Literatura: |
A. Falkowski, W. Cwalina (2006), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna.
K. Skarżyńska (2005), Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar..
Zachowania polityczne T.1. R. J. Dalton, H.D. Klingemann (red.)
M. Cześnik, partycypacja wyborcza Polaków. Instytut Spraw Publicznych. Ekspertyza
M. Cześnik, M. Kotnarowski (2011), „Nowy wymiar politycznego współzawodnictwa: Polska solidarna versus Polska liberalna”, Studia Polityczne, nr 27.
B. Badora (2015), Społeczno-demograficzne portrety największych potencjalnych elektoratów przed wyborami parlamentarnymi 2015. W: M. Grabowska i K. Pankowski (red.). Wybory 2015 w badaniach CBOS. „Opinie i Diagnozy” nr 33. Warszawa: CBOS
F. Raciborski, K. Rakocy (2009), Internet, politycy, wybory. O możliwościach wykorzystania badań zawartości Internetu do przewidywania wyniku wyborów, [w:], Wartości, polityka, społeczeństwo, M. Zahorska, E. Nasalska (red.).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Dwie dozwolone nieobecności. W przypadku większej liczby opuszczonych zajęć indywidualne zaliczenie tematu na dyżurze.
Aktywność na zajęciach jest odnotowywana każdorazowo.
Ocena końcowa jest wypadkową następujących czynników
30% aktywność na zajęciach
70% projekty badawcze realizowane w trzech i czteroosobowych grupach. Studenci oceniani są na każdym etapie projektowania badań, a ocenie podlegają: tworzenie kwestionariusza badawczego, pytania i hipotezy badawcze, sposób przeprowadzenia badań empirycznych, analiza statystyczna wyników oraz prezentacja wyników wraz z naukowym komentarzem.
|
Zakres tematów: |
Na zajęciach zostaną podjęte następujące temty
- Czym są zachowania wyborcze? Dlaczego ludzie głosują lub nie?
- Modele zachowań wyborczych (socjologiczny model zachowań wyborczych, psychologiczny model zachowań wyborczych, teoria racjonalnego wyboru, marketingowy model zachowań wyborczych).
- Badania zachowań politycznych, konstruowanie narzędzia badawczego.
- Projektowanie badań ankietowych w zakresie postaw i zachowań politycznych;
- Statystyczna analiza wyników badań empirycznych przy wykorzystaniu programu SPSS.
- Zachowania wyborcze Polaków w latach 1990-2000
- Zachowania wyborcze Polaków w latach 2001-2014
- Analiza postaw i zachowań wyborczych w kampanii prezydenckiej i parlamentarnej z 2015 roku
- Internet a zachowania wyborcze. Nowe perspektywy badawcze
- Prezentacja i omówienie projektów badawczych
|
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja moderowana,
- analiza studiów przypadku,
- metoda learning by doing (studenci pod opieką prowadzącego ćwiczenia będą projektować własne badania empiryczne z zakresu postaw i zachowań politycznych, konstruować narzędzia badawcze oraz uczyć się interpretacji wyników).
W trakcie realizacji modułu zostaną wykorzystane elementy związane z wizualizacją danych za pomocą wykresów oraz wykorzystaniem zasad ekspozycji wizualnej.
|