Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia adaptacji do środowiska 01-BT-SR-S2-2BT-33
Laboratorium (L) semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 40
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- K. Schmidt-Nielsen, 1997, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

- K. Schmidt-Nielsen, 1994, Dlaczego tak ważne są rozmiary zwierząt. Skalowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

- W.H. Suh, K.S. Suslick, G.D. Stucky, Y.H. Suh, Nanotechnology, nanotoxicology, and neuroscience, Prog. Neurobiol. 87 (2009) 133–170. doi:10.1016/j.pneurobio.2008.09.009.

- J. Liu, L. Cui, D. Losic, Graphene and graphene oxide as new nanocarriers for drug delivery applications, Acta Biomater. 9 (2013) 9243–9257. doi:10.1016/j.actbio.2013.08.016.

- R. Brayner, The toxicological impact of nanoparticles, Nano Today. 3 (2008) 48–55. doi:10.1016/S1748-0132(08)70015-X.

- N. Lewinski, V. Colvin, R. Drezek, Cytotoxicity of nanopartides, Small. 4 (2008) 26–49. doi:10.1002/smll.200700595.

Do prezentacji oryginalne artykuły naukowe oraz prace przeglądowe dotyczące omawianych tematów, w tym anglojęzyczne

Literatura uzupełniająca:

- McLaughlin D., Stamford J., White D. 2012. Fizjologia człowieka. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

- Jurd R.D. 2007. Biologia zwierząt. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

• Raport z pracy laboratoryjnej

Ocena bardzo dobra- raport jest kompletny i pozbawiony błędów merytorycznych; student sprawnie wykorzystał własną wiedzę oraz źródła udostępnione przez prowadzących w celu interpretacji wyników i wyciągania poprawnych wniosków roboczych;

Ocena dobra – raport zawiera kompletne dane pochodzące z obserwacji i eksperymentów; wnioski robocze oraz interpretacja wyników są zasadniczo prawidłowe; drobne nieścisłości merytoryczne, dopuszczone błędy edytorskie i stylistyczne;

Ocena dostateczna – raport zawiera wyniki prowadzonych eksperymentów i obserwacji, ale ich interpretacja jest w większości niezrozumiała, bądź niewłaściwa; student potrafi wyciągnąć prawidłowe wnioski robocze dopiero po interwencji i pomocniczych pytaniach prowadzącego; raport zawiera błędy merytoryczne oraz liczne błędy edytorskie;

Ocena niedostateczna – brak raportu lub jest on niekompletny; dokumentacja jest niepełna i nierzetelna; student nie rozumie celowości wykonywanych prac laboratoryjnych; nawet przy pomocy prowadzącego nie potrafi przeprowadzić analizy wyników ani wyciągnąć prawidłowych wniosków roboczych; liczne błędy merytoryczne i edytorskie;

• Poster

ocena bardzo dobra – Poster zawiera wszystkie konieczne elementy. Student w pełni i w wyczerpujący sposób przedstawił omawiane zagadnienie. Wskazuje na pełne zrozumienie prezentowanych treści i pobudza innych do dyskusji. Poster jest wykonany bardzo starannie pod względem merytorycznym, graficznym, a także od strony edytorskiej, czas jego trwania zgodny z wymaganiami.

ocena dobra – Poster zawiera wszystkie konieczne elementy. Student poprawnie interpretuje omawiane zagadnienie i przedstawia właściwe wnioski. Potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów. W posterze obecne bardzo nieliczne błędy merytoryczne i niedomówienia, czas jego trwania zgodny z wymaganiami.

ocena dostateczna – Poster zawiera wszystkie konieczne elementy. Zagadnienie zostało omówione pobieżnie a przedstawione wnioski wynikające z omawianej tematyki nie są zbyt czytelne i zrozumiałe. W posterze obecne dość liczne błędy merytoryczne, ale student potrafi skorygować je w trakcie dyskusji. Wykonanie niestaranne od strony graficznej i edytorskiej, czas jego trwania nieznacznie odbiega od wymagań.

ocena niedostateczna – Brak posteru lub poster jest niekompletny, student nie rozumie i nie potrafi interpretować uzyskanych wyników. Niepoprawne opracowanie tekstu, liczne błędy merytoryczne, których student nie potrafi skorygować w trakcie dyskusji, czas posteru odbiega znacznie od wymagań.

Przebieg procesu weryfikacji:

• Raport z pracy laboratoryjnej

Raporty składane są w formie kart pracy po zakończonym ostatnim ćwiczeniu z cyklu zajęć laboratoryjnych. Za opóźnienie odejmuje się 1 punkt od oceny karty pracy.

• Poster

Student oceniany jest podczas prezentowanego posteru. Oceniana jest jego poprawność merytoryczna, graficzna oraz sposób jego przedstawienia i przestrzeganie rygoru czasowego.

Zakres tematów:

• 1. Fizjologia w liczbach

o 1/ wprowadzenie do ćwiczeń; 2/ jednostki, współczynniki, wielkości opisujące zjawiska i procesy w przyrodzie; 3/ logarytmy i tworzenie wykresów; 4/ skala pH; 5/ obliczenia wartości aktywności enzymów antyoksydacyjnych; 6/ założenie hodowli owadów (Acheta domesticus) do ćwiczeń 3-6.

• 2. Systemy obrony przed pasożytami, drobnoustrojami i wirusami jako strategia adaptacyjna. Nanotechnologia - sprzymierzeniec, czy zagrożenie?

o 1/ praca z artykułem anglojęzycznym; 2/ gry edukacyjne; 3/ przygotowanie odczynników; 4/ obserwacja podstawowych parametrów hodowli (zbieranie wyników dotyczących przeżywalności i wagi osobników w poszczególnych grupach).

• 3 – 4. Spoglądając do środka – inSEKtCJA. Mechanizmy obrony antyoksydacyjnej.

o 1/ intoksykacja owada; 2/ preparacja; 3/ homogenizacja; 4/ przygotowanie krzywej białkowej.

• 5 – 6. Spoglądając do środka – inSEKtCJA. Mechanizmy obrony antyoksydacyjnej.

o 4/ pomiar białka metodą Bradford; 5/ pomiar całkowitej pojemności antyoksydacyjnej (TAC); 6/ pomiar aktywności katalazy.

• 7 – 8. Co wielbłąd chowa w swoim garbie. Fizjologiczne adaptacje do skrajnych warunków środowiska.

o 1/ obserwacja wybranych gatunków zwierząt; 2/ dyskusja; 3/ fotografowanie wybranych gatunków zwierząt pod kątem zmian adaptacyjnych.

• 9. Zajęcia podsumowujące część laboratoryjną.

o 1/ sesja posterowa; 2/ interpretacja wyników pracy; 3/dyskusja.

• 10. Behawioralne adaptacje organizmów do środowiska i skalowanie rozmiarów ciała.

o 1/ konwersatorium; 2/ skalowanie i jego znaczenie; 3/ karta pracy.

Metody dydaktyczne:

Analiza wybranych problemów z zakresu przystosowań funkcjonalnych zwierząt do środowiska. Konstruowanie i analiza diagramów i nomogramów zależności funkcji organizmu od własności fizyko-chemicznych środowiska.

Jednostka zajęciowa: 4 godziny na tydzień. Sale ćwiczeń Katedry Fizjologii Zwierząt i Ekotoksykologii na Bankowej 9, 40 007 Katowice, część zajęć odbywa się Ogrodzie Zoologicznym i innych jednostkach naukowo – badawczych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)