Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do ekonomiki mediów 05-DK-N1-WEM17
Wykład (W) semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Jung, B. (red.): Media, komunikacja, biznes elektroniczny. Warszawa 2001.

- Gmerek-Rajchel M., Formatowanie radia lokalnego. Toruń 2005.

-- Kowalski, T.: Media i pieniądze. Ekonomiczne aspekty działalności środków komunikowania masowego. Warszawa 1998.

- Kowalski, T.: Między twórczością a biznesem. Wprowadzenie do zarządzania w mediach i rozrywce, Warszawa 2008.

- Kowalski, T., Jung, B.: Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. Warszawa 2006.

- Patrzałek, W.: Segmentacja rynku prasowego. Wrocław 2002.

Literatura uzupełniająca:

- Doktorowicz, K., Dudek W.: Brytyjski model komercjalizacji telewizji i początek transformacji telewizji w Polsce. Katowice 1995.

- Kania, J.: Model działalności przedsiębiorstwa hurtu prasowego. Szczecin 2000.

- Lakomy, M.: Rynek radiowy w Polsce, Kraków 2012.

- Mika, C.: Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń 1999.

- Oleński, J.: Ekonomika informacji. Warszawa 2001.

- Sobczak, J.: Prawo środków masowej informacji. Prasa, radio, telewizja. Toruń 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Umiejętność charakterystyki poszczególnych dóbr i usług na rynku ekonomicznym mediów. Podstawowa umiejętność stanu wybranych rynków medialnych w różnych przestrzeniach. Specyfika i funkcjonowania poszczególnych segmentów rynku informacyjnego. Znajomość podstawowych rynków składających się na rynek mediów masowych.

Kryteria oceny:

Opanowanie materiału teoretycznego;

Przygotowanie projektu badawczego;

Obecność i aktywność na zajęciach;

Zaliczenie kolokwium obejmującego przygotowany projekt badawczy oraz wiedzę i umiejętności określone w modułowych efektach kształcenia.

Egzamin ustny lub pisemny w zależności od liczby studentów.

Przebieg procesu weryfikacji:

Ocena przygotowania do zajęć teoretycznych – dyskusja moderowana przez prowadzącego.

Ocena umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w trakcie rozwiązywania problemów dotyczących aspektów ekonomicznych funkcjonowania mediów masowych.

Ocena projektu badawczego dotyczącego stanu i charakterystyki wybranego rynku mediów lokalnych.

Zakres tematów:

- Kształtowanie się nauki ekonomiki mediów;

- Definiowanie ekonomiki mediów i poziomy analizy;

- Pojęcie rynku towarów i usług medialnych;

- Media jako dobro ekonomiczne i rynkowe;

- Struktura i właściwości rynku mediów masowych;

- Segmentacja rynku medialnego;

- Konkurencja rynkowa mediów.

Metody dydaktyczne:

- wykład;

- prezentacje multimedialne;

- analizy studium przypadku;

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 12:50, sala 238
Marian Gierula 23/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)