Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna 05-DK-S1-TI12
Laboratorium (L) semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Literatura:

Polecana literatura:

Gogołek W.: Technologie informacyjne mediów, Warszawa 2006

Olszański L.: Dziennikarstwo internetowe Warszawa 2006

Kautz T.: Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych.

[W:] Komputer w edukacji. 16 Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe. Red. nauk. J. Morbitzer. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

Neffe I.: Podpis elektroniczny w polskiej administracji publicznej i e-biznesie. Aspekty technologiczne i prawne w świetle wymogów unijnych. [W:] Modernizacja polityczna w teorii i praktyce. Doświadczenia państw postsocjalistycznych i Trzeciego Świata, Red. nauk. M. Barański, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2009, s.483-519

Neffe I.: Systemy zarządzania treścią (CMS) szansą dla rozwoju dziennikarstwa internetowego. [W:] Komputer w edukacji. 18 Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe. Red. nauk. J. Morbitzer. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008,

s. 164-167.

Neffe I.: Nowoczesne technologie przetwarzania informacji a hipermedialny Internet. Nowa sylwetka dziennikarza.

[W:] Studia nad komunikacją popularną, międzykulturową, sieciową i edukacyjną. Pod redakcją Janiny Fras, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 286-300.

Neffe I.: Dziennikarstwo internetowe. Wybrane zagadnienia metodyczne.[W:] Komputer w edukacji. 17 Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe. Red. nauk. J. Morbitzer. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007, s.165-171.

Nęcka. E.: Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002

Juszczyk.S.: Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003

Zalecane artykuły: www.mc.gov.pl zakładka „Projekty” oraz „E-usługi”

Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Strategii Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2017-2022

Akty prawne:

Archiwalna Dyrektywa o podpisach elektronicznych 1999/93/WE (preambuła), Ustawa o podpisie elektronicznym (ostatnia edycja w ISAP z 9 VI 2016), Rozporządzenie UE 910/2014 (weszło w życie 1 lipca 2016), Ustawa o usługach zaufania oraz elektronicznej identyfikacji. Kodeks postępowania cywilnego (tekst jednolity z dnia 8 IX 2016r.), Dyrektywa usługowa (w kontekście „idei jednego okienka”), Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dozwolony użytek prywatny oraz publiczny), Ustawa o dostępie do informacji publicznej, Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, Nowa Instrukcja kancelaryjna, Krajowe Ramy Interoperacyjności; Rozporządzenie RODO, Ustawa o ochronie danych osobowych; Dyrektywa NIS, Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

Materiały do zajęć przygotowane przez prowadzącego (koordynatora przedmiotu):

1. Uwagi do prezentacji multimedialnej (prelekcja naukowa),

2. Uwagi metodyczne do stronki WWW (alternatywnie:

autoprezentacja naukowa, wortal tematyczny lub cyfrowa

gazetka)

3. Konfiguracja Outlook Express i Poczta Windows Live na konto

zgodne z certyfikatem (do podpisu i szyfrowania poczty)

4. Przykładowy praktyczny opis kursu on-line

Metody i kryteria oceniania:

Wg KRK dla każdego punktu weryfikacji określone zostały: "Wymagania merytoryczne" i "Kryteria oceny"

TI_w_1 Systemy elektronicznej administracji

Wymagania merytoryczne stanowią tutaj przygotowanie studenta do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym: aby potrafił korzystać z platform elektronicznej administracji oraz metod uwierzytelnienia obywatela (rozróżniając aspekty prawne).

Ćwiczenia nr 1, 2 i 3 stanowią składowe indywidualnego projektu, każdy student nabywa umiejętność korzystania z usługi e-urzędu (SEKAP, ePUAP).

TI_w_1

Weryfikacja i kryteria oceny ćwiczeń nr 1, 2, 3 - załatwienie sprawy w urzędzie on-line:

Poprawna weryfikacja zaufanego profilu jako metody uwierzytelnienia jest jednoznaczna z podpisem elektronicznym kwalifikowanym (o skutkach prawnych podpisu odręcznego) złożonym pod wnioskiem.

Na platformie e-PUAP, dowodem na poprawność wykonanego ćwiczenia jest uzyskanie UPP - Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia, wysyłanego automatycznie przez Urząd, do skrzynki kontaktowej „Wysłane” użytkownika.

Na platformie SEKAP o poprawności wykonanego ćwiczenia świadczy otrzymane w skrzynce kontaktowej „Odebrane” UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru oraz informacja z elektronicznej kancelarii o tym, że nasz wniosek z odpowiednio przydzielonym numerem został zarejestrowany w systemie kancelaryjnym, co oznacza, że sprawa nabrała biegu prawnego. (UPO przesyła również Urząd Testowy).

Za projekt indywidualny złożony z ćwiczeń nr 1, 2, 3 – który weryfikuje umiejętność załatwienia sprawy on-line w urzędzie student uzyskuje maksymalnie 20 punktów: (10 za SEKAP i 10 za ePUAP)

TI_w_2 Podpis elektroniczny niekwalifikowany - wymagania merytoryczne:

Dla przyszłego absolwenta w zawodzie dziennikarza ważną jest wiedza na temat bezpiecznej komunikacji interpersonalnej czyli praktyczna umiejętność korzystania z bezpiecznej poczty elektronicznej: stosowanie metody uwierzytelnienia danych i podpisującego, co stanowi sedno podpisu elektronicznego niekwalifikowanego (opcjonalnie z zachowaniem poufności).

TI_w_2

Weryfikacja ćwiczeń nr 4 i 5 - kryteria oceny (dotyczą zastosowania podpisu elektronicznego niekwalifikowanego)

Oceniana jest samodzielność i skuteczność wykonanego ćwiczenia.

Ćwiczenie obowiązkowe 4

Sprawdzenie poprawności ćwiczenia jest jednoznaczne ze sprawdzeniem obecności pary kluczy kryptograficznych z certyfikatem w tzw. Widnowsowym Magazynie Certyfikatów.

Ćwiczenie obowiązkowe 5

Sprawdzeniem poprawności wykonanego ćwiczenia jest działanie poczty z podpisem cyfrowym, a po wymianie kluczy publicznych, również szyfrowanej (Materiały do zajęć).

Istotą ćwiczenia jest sprawdzenie integralności podpisanej informacji oraz osoby podpisującego (w certyfikacie) - fundamentalne dla wiarygodnej korespondencji.

Maksymalna ilość punktów: 20

TI_w_3

Praca indywidualna 1 Prezentacja „Nowoczesne technologie informacyjne”

Wymogiem merytorycznym jest przygotowanie studenta do roli twórcy prezentacji o charakterze prelekcji naukowej, w których skorzysta z naukowych przesłanek stawiających na komunikatywność dostosowaną do percepcji odbiorców wg wymogów zawartych w podanej literaturze, uzupełnionych instrukcją prowadzącego (Materiały do zajęć).

Metoda konstruktywizmu ma tutaj umocowanie w wyborze innowacyjnego zagadnienia IT jako tematu prezentacji.

TI_w_3

Praca indywidualna 1 Prezentacja „Nowoczesne technologie informacyjne” - kryteria oceny:

Prezentacja multimedialna (PowerPoint lub inny) oceniana jest pod względem merytorycznym, a technicznie wg wymogów zawartych podanej literaturze, uzupełnionej instrukcją prowadzącego z akcentem na komunikatywność przekazu dostosowanego do percepcji odbiorców; oceniana jest również kreatywność w atrakcyjnym przedstawieniu treści - student domyślnie przyjmuje rolę prelegenta.

Maksymalna ilość punktów: 10

TI_w_4

Praca indywidualna 2 Systemy zarządzania treścią - Tworzenie strony WWW - wymagania merytoryczne: umiejętność tworzenia i administrowania własną stroną WWW. Na zajęciach technologii informacyjnej student nabywa wiedzę teoretyczną co do metodyki projektowania stron, zasad funkcjonowania Systemów Zarządzania Treścią (CMS), oraz umiejętność praktyczną w wykonaniu strony w formie wortalu tematycznego, alternatywnie autoprezentacji naukowej lub cyfrowej gazetki . Obowiązuje elementarna wiedza nt. prawa autorskiego jak również standardu WCAG 2.0.

(Literatura uzupełniająca., Materiały do zajęć: Uwagi metodyczne do stronki WWW).

Uwaga: Popularne systemy blogowe stanowią uboższą wersję systemów CMS, więc nie są zalecane. Systemy Zarządzania Treścią stanowią klasyczne zaplecze redakcji on-line.

TI_w_4

Praca indywidualna 2 Systemy zarządzania treścią (CMS) - Tworzenie strony WWW - kryteria oceny:

Strona WWW oceniana jest pod kątem przydatności, estetyki, logistyki projektu, nawigacji oraz zgodności z tematem i wymaganiami zawartymi w instrukcji prowadzącego (w.w Materiały do zajęć); student obowiązkowo musi stronkę „obronić”, to znaczy wykazać się biegłością administrowania. Dodatkowo praca oceniana jest za inwencję twórczą wg skali O’Quina i Besemer (E. Nęcka Psychologia twórczości s.29)

Maksymalna ilość punktów: 20

TI_w_5 Wymagania merytoryczne:

E-learning– analiza porównawcza narzędzi i metodyki nauczania on-line

Szczególny akcent w dydaktyce przedmiotu stawiany jest na efektywny e-learning, który w trakcie studiów może być traktowany jako uzupełniający w procesie kształcenia, a koniunkturalnie przydatny w „nauce przez całe życie”. Ćwiczenie polega na porównaniu ośrodków e-learningowych spełniających różne funkcje: Akademii PUW - Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego z ofertą dla studiów I i II stopnia, różnych kursów i studiów Podyplomowych oraz platformy Akademii PARP - Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jako typowej platformy szkoleń doskonalenia zawodowego, ukierunkowanej tematycznie na działalność gospodarczą. Istotne jest, aby student miał rozeznanie co do funkcjonalności platform e-learningowych, znał zasady korzystania z narzędzi oraz metodykę nauczania.

TI_w_5

Ćwiczenie obowiązkowe 6 E-learning - Kryteria oceny:

Student bierze udział w dyskusji moderowanej przez prowadzącego. Tematem jest analiza porównawcza platform pod względem funkcjonalności, używanych narzędzi oraz metodyki nauczania w konfrontacji z wymaganiami art. „17 elementów dobrego kursu on-line” (Biblioteka PUW) oraz „Przykładowy praktyczny opis kursu on-line” (Materiały do zajęć).

Oceniana jest aktywność w dyskusji oraz odpowiedzi na pytania konkursowe.

Maksymalna liczba punktów: 10

Ćwiczenia zalecane i nieobowiązkowe 1 - to udział w wybranym kursie PARP, analiza Demo wybranego kursu PUW; wskazany jest również instruktaż: podstawy użytkowania systemu MOODLE w Centrum Kształcenia na Odległość UŚ.

TI_w_6

Test wielokrotnego wyboru - wymagania merytoryczne:

Test jest sprawdzianem wiedzy teoretycznej związanej z tematyką ćwiczeń, jak również wiedzy nabytej poprzez ćwiczenia, jest więc sprawdzianem zakładanych efektów kształcenia; odbywa się na zajęciach w ustalonym terminie pod koniec semestru.

TI_w_6

Test wielokrotnego wyboru - kryteria oceny:

Odpowiedzi na pytania punktowane są wg wagi zagadnienia i stopnia trudności.

Błędy popełnione przez studenta są dyskutowane indywidualnie podczas egzaminu.

Maksymalna liczba punktów: 20

Ćwiczenie nieobowiązkowe 2 – dotyczące edycji (wyrównawcze, dla uzupełnienia braków TI ze szkoły średniej). Ćwiczenie jest symulacją obróbki tekstu do „pracy licencjackiej”. Proponowane teksty: kognitywistyka, metody szybkiego uczenia się, o kreatywności itp.

Narzędzie weryfikacji końcowej – sprawdzian zakładanych efektów kształcenia

Narzędzie weryfikacji końcowej:

Odpowiednie elementy: prace do oceny student przesyła wykładowcy na wskazane konto pocztowe, podpisując się niekwalifikowanym podpisem elektronicznym z certyfikatem ID Certum (Testowy) lub Sekap.

W polu tekstowym: link do strony WWW; w załączniku: Print Screen wykonanego ćwiczenia w e-Urzędzie – z uwidocznionym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (SEKAP), Urzędowym Poświadczeniem Przedłożenia (ePUAP); Print Screen pierwszej strony WWW oraz prezentacja w temacie nowoczesnych zagadnień IT.

Dyskusja błędów (dotyczy testu) i „obrona” wykonanych prac odbywa się formie egzaminu stanowiącego końcowy etap weryfikacji efektów kształcenia.

Maksymalna sumaryczna punktacja wg wyżej wymienionych kryteriów: 100

Ocena końcowa wystawiana jest wg skali punktów:

93 - 100 bardzo dobry

85 – 92 dobry +

77 – 84 dobry

69 – 76 dostateczny +

60 – 68 dostateczny

59 i poniżej – niedostateczny

Uwaga

W ocenie końcowej brane są również pod uwagę ćwiczenia wybrane nadobowiązkowe, aktywność na zajęciach: odpowiedzi na pytania konkursowe, udział w dyskusjach, oraz szczególe umiejętności IT (uznaniowo od 1 do 5 punktów).

Zakres tematów:

"Treści merytoryczne" oraz "Zakres tematyczny przedmiotu z wyszczególnieniem zagadnień" wg KRK znajduje się powyżej w polu "Opis"

W ramach zajęć laboratoryjnych student wykonuje 6 ćwiczeń obowiązkowych, dwie prace indywidualne oraz test.

Ćwiczenia nr 1, 2 i 3 stanowią składowe indywidualnego projektu, każdy student nabywa umiejętność korzystania z usługi e-urzędu, umiejętność załatwienia sprawy on-line w urzędzie własnej gminy, jak również w każdej instytucji w Polsce, która realizuje zadania publiczne (zgodnie z Ustawą o informatyzacji).

Ćwiczenie obowiązkowe 1

Student indywidualnie sprawdza na jakiej platformie elektronicznej administracji funkcjonuje e-urząd jego rodzimej gminy. Postępując wg instruktażu prowadzącego zajęcia, jak również wg wymogów stawianych przez urząd, stara się o uzyskanie odpowiedniego gadżetu uwierzytelnienia e-obywatela (rejestracja, założenie konta, wypełnienie wniosku).

Ćwiczenie obowiązkowe 2

Student zgłasza się osobiście do odpowiedniego urzędu, w celu potwierdzenia swoich danych osobowych; Uzyskuje odpowiednio: zaufany profil (w urzędowych punktach potwierdzenia zaufanego profilu), alternatywnie w Powszechnym Centrum Certyfikacji tzw. certyfikat do podpisu elektronicznego kwalifikowanego i niekwalifikowanego (płatny).

Ćwiczenie obowiązkowe 3

stanowi praktyczne ćwiczenie załatwienia sprawy w urzędzie on-line, w oparciu o formularz Wniosku z zastosowaniem odpowiedniego sposobu uwierzytelnienia e-obywatela.

Uwaga: Studenci wysyłają pismo do Urzędu Testowego SEKAP mając na uwadze, iż platforma regionalna obsługuje głównie śląskie urzędy gminne oraz niektóre starostwa, natomiast każdy student ma możliwość załatwienia sprawy w wybranym urzędzie na terenie całej Polski poprzez platformę ePUAP – w obu przypadkach stosuje Zaufany Profil jako metodę uwierzytelnienia.

Ćwiczenia nr 4 i 5 dotyczą zastosowania podpisu elektronicznego niekwalifikowanego

Ćwiczenie obowiązkowe 4

Po założeniu konta w Powszechnym Centrum Certyfikacji student (zamawiając produkt Test ID) wykonuje złożoną procedurę (generowania pary kluczy kryptograficznych, certyfikacja klucza publicznego w Certum); w efekcie uzyskuje on-line parę kluczy kryptograficznych z certyfikatem testowym (instalacja do tzw. Windowsowego Magazynu Certyfikatów).

Ćwiczenie obowiązkowe 5

Konfiguracja odpowiedniego programu pocztowego będącego aplikacją do podpisu elektronicznego niekwalifikowanego wg instrukcji prowadzącego (Materiały do zajęć). Następnie zalecane jest wykonanie ćwiczenia parami, czyli wzajemne przesłanie poczty elektronicznej z podpisem cyfrowym, w drugiej kolejności wymiana poczty podpisanej i zaszyfrowanej.

Uwaga: Zestaw ćw. 4 i 5 stanowi fundament w zagadnieniach wiarygodności informacji przesyłanej pocztą elektroniczną (identyfikacja nadawcy i sprawdzenie integralności danych), a więc istotne zagadnienie w pracy dziennikarskiej.

Praca indywidualna 1 Prezentacja „Nowoczesne technologie informacyjne”

Prezentacja multimedialna (PowerPoint lub inny), merytoryczne dotyczy wybranego zagadnienia IT (Nowoczesne urządzenia multimedialne, IT w służbie e-gospodarki, zagadnienia konwergencji mediów itp.); tworzona wg wymogów zawartych w podanej literaturze, doprecyzowanych instrukcją prowadzącego (Materiały do zajęć), wskazana jest forma kreatywna w atrakcyjnym przedstawieniu treści, ale w reżimie tematu prezentacji – prelekcji o charakterze naukowym. Student domyślnie przyjmuje rolę prelegenta.

Praca indywidualna 2 Systemy Zarządzania Treścią (CMS) - Tworzenie strony WWW

Strona tworzona jest w wybranym Systemie Zarządzania Treścią (Propozycje podaje prowadzący - nowoczesne systemy CMS finansowane z funduszy UE), zamieszczana na bezpłatnym serwerze hostingowym (w oparciu o ćwiczeniowe konto użytkownika).

Zadanie student wykonuje wg literatury oraz instruktażu podanego przez prowadzącego (Materiały do zajęć). Forma: autoprezentacja naukowa, wortal tematyczny lub cyfrowa gazetka. Preferowane tematy naukowe, tematy dotyczące dziennikarstwa oraz społeczne.

Zadanie wymaga myślenia koncepcyjnego i rozumienia mechanizmu zarządzania panelem administratora.

Ćwiczenie obowiązkowe 6 E-learning – analiza porównawcza narzędzi i metodyki nauczania on-line.

Porównanie ośrodków e-learningowych spełniających różne funkcje: Akademii PUW - Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego z ofertą dla studiów I i II stopnia, różnych kursów i studiów Podyplomowych oraz platformy Akademii PARP - Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jako typowej platformy szkoleń doskonalenia zawodowego ukierunkowanego na działalność gospodarczą. Udział w dyskusji moderowanej przez prowadzącego na temat charakterystyki platform pod względem funkcjonalności, używanych narzędzi oraz metodyki nauczania w konfrontacji z art. „17 elementów dobrego kursu on-line” (biblioteka PUW) oraz „Przykładowy praktyczny opis kursu on-line” (Materiały do zajęć).

Ćwiczenia zalecane i nieobowiązkowe - to udział w wybranym kursie PARP, analiza Demo wybranego kursu PUW; wskazana jest również znajomość instruktażu: podstawy użytkowania systemu MOODLE w Centrum Kształcenia na Odległość Uniwersytetu Śląskiego.

Test - Test wielokrotnego wyboru

Sprawdzianem wiedzy jest test wielokrotnego wyboru z całości materiału punktowany wg wagi zagadnienia i stopnia trudności. Pytania dotyczą wiedzy teoretycznej związanej z tematyką ćwiczeń, jak również wiedzy nabytej poprzez ćwiczenia.

Test jest sprawdzeniem zakładanych efektów kształcenia.

Metody dydaktyczne:

• Praca w laboratorium (pracownia komputerowa 2 godz tygodniowo, 15 tygodni),

• Wszystkie ćwiczenia złożone i wykonywane prace indywidualne prowadzący poprzedza krótkim wstępem teoretycznym w formie wykładu oraz instruktażem.

• Inne metody/formy/ prace terenowe

Projekt indywidualny - zadanie złożone dotyczące ćwiczenia na platformach elektronicznej administracji: Wykorzystanie obligatoryjnych procedur i uzyskanie w odpowiednich urzędach administracji publicznej gadżetów służących do uwierzytelnienia obywatela on-line, następnie wykonanie ćwiczenia zasadniczego, czyli załatwienia sprawy w e-urzędzie.

• Metody nauczania: konstruktywizm, kognitywistyka ukierunkowana na metapoznanie, zasady heurystyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30, sala 302
Anna Chrobak 13/13 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 9:35 - 11:05, sala 302
Anna Chrobak 13/13 szczegóły
3 każdy wtorek, 11:10 - 12:40, sala 302
Olga Madejczyk 13/13 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 12:45 - 14:15, sala 302
Kamil Wójcik 14/13 szczegóły
5 każdy poniedziałek, 14:20 - 15:50, sala 302
Joanna Kajewska 13/13 szczegóły
6 każda środa, 9:35 - 11:05, sala 302
Ilona Neffe 10/13 szczegóły
7 każda środa, 11:10 - 12:40, sala 302
Ilona Neffe 13/13 szczegóły
8 każda środa, 12:45 - 14:15, sala 302
Ilona Neffe 14/13 szczegóły
9 każdy czwartek, 12:45 - 14:15, sala 302
Ilona Neffe 12/13 szczegóły
10 każdy czwartek, 14:20 - 15:50, sala 302
Ilona Neffe 7/13 szczegóły
11 każdy czwartek, 15:55 - 17:25, sala 302
Ilona Neffe 8/13 szczegóły
12 każdy czwartek, 17:30 - 19:00, sala 302
0/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)