Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa 05-SP-S1-AK
Ćwiczenia (C) semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1.Punkt wyjścia: problem Innego

R. Kapuściński. Ten Inny. Kraków 2006 ( lub wyd. 2, 2013), Wykłady wiedeńskie - wykład II.

T . Todorov. Podbój Ameryki. Problem innego. Warszawa 1996, r. I

(Odkrywać).

2. Praktykowanie kultury przez ciało

C. Levi-Strauss. Smutek tropików. Łódź 1992 ( lub inne wydanie), cz.5 (Kaduweo), fragment r. 20 ( Społeczeństwo tubylców i jego styl).

R. Deliege: Historia antropologii. Warszawa 2011, r. 2 (Szkoła francuska), fragment: Robert Hertz (1881-1915).

Film: Wodaabe, pasterze słońca ( reżyser: Werner Herzog, 1989).

3.Transmisja wzorów kulturowych – 3 modele enkulturacji według

M. Mead

M. Mead. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa 2000 ( lub inne wydanie), r. I, II, III.

M. Golka. Socjologia kultury. Warszawa 2008, r. II, fragment: Cechy, mechanizmy i funkcje enkulturacji (s.85 – 89).

4.Robienie etnografii: B. Malinowski, badacz i jego teren

B. Malinowski. Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Dzieła t.3. Warszawa 1981, Wprowadzenie oraz rozdziały: 1-3, 11, 14, 17, 19, 22/ lub fragment z antologii: Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Wybór i redakcja naukowa E.Nowicka, M. Głowacka-Grajper. Warszawa 2007, s.507-552.

Film: Szlachetny dzikus (reżyser: Jerzy Domaradzki, 1998).

5.Być Tam: świat Innego przedstawiony w tekście Colina Turnbulla

C. Turnbull. Ikowie ludzie gór. Warszawa 1980, r. 1, 5-7, 10-12.

Film: Krajobraz bez ludzi ( reżyser: Andreas Apostolidis, 2010).

6.Kultura jest konfiguracją

Z. Mach. Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej. Warszawa – Kraków, 1989, r.II (Początki kierunku kultura i osobowość – orientacja konfiguracjonistyczna, fragment: s.38 -59).

R. Benedict. Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej. Warszawa 1999 ( lub inne wydanie), r. 3, 5 -8.

7.Antropologia jako praktyka gęstego opisu – nowe możliwości badań terenowych

C. Geertz. Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków 2005, r. 1( Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii), r. 15 ( Głęboka gra: uwagi o walkach kogucich na Bali ).

8.Organizacja lokalna: pokrewieństwo i powinowactwo

J. D. Eller. Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. Kraków 2012, r. 8 (s.247 – 286).

S. Hoft, M. Goldberger. Oficjalne kochanki, oficjalni kochankowie. Olsztyn 2006, cz. 4 ( fragment: Axia i tisese – u Mosuo z terenów Chin; „Towarzysze poprzez żony” u Czukczów z Syberii), s. 224-246.

Film: Szwedzka teoria miłości ( reżyser: Erik Gandini, 2015).

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

- obecność na ćwiczeniach

- przygotowanie do zajęć, znajomość literatury i aktywny udział w dyskusji problemowej

-pozytywny wynik z kolokwium zaliczeniowego.

Dopuszczalna liczba nieobecności w kursie – jedna nieobecność, każda następna wymaga zdania obowiązującego materiału w ramach godzin konsultacyjnych. Nieobecność na 50% zajęć skutkuje BRAKIEM ZALICZENIA ĆWICZEŃ.

Każdy student uczestniczący w zajęciach jest zobowiązany do znajomości literatury w ramach omawianych tematów. Brak aktywności nie może zatem wiązać się z brakiem orientacji w problematyce zajęć. Osoby aktywnie uczestniczące w zajęciach są oceniane w skali od 1 -2 punktów w ramach jednostki dydaktycznej . Dodatkową formą sprawdzania wiedzy na bieżąco będzie pytanie osób wskazanych z listy słuchaczy.

Kolokwium zaliczeniowe obejmuje wiedzę z zakresu literatury objętej programem ćwiczeń. Na kolokwium składa się test wielokrotnego wyboru oraz 3 zagadnienia w formie pytań otwartych - opisowych. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z kolokwium student ma prawo do jednej poprawki (organizowanej w ramach ostatniego spotkania w semestrze).

Składniki oceny końcowej z ćwiczeń: obecność na zajęciach, aktywność w trakcie zajęć oraz znajomość literatury i pozytywny wynik kolokwium.

Zakres tematów:

- Inny i spotkanie z innością jako temat antropologicznej narracji

- Praktykowanie kultury przez ciało

- Wzory enkulturacji

- Tradycja i współczesność badań terenowych

- Gęsty opis kultury

- Organizacja lokalna - dezintegracja społeczna i kulturowa

- Kultura jako konfiguracja, badanie wzorów kultury i charakteru narodowego

- Struktura społeczna: pokrewieństwo i powinowactwo

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna, analiza tekstów źródłowych zawartych w harmonogramem ćwiczeń.

Wykorzystanie w ramach zajęć materiałów wizualnych - filmy o tematyce antropologicznej oraz analiza i interpretacja fotografii.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:10 - 12:40, sala 235
Marek Dziewierski 27/ szczegóły
2 co drugi czwartek (parzyste), 11:10 - 12:40, sala 235
Marek Dziewierski 35/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)