Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polski system medialny 05-DK-N1-PSM12
Ćwiczenia (C) semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Literatura:

1. Encyklopedia wiedzy o prasie, pod red. Juliana Maślanki, Wrocław 1976.

2. Słownik wiedzy o mediach, pod red. Edwarda Chudzińskiego, Bielsko-Biała 2007.

3. Popularna encyklopedia mass mediów, pod red. Józefa Skrzypczaka, Poznań 1999.

4. Słownik terminologii medialnej, pod red. Walerego Pisarka, Kraków 2006.

5. Jacek Sobczak, Polskie prawo prasowe, Poznań 1993 , s. 45-55.

6. Jacek Sobczak , Prawo środków masowej informacji. Prasa, radio, telewizja, Toruń 1999.

7. Prawo prasowe – ustawa z dnia 28 stycznia 1984 r. ze zmianami: art. 7 i art. 8. Jednolity tekst ustawy z poprawkami, w: Jacek Sobczak: Polskie prawo prasowe, Poznań 1993, s. 145-146.

8. Materiały pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa, pod red. Aliny Słomkowskiej, Warszawa 1992, 1993, Tom XX, XXI.

9. Media i dziennikarstwo w Polsce 1989-1995, pod red. Gerda Koppera, Ignacego Rutkiewicza, Kathariny Schliep, Kraków 1996.

10. Transformacja telewizji w Polsce, pod red. Wiesława Dudka, Katowice 1996.

11. Transformacja radia w Polsce i na świecie, od red. Jana Kantyki i Marka Jachimowskiego, Katowice 1996.

12. Stanisław Jędrzejewski, Radio Renesans. Od monopolu do konkurencji. Warszawa 1997.

13. Stanisław Jędrzejewski, Radio w komunikacji społecznej. Rola i tendencje rozwojowe, Warszawa 2003.

14. Stanisław Jędrzejewski, Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Kraków 2010.

15. Tomasz Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem, Kielce 1998.

16. Wiesław Sonczyk, Media w Polsce, Warszawa 1999.

17. Janusz Adamowski, Środki masowej informacji w Polsce po likwidacji instytucji cenzury 1990-2000, Warszawa 2000.

18. Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP, pod red. Marka Sokołowskiego, Warszawa 2007.

19. Polskie media u progu XXI wieku, pod red. Janusza Adamowskiego i Marka Jabłonowskiego, Warszawa 2001.

20. Miesięcznik „Press”

21. Portale internetowe poświęcone mediom, np. www.wirtualnemedia.pl itp.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach

Pisemne sprawdzanie wiedzy

Praca semestralna i prezentacja wybranego tematu na zajęciach (prezentacje kreacyjno/kreatywne)

Zakres tematów:

Prasa (dzienniki i czasopisma).

Media elektroniczne (radio i telewizja, media publiczne i komercyjne).

Multipleksy, sieci kablowe i inne sposoby nadawania.

Internet jako medium.

Media 3.0- media mobilne, Internet rzeczy.

Instytucje- KRRiT, UKE, Stowarzyszenia, Instytucje Kolporterskie, SDP, SDPR i inne.

Instytucje medialne, kolportażowe i wydawnicze.

Zagraniczny kapitał w Polsce, struktury własnościowe.

Agencje informacyjne w Polsce i na świecie, agencje kościelne, publiczne i prywatne.

Stowarzyszenia dziennikarskie, Dziennikarze Bez Granic, Towarzystwo Dziennikarskie, Dziennikarstwo Crossowe, Międzynarodowe Centrum Medialne.

Transformacja radia i telewizji a procesy konwergencji.

Społeczeństwo odmasowione, prosumenci, zasięgi – sprzedaż, odsłony, widzowie mediów, również mediów społecznościowych, e-wydań, kont na Twitterze etc.

Media wyznaniowe i mniejszości narodowych w Polsce.

Regiony medialne w Polsce.

Metody dydaktyczne:

dyskusja

prezentacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:40 - 18:10, sala 239
Joanna Gierula 26/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)