Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania wyborcze 05-DP-S1-ZW17
Konwersatorium (K) semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Literatura:

A. Falkowski, W. Cwalina (2006), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna.

K. Skarżyńska (2005), Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar..

Zachowania polityczne T.1. R. J. Dalton, H.D. Klingemann (red.)

M. Cześnik, partycypacja wyborcza Polaków. Instytut Spraw Publicznych. Ekspertyza

M. Cześnik, M. Kotnarowski (2011), „Nowy wymiar politycznego współzawodnictwa: Polska solidarna versus Polska liberalna”, Studia Polityczne, nr 27.

B. Badora (2015), Społeczno-demograficzne portrety największych potencjalnych elektoratów przed wyborami parlamentarnymi 2015. W: M. Grabowska i K. Pankowski (red.). Wybory 2015 w badaniach CBOS. „Opinie i Diagnozy” nr 33. Warszawa: CBOS

F. Raciborski, K. Rakocy (2009), Internet, politycy, wybory. O możliwościach wykorzystania badań zawartości Internetu do przewidywania wyniku wyborów, [w:], Wartości, polityka, społeczeństwo, M. Zahorska, E. Nasalska (red.).

Metody i kryteria oceniania:

Dwie dozwolone nieobecności. W przypadku większej liczby opuszczonych zajęć indywidualne zaliczenie tematu na dyżurze.

Aktywność na zajęciach jest odnotowywana każdorazowo.

Ocena końcowa jest wypadkową następujących czynników

30% aktywność na zajęciach

70% projekty badawcze realizowane w trzech i czteroosobowych grupach. Studenci oceniani są na każdym etapie projektowania badań, a ocenie podlegają: tworzenie kwestionariusza badawczego, pytania i hipotezy badawcze, sposób przeprowadzenia badań empirycznych, analiza statystyczna wyników oraz prezentacja wyników wraz z naukowym komentarzem.

Zakres tematów:

Na zajęciach zostaną podjęte następujące temty

- Czym są zachowania wyborcze? Dlaczego ludzie głosują lub nie?

- Modele zachowań wyborczych (socjologiczny model zachowań wyborczych, psychologiczny model zachowań wyborczych, teoria racjonalnego wyboru, marketingowy model zachowań wyborczych).

- Badania zachowań politycznych, konstruowanie narzędzia badawczego.

- Projektowanie badań ankietowych w zakresie postaw i zachowań politycznych;

- Statystyczna analiza wyników badań empirycznych przy wykorzystaniu programu SPSS.

- Zachowania wyborcze Polaków w latach 1990-2000

- Zachowania wyborcze Polaków w latach 2001-2014

- Analiza postaw i zachowań wyborczych w kampanii prezydenckiej i parlamentarnej z 2015 roku

- Internet a zachowania wyborcze. Nowe perspektywy badawcze

- Prezentacja i omówienie projektów badawczych

Metody dydaktyczne:

- dyskusja moderowana,

- analiza studiów przypadku,

- metoda learning by doing (studenci pod opieką prowadzącego ćwiczenia będą projektować własne badania empiryczne z zakresu postaw i zachowań politycznych, konstruować narzędzia badawcze oraz uczyć się interpretacji wyników).

W trakcie realizacji modułu zostaną wykorzystane elementy związane z wizualizacją danych za pomocą wykresów oraz wykorzystaniem zasad ekspozycji wizualnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala 237
Agata Olszanecka-Marmola 37/45 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)