Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Biblioterapia w pedagogice specjalnej 06-PE-S2-REW-09
Ćwiczenia (C) semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1985.

E. Biernat, Twórczość baśniowa Kornela Makuszyńskiego, Kraków 2001.

P. Peju, Dziewczynka w baśniowym lesie.O poetykę baśni:w odpowiedzi na interpretacje psychoanalityczne i formalistyczna, Warszawa 2008.

D. Simonides, Dlaczego drzewa przestały mówić? Ludowa wizja świata, Opole 2010.

D.Demetrio, Pedagogika pamięci, Łódź 2009.

D. Brett, Bajki , które leczą, Gdańsk 2002.

A .Bautsz- Sontag,Literatura w terapii dzieci, Katowice 2013.

E. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2004.

K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała,Wyrazić i odnaleźć siebie czyli o sztuce, edukacji i arteterapii, Katowice- Mysłowice 2008.

T. Kruszewski, Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo- wychowawczych,Toruń 2006.

M. Molicka, Bajko – terapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.

W. Szulc, Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu, Poznań 2001.

A.Gersie, N.King,Tworzenie opowieści w edukacji i terapii, Warszawa 1999.

D. Demetrio, zabawa na tle życia. Gra autobiograficzna w edukacji dorosłych, Warszawa 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową modułu ustala się na podstawie wykonania projektu zajęć biblioterapeutycznych dla dowolnie wybranej grupy wiekowej osób z niepełnosprawnością wraz z napisaną, autorską bajką terapeutyczną. Projekt zajęć i bajka terapeutyczna napisany może zostać w kilkuosobowych grupach.

Oceniane będą:

-Dostosowanie projektu do potrzeb osób z niepełnosprawnością,

-Pomysłowość,

- Zgodność z przyjętym modelem pisania bajki terapeutycznej,

-Dodatkowe materiały wizualne np.ilustracje do bajki.

Drugą część zaliczenia modułu stanowi gra biograficzna zaprojektowana dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Oceniane będą:

-Pomysłowość,

-Estetyka wykonania,

-Dostosowanie gry do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną.

projekt może być wykonany w grupie liczącej nie więcej niż 5 osób.

Zakres tematów:

Definicje i rodzaje biblioterapii.

Model postępowania biblioterapeutycznego.

Gry autobiograficzne jako przykład terapii reminiscencyjnej- projektowanie autorskiej gry biograficznej.

Bajki terapeutyczne: relaksacyjne, psychoedukacyjne, psychoterapeutyczne- przegląd literatury.

Model teoretyczny pisania bajek terapeutycznych.

Projektowanie zajęć biblioterapeutycznych dla dowolnie wybranej grupy osób z niepełnosprawnością.

Metody dydaktyczne:

metody;podające, problemowe, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 15:15 - 16:45, sala 207
Joanna Godawa 17/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Grażyńskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.