: Dekonstrukcja i interpretacja. Kraków 2001. G. Dziamski: Przełom konceptualny i jego wpływ na praktykę i teorię sztuki. Poznań 2010. R. Solik: Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego. Katowice 2012. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Uwzględniając efekty kształcenia przedmiotu pod uwagę będą brane następujące kryteria oceny: wiedza w zakresie problematyki przedmiotu, przygotowanie merytoryczne, świadomość uwarunkowań dyskursywnych i metodologicznych w doświadczeniu i rozumieniu dzieła sztuki, poprawność formułowania sądów i wniosków, rzeczowość argumentacji. Egzamin pisemny Weryfikacja wiedzy z wybranego zakresu treści kształcenia realizowanych na wykładach i ćwiczeniach, w tym znajomości wybranych koncepcji metodologicznych i interpretacyjnych, dominujących w dwudziestowiecznym i ponowoczesnym dyskursie o sztuce i kulturze artystycznej. Forma egzaminu: praca pisemna – test, 20 pytań wymagających uzupełnienia lub wielokrotnego wyboru. |
||
Zakres tematów: |
Szczegółowe treści zajęć: Interpretacja jako doświadczenie dzieła sztuki (o tak zwanej obecności dyskursywnej). Podstawowe sensy pojęcia interpretacji (od hermeneutyki klasycznej, do ontologicznego rozumienia interpretacji). Strategie opisywania sztuki (od ujęć esencjalistycznych do koncepcji instytucjonalnej). Dylematy ontologii dzieła sztuki, Interpretacje granicy i tożsamości dzieła sztuki: od koncepcji „zamkniętych ram” do metafory „mgławicy”, Elementy współczesnej metodologii badań nad sztuką (koncepcje postrukturalne, kulturalizm, kulturowa teoria sztuki, zwrot kulturowy). Paninterpretacjonizm i kulturalizm Stanleya Fisha Sztuka jako interpretacja. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład – pokazuje nieuchronność dyskursywnego doświadczenia i rozumienia sztuki; prezentuje wybrane aspekty wiedzy o wiodących koncepcjach metodologicznych i interpretacyjnych w obrębie dwudziestowiecznego i ponowoczesnego dyskursu o sztuce. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 13:45 - 14:30,
sala 121 |
Ryszard Solik | 16/8 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.