Zajęcia 1: Wprowadzenie do problematyki. Zajęcia organizacyjne. Kodeks etyki studenta.
Zajęcia 2: Filozofia. Filozof a psycholog. Dylemat etyczny.
*kredki, kartki
Literatura podstawowa:
• UWAGA! książki dostępne są na miejscu lub do wypożyczenia w Bibliotece Głównej UŚ lub bibliotece Wydziału Nauk Społecznych UŚ, ul. Bankowa w Katowicach.
• DOBRA RADA: Od razu skopiuj niezbędne fragmenty na wszystkie zajęcia.
• Rafael Ferber, rozdział pt. „Filozofia” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 1”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 9-23.
• Seneka, „O pożytkach studiowania filozofii” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strona 265.
+ filmy:
Prof. Leszek Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie? Seria filmów, przydatne do nauki przed egzaminem
http://www.youtube.com/watch?v=D8B-UZIryIA&list=PL8D212F43C344194E
Zajęcia 3: Byt.
Literatura podstawowa:
• Władysław Stróżewski, rozdział pt. „Problematyka bytu” [w:] Władysław Stróżewski, „Ontologia”, Wydawnictwo Aureus i Znak, Kraków 2004, strony 57-85.
• Demokryt, „Poza atomami i próżnią nic nie istnieje” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strona 35.
• Platon, „Teoria idei….” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 37-40.
• Arystoteles, „Metafizyka jako nauka o bycie” i inne [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 41-49.
• Leibniz, „Substancja….” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 80-84.
+ zadanie:
Pytania do przemyślenia:
Co to jest byt? Zabierz na zajęcia jakiś byt.
Co to jest niebyt? Czy niebyt istnieje?
Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?
+ filmy:
Wykład prof. Michała Hellera pt. Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? (zwłaszcza dla osób zainteresowanych fizyką, kosmologią)
http://www.youtube.com/watch?v=DBVaJj6VCRU
Historia filozofii po góralsku wg księdza Józefa Tischnera http://www.youtube.com/watch?v=1Z6_KR4IhRQ
Zajęcia 4: Poznanie. Prawda. Nauka.
Literatura podstawowa:
• Mariola Paruzel (2011). „Od Platona do Feyerabenda czyli o kłopotach współczesnej psychologii (i nie tylko)”, [w:] Nauka a Tajemnica, (red.) A. Wilczek, Ł. Dawidowski, Katowice: Zeszyty Duszpasterstwa Akademickiego 4, strony 27-36. (Research Gate)
• Protagoras, „Względność prawdy” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strona 109.
• Sokrates, „Świadomość niewiedzy źródłem mądrości” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 110-112.
• Platon, „Metafora jaskini – rzeczywistość i pozory” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 113-116.
• Arystoteles „Doświadczenie jako źródło wiedzy” i „Klasyczna definicja prawdy” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 123-125.
• Sceptycyzm, „Tropy Sceptyckie …”[w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 126-130.
• Św. Tomasz z Akwinu, „Prawda jako zgodność umysłu i rzeczy” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 138-139.
• Francis Bacon, „Teoria złudzeń” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 140-143.
• Kartezjusz, „Wątpienie…” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 148-158.
• (dla chętnych) Rafael Ferber, rozdział pt. „Prawda” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 1”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 63-83.
+ filmy:
Krótki wykład prof. Jana Hartmana o prawdzie i fałszu
http://www.youtube.com/watch?v=eB2EmBClmkQ
Wypowiedź wybitnego filozofa Bertranda Russella o Bogu (1959)
http://www.youtube.com/watch?v=BMRSCvx8ZeA
Zajęcia 5: Człowiek. Tożsamość. Świadomość.
Literatura podstawowa:
• Rafael Ferber, rozdział pt. „Człowiek” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 2”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 9-54.
• Marek Aureliusz, „Kim jest człowiek?” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 205-206.
• Św. Tomasz z Akwinu, „Dusza człowieka” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 207-208.
• Kartezjusz, „Dualizm duszy i ciała” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 213-217.
• Blaise Pascal, „Serce i rozum” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 221-222.
+ zadanie:
Pytania do przemyślenia:
Kim dla Ciebie jest człowiek? Spróbuj napisać jego definicję.
Jakie cechy musi posiadać człowiek by był człowiekiem?
Czy jesteś zwolennikiem dualizmu duszy i ciała?
Czym różni się człowiek od zwierząt?
Czy życie ludzkie jest więcej warte od życia zwierząt?
Zajęcia 6: Seks. Miłość.
Literatura podstawowa:
• Mariola Paruzel (2010). „Filozoficzne rozmyślania o miłości erotycznej i seksie”, [w:] Seksuologia w obiektywie innych nauk, (red.) E. Charzyńska, Kraków: Wydawnictwo At Group, strony 127-140. (Research Gate)
• Platon, „Pochodzenie Erosa” i inne [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 237-242.
• Arystoteles, „Miłość jako nadmiar przyjaźni” i inne [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 258-260.
+ zadanie:
Pytania do przemyślenia:
Co to jest miłość?
Jaka jest relacja między miłością a nienawiścią?
Kogo lub co można kochać?
Co nam daje miłość (z czym koreluje miłość)? Jakie skutki? (psychologiczne, filozoficzne, materialne i inne)
Zajęcia 7: Wolność.
Literatura podstawowa:
• Jean Paul Sartre, „Egzystencjalizm jest humanizmem”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 1998 (w Bibliotece Uniwersyteckiej dostępne w wersji elektronicznej)
• (Prezentacja dla 2 osób) Rafael Ferber, rozdział pt. „Wolność woli” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 2”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 149-186. Zwrócić uwagę na: pragnienie I i II stopnia, determinizm, indeterminizm, iluzję woli, wolę chcenia i wolę działania
+ zadanie:
Pytania do przemyślenia:
Co to jest wolność?
Czy czujesz się wolny?
Czy pacjenci psychiatryczni są wolni?
Czy zwierzęta są wolne?
Jakie są warunki wolności?
Czy można być wolnym w więzieniu?
+ filmy:
Eksperyment psychologiczny Ascha
http://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA (lub inna wersja)
Eksperyment psychologiczny Stanleya Milgrama
https://www.youtube.com/watch?v=ek4pWJ0_XNo (lub inna wersja współczesna)
Zajęcia 8: Dobro.
Literatura podstawowa:
• Rafael Ferber, rozdział pt. „Dobro” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 1”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 113-148.
• Arystoteles, „Dobro jako ostateczny..” i inne [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 243-247.
+ zadanie:
Pytania do przemyślenia:
Co to jest dobro?
Jakie znam przykłady zła z życia codziennego? (Czy dobro może stać się złem, a zło dobrem?)
+ film:
Stanfordzki eksperyment więzienny Philipa Zimbardo
https://www.youtube.com/watch?v=L_LKzEqlPto
Projekt Bohaterskiej Wyobraźni prof. Zimbardo: www.hip.org.pl
Uwaga! Na tych zajęciach będzie możliwość zdobycia większej ilości plusów.
Zajęcia 9: Szczęście.
Literatura podstawowa:
• Nicholas White (2008). „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008. (do podziału na grupy, prezentacje)
Prezentacje w grupach:
Rozdział 2 „Konflikty, perspektywy i rozpoznawanie szczęścia” – ok. 4 osoby
Rozdział 3 „Przyjemność, hedonizm i miara szczęścia” – ok. 4 osoby
Rozdział 4 „Szczęście jako struktura i harmonia” – ok. 4 osoby
Rozdział 5 „Moralność, szczęście i konflikt między nimi” – ok. 4 osoby
Rozdział 6 „Szczęście, fakty i wartości” – ok. 4 osoby
Rozdział 7 „Jak radzić sobie bez pojęcia szczęścia” – ok. 4 osoby
Wymogi prezentacji: w Power Point (Szablon do pobrania ze strony), maksymalnie 15 slajdów wraz z tytułowym (nazwa rozdziału, osoby opracowujące temat), hasła kluczowe (nie zdania), mile widziane obrazy, celem jest streszczenie rozdziału w sposób ogólny i spójny, bez wchodzenia w szczegóły, jeśli są podane szczegóły to tylko interesujące fakty. Prezentację należy przesłać najpóźniej tydzień przed zajęciami na adres mailowy prowadzącego! 10 MINUT NA KAŻDĄ GRUPĘ!!!
Uwaga! 1 osoba z całej grupy wysyła wszystkie prezentacje na maila najpóźniej 3 dni przed zajęciami.
Zajęcia 10: Czas. Śmierć.
Literatura podstawowa:
• Rafael Ferber, rozdział pt. „Śmierć” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 2”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 187-216.
• Platon, „Nieśmiertelność duszy” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 199-200.
• Seneka, „Czas jest naszą własnością” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strona 264.
• (na dodatkowy +) Sahaj Tomasz, „Śmierć: antologia tekstów filozoficznych”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, Poznań, 2008 (wybrany cytat, książka dostępna na miejscu w bibliotece Wydziału Nauk Społecznych).
+ zadanie:
Pytania do przemyślenia:
Czym dla Ciebie jest śmierć?
Czy boisz się śmierci?
Czy istnieje życie po śmierci? (możesz poszukać naukowych odpowiedzi na to pytanie np. związanych z pracą mózgu)
Zabierz na zajęcia ulubiony cytat na temat śmierci (z książki Tomasza Sahaja, powyżej).
Zajęcia 11: Kontynuacja poprzednich zajęć.
Zajęcia 12:Wywiady z psychologiem – omówienie. Prezentacje dodatkowe.
Zajęcia 13:Wywiady z psychologiem – omówienie. Prezentacje dodatkowe.
Zajęcia 14: Zakończenie, wpisy do indeksów.
+ zadanie:
Zobacz fragment z filmu Monty Python - International Philosophy
i zastanów się, w jaki sposób film odzwierciedla filozofię, co jest szczególnego w filozofii, czy po kursie postrzegasz filozofię inaczej?
http://www.youtube.com/watch?v=cl7Zg8P0z3M
|