Fakultet 3. Trening umiejętności krytycznego myślenia 06-PS-SM-103.05
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cook, J., Lewandowsky, S. (2011), The Debunking Handbook. St. Lucia, Australia: University of Queensland. (Polskie tłumaczenie Marcin Popkiewicz, Ireneusz Zawadzki, Marta Śmigrowska) Chabris, C., Simons, D. (2011) Niewidzialny goryl. Dlaczego intuicja nas zawodzi Wydawnictwo Laurum Ernst, E., Singh, S. (2012) Lekarze czy znachorzy? Medycyna alternatywna pod lupą Wydawnictwo: Czarna Owca Kahneman, D. (2 012) Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym Wydawnictwo: Media Rodzina Lilienfeld, S.O., Lynn , S. J, Ruscio, J. ,Beyerstein, B. L. (2011) 50 mitów psychologii popularnej Wydawnictwo CiS Lilienfeld, S. O. (2010). Can psychology become a science?. Personality and individual differences, 49(4), 281-288. Lilienfeld, S. O. (2007). Psychological treatments that cause harm. Perspectives on psychological science, 2(1), 53-70. Lippa, R. A. (2010). Sex differences in personality traits and gender-related occupational preferences across 53 nations: Testing evolutionary and social-environmental theories. Archives of sexual behavior, 39(3), 619-636. Sagan, C. (1995). Wonder and skepticism. Skeptical Inquirer, 19(1), 24-30 Sokal, A., Bricmont, J. (2004). Modne bzdury. O nadużyciach nauki popełnianych przez postmodernistycznych intelektualistów. Warszawa: Prószyński i S-ka. Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Tom 1. Pomiędzy nauką i szarlatanerią Wydawnictwo Moderator Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia. Tom 2. Nauka kultu cargo i jej owoce Wydawnictwo CiS Literatura uzupełniająca: Boudry, M., & Braeckman, J. (2012). How convenient! The epistemic rationale of self-validating belief systems. Philosophical Psychology, 25(3), 341-364. Campbell, B., & Manning, J. (2014). Microaggression and moral cultures. Comparative sociology, 13(6), 692-726. Chalmers, A. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką. Rozważania o naturze statusie i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki. Derksen, A. A. (2001). The Seven Strategies of the Sophisticated Pseudo-Scientist: a look into Freud's rhetorical tool box. Journal for general philosophy of science, 32(2), 329-350. Duarte, J. L., Crawford, J. T., Stern, C., Haidt, J., Jussim, L., & Tetlock, P. E. (2015). Political diversity will improve social psychological science. Behavioral and Brain Sciences, 38, e130. Evans, I., Thornton, H., & Chalmers, I. (2006). Czy nasze leczenie naprawdę działa?. Haidt, J. (2014). Prawy umysł–dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka. Hart, W., Albarracín, D., Eagly, A. H., Brechan, I., Lindberg, M. J., & Merrill, L. (2009). Feeling validated versus being correct: a meta-analysis of selective exposure to information. Hilton, N. Z., Harris, G. T., & Rice, M. E. (2006). Sixty-six years of research on the clinical versus actuarial prediction of violence. The Counseling Psychologist, 34(3), 400-409. Kruger, J., & Dunning, D. (1999). Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of personality and social psychology, 77(6), 1121. Lilienfeld, S. O. (2017). Microaggressions: Strong claims, inadequate evidence. Perspectives on Psychological Science, 12(1), 138-169. Levitt, S. D., & Dubner, S. J. (2011). Superfreakonomia: globalne ochłodzenie, patriotyczne prostytutki i dlaczego zamachowcy-samobójcy powinni wykupić polisę na życie. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak. Levitt, S.D., Dubner, S.J. (2011) Freakonomia. Świat od podszewki Wydawnictwo: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak Lilienfeld, S. O., Ritschel, L. A., Lynn, S. J., Cautin, R. L., & Latzman, R. D. (2013). Why many clinical psychologists are resistant to evidence-based practice: Root causes and constructive remedies. Clinical Psychology Review, 33(7), 883-900. Shermer, M. (2009). Rynkowy umysł Wydawnictwo CiS |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zawierające pytania problemowe, testowe i otwarte. Praca pisemna lub ustna dotycząca zagadnień omawianych na zajęciach. |
||
Zakres tematów: |
Rola umiejętności krytycznego myślenia w zawodzie psychologa Istota krytycznej ewaluacji twierdzeń o zasadności i skuteczności Nienaturalność metody naukowej Nauka, pseudonauka, antynauka – jak i dlaczego powinniśmy być w stanie je odróżniać Docieranie do wiarygodnych źródeł w erze przeciążenia informacjami i bańki elektronicznych filtrów Wrogowie krytycyzmu i sceptycyzmu: błędy poznawcze, uprzedzenia, heurystyki Wrogowie krytycyzmu i sceptycyzmu: teorie spiskowe Wrogowie krytycyzmu i sceptycyzmu: antyempirycyzm, solipsyzm, postmodernizm Wrogowie krytycyzmu i sceptycyzmu: ideologie, polityczna poprawność Ewaluacja założeń pseudonaukowych terapii niezwiązanych z psychologią (homeopatia, chiropraktyka, naturopatia itd.) Ewaluacja założeń pseudonaukowych metod badawczych w psychologii (hipnoza, metody projekcyjne, regresja, rebirthing itd.) Ewaluacja założeń pseudonaukowych terapii obecnych w przeszłości w psychologii Ewaluacja założeń co do pseudonaukowości (?) kontrowersyjnych terapii stosowanych obecnie w psychologii Prezentacja wyników projektów badawczych w formie pracy pisemnej/prezentacji praktycznie uskuteczniających poznane techniki krytycznego myślenia |
||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne. Praca własna studenta - samodzielna praca z literaturą, przygotowanie pracy zaliczeniowej. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:30 - 15:00,
sala 204 |
Marcin Langer | 28/27 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.