Jakość pracy a jakość życia 06-ZZL-S1-WS2-JPJŻ
Wykład (W)
semestr letni 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | 60 | ||
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | ||
Literatura: |
literatura obowiązkowa: Bańka A. (2001). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini. Borkowska, S. (2010). Równowaga między pracą a życiem pozazawodowym. ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA OECONOMICA 240, [5], s. 5-44. Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN. Karta Ottawska (1994). Zdrowie i promocja zdrowia. W: J. Karski, Z. Słońska i B. Wasilewski. (red), Promocja zdrowia. Warszawa: Sanmedia, s.423-429. Sęk, H. (red.). (2000). Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: PWN. Sęk, H., Cieślak, R. (2004). Sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: H. Sęk i R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN. Studenski R. (1999). Zarządzanie bezpieczeństwem. Prawne, techniczne i psychologiczne zasady organizacji bezpiecznej pracy w małej i średniej firmie. Katowice: Wyd. Głównego Instytutu Górnictwa. Studenski R. (red.). (2004). Zachowanie się w sytuacji ryzyka. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. literatura uzupełniająca: Edelmann, R. (2005). Konflikty w pracy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Hogan, K. (2005). Sztuka porozumienia. Warszawa, J. Santorski & Co Agencja Wydawnicza. Martin, P. (2000). Umysł, który szkodzi. Mózg, zachowanie, odporność, choroba. Poznań: Rebis. Studenski, R. (2004). Ryzyko i ryzykowanie. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny opracowania hasła: 5,0 (bdb) – znakomicie przygotowane hasło, w pełni wyczerpujące zagadnienie, bardzo dobra jakość zaprezentowanych informacji, bardzo dobry dobór źródeł bibliograficznych, praca bardzo dobrze napisana pod względem formalnym (cechująca się wysoką poprawnością językową); 4,5 (db +) – bardzo dobrze przygotowane hasło, w pełni wyczerpujące zagadnienie, dobra jakość zaprezentowanych informacji, dobry dobór źródeł bibliograficznych, praca bardzo dobrze napisana pod względem formalnym (językowym); 4,0 (db) – dobrze przygotowane hasło, nie w pełni wyczerpujące zagadnienie, dobra jakość zaprezentowanych informacji, dobry dobór źródeł bibliograficznych, praca dobrze napisana pod względem formalnym (językowym); 3,5 (dst +) – wystarczająco dobrze przygotowane hasło, w znacznym stopniu niewyczerpujące zagadnienie, nie zawsze dobra jakość zaprezentowanych informacji, brak odwołań bibliograficznych, praca słabo napisana pod względem formalnym (zauważalne błędy językowe); 3,0 (dst) – niekompletny, słabo przygotowany wywiad, zaprezentowanie ogólnikowych informacji uzyskanych do badanego, niewystarczający komentarz do wywiadu, praca bardzo słabo napisana pod względem formalnym (liczne błędy językowe); 2,0 (ndst) – praca niespełniająca założonych kryteriów. Kryteria oceny rozmowy (wywiadu): 5,0 (bdb) – znakomicie przygotowany, kompletny wywiad, bardzo dobra jakość i wysoki stopień szczegółowości informacji uzyskanych do badanego, bardzo dobrze opracowany komentarz do wywiadu, praca bardzo dobrze napisana pod względem językowym; 4,5 (db +) – bardzo dobrze przygotowany, kompletny wywiad, dobra jakość i wysoki stopień szczegółowości informacji uzyskanych do badanego, dobrze opracowany komentarz do wywiadu, praca bardzo dobrze napisana pod względem językowym; 4,0 (db) – dobrze przygotowany wywiad, dobra jakość i średni stopień szczegółowości informacji uzyskanych do badanego, dobrze opracowany komentarz do wywiadu, praca dobrze napisana pod względem językowym; 3,5 (dst +) – wystarczająco dobrze przygotowany wywiad, nie zawsze dobra jakość i informacji uzyskanych do badanego, w miarę komentarz do wywiadu, zauważalne błędy językowe; 3,0 (dst) – niekompletny, słabo przygotowany wywiad, zaprezentowanie ogólnikowych informacji uzyskanych do badanego, niewystarczający komentarz do wywiadu, liczne błędy językowe; 2,0 (ndst) – praca nie spełniająca założonych kryteriów Do uzyskania oceny 3,0 (dst) z części I i części II wymagane jest uzyskanie minimum 50% punktów. |
||
Zakres tematów: |
1. Psychologia zdrowia i jakości życia a inne dziedziny funkcjonowania człowieka – wprowadzenie w zagadnienia. 2. Znaczenie stresu dla codziennego funkcjonowania i rozwoju człowieka (Lazarus i Folkman; Hobfoll) podstawy koncepcji radzenie sobie ze stresem. Stres zawodowy. 3. Zagadnienia związane z równowagą między pracą a życiem osobistym. 4. Problemy organizacyjne i indywidualne wynikające z nadmiernego obciążenia pracą. 5. Sytuacje kryzysowe w zawodach trudnych i niebezpiecznych. 6. Psychologiczne, kulturowe i biologiczne determinanty zachowań ryzykownych. 7. Wypalenie zawodowe a jakość życia człowieka. Sposoby przeciwdziałania. 8. Kultura bezpieczeństwa. Zapobieganie wypadkom w pracy. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład teoretyczny, analiza przypadków, dyskusje grupowe |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 8:30 - 10:00,
sala 431 |
Elżbieta Sanecka | 69/70 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bankowa 14 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.