Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M10_Metody poprawy jakości życia w cyklu życia 06-PS-SM-285
Laboratorium (L) semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Beck, J. (2000). Terapia poznawcza. Kraków, WUJ

Gaś, Z. (2000). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Bydgoszcz, UMCS

Heszen I., Życińska J. (2008)(red.). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Wydawnictwo

ACADEMICA.

Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Poznań, Zysk i S-ka.

Leahy, R. i in. (2014). Regulacja emocji w psychoterapii. Kraków, WUJ

Łuszczyńska A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. Warszawa, PWN.

Łuszczyńska A(2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk, GWP.

Łuszczyńska A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa, PWN

Padesky Ch.A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Smółka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków, Oficyna a Wolters

Kluwer business

Woynarowska B. (2008). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa, PWN

Czapiński J. (2005)(red.). Psychologia pozytywna. Warszawa, PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa, PWN

Puchalski K. (2011). Promocja zdrowia w Polsce w obliczu procesu medykalizacji. Przedmiot oraz kontekst dla badań z pogranicza

psychologii i socjologii zdrowia (s. 41-69). W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza.

Katowice, Wyd. UŚ

Rosińska A. (2011). Promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Strategiczne planowanie prozdrowotnej zmiany. W: M. Górnik-Durose, J.

Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (s. 69-89).Katowice, Wyd. UŚ

i inne pozycje uzupełniające

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność – max 2 nieobecności 20%

2. Opracowanie programu profilaktycznego dla wybranej grupy docelowej: 20%

a. Dzieci przedszkolne z otyłością

b. Młodzież szkolna z ryzykiem uzależnienia od komputera/Internetu

c. Młodzież szkolna zagrożona wykluczeniem społecznym

d. Adolescenci zagrożeni uzależnieniami behawioralnymi

e. Młodzi dorośli z licznymi nieprawidłowymi nawykami zdrowotnymi

f. Młode matki z ryzykiem rozwoju depresji poporodowej

g. Osoby w wieku średnim zagrożone wypaleniem zawodowym

h. Osoby starsze zagrożone chorobami cywilizacyjnymi

3. Opracowanie wybranej interwencji psychologicznej dotyczącej analizowanego obszaru w stosunku do hipotetycznego pacjenta 20% = potrzeba pacjenta – cel stosowania interwencji – opis interwencji – procedura zastosowania – wskaźnik realizacji celu

a. Stany depresyjne

b. Stany lękowe

c. Niezdrowa złość

d. Odporność psychiczna

e. Kompetencje społeczne

f. Wdzięczność

g. Pozytywne stany emocjonalne

h. Optymizm

i. Zdrowy styl życia

j. Samoocena

k. Poczucie własnej skuteczności

4. Tworzenie sieci wsparcia – planowanie i prowadzenie grup wsparcia: sposób rekrutacji - problematyka grupy – czas trwania - poruszana tematyka – czynniki ryzyka podczas prowadzenia grupy i sposoby eliminacji/minimalizowania ryzyka 20%

i. Osoby w żałobie

ii. Dla par po stracie dziecka

iii. Matki wcześniaków

iv. Osoby z przemocą domową w rodzinie

v. Grupy socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży

vi. Dla osób przewlekle chorych

vii. Dla pacjentów po transplantacji narządów

viii. Dla grup LGBT

ix. Dla osób starszych z dysfunkcją wzroku

5. Aktywność 20%

Zakres tematów:

1. Jakość życia i jej wyznaczniki, współczesne rozumienie zdrowia a medycyna i podejście do zachowania/odzyskania zdrowia (różne definicje jakości życia – analiza synonimów: poziom życia, dobrostan, satysfakcja z życia, szczęście, zadowolenie z życia; wskaźniki jakości życia w ujęciu praktycznym – metody badań – co badamy?

2. Specyfika poszczególnych okresów rozwojowych człowieka w zakresie zasobów i czynników ryzyka dla jakości życia, potrzeby osób zdrowych i chorych (Opracowanie potrzeb poszczególnych okresów rozwojowych, zadania rozwojowe w okresach rozwojowych)

3. Modele zmiany zachowania, dostosowanie teorii do wybranej problematyki jakości życia i promocji zdrowia, Taksonomia interwencji w stosunku do teorii zmiany zachowania

4. Zasady konstruowania programów profilaktycznych, promocja zdrowia w Polsce, analiza dostępnych programów .

5. Radzenie sobie z emocjami – depresja - poprzez stosowanie metod poznawczo-behawioralnych - radzenie sobie z chorobą (m.in. restrukturyzacja poznawcza, techniki redukcja stresu i wspierania poprawy nastroju, elementy RTZ)

6. Radzenie sobie z emocjami – lęk i złość - poprzez stosowanie metod poznawczo-behawioralnych – radzenie sobie z chorobą (m.in. usprawnione przetwarzanie emocji, rozpoznawanie i obalanie mitów na temat emocji, elementy RTZ)

7. Odporność psychiczna, prężność, resilience – zasady kształtowania poszczególnych komponentów [Ogińska-Bulik – SPP-25)

8. Trening umiejętności społecznych – umiejętności psychospołeczne

9. Wsparcie społeczne (Tworzenie sieci wsparcia – planowanie i prowadzenie grup wsparcia: jakie problemy – jaka tematyka – czynniki ryzyka w grupach)

10. Zdrowie fizyczne: zdrowy styl życia i zdrowe żywienie (aktywność ruchowa - higiena – zdrowe odżywianie. Wdrażanie zaleceń dotyczących zmiany zachowania (tworzenie celu – plan – wdrożenie (wykorzystanie modelów zmiany zachowania)

a. Analiza behawioralna z wykorzystaniem RTZ

b. Dwuletni plan zdrowienia

11. Interwencje pozytywne (Optymistyczny styl wyjaśniania zdarzeń wg Seligmana, Wdzięczność)

12. Radzenie sobie z chorobą – praca na siłach charakteru – kwestionariusz VIA [Values In Action] – zaangażowanie zasobów własnych – pomoc psychologiczna osobom chorym przewlekle.

13. Poczucie własnej skuteczności, samoocena jako zasoby wspierające podejmowanie działania – praca na przypadkach pacjentów i stosowanych interwencjach

14. Prezentacja propozycji programów psychoprofilaktycznych

Metody dydaktyczne:

dyskusja na zajęciach

indywidualne prezentacje i analiza wybranych programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń - dyskusja w grupie

prace zaliczeniowa - indywidualne prezentacje dotyczące wybranych metod poprawy jakości życia - dyskusja w grupie

prace zaliczeniowa - autorski program psychoprofilaktyczny lub program promocji zdrowia

praca zaliczeniowa - autorski plan grupy wsparcia

zajęcia warsztatowe, krytyczna analiza i dyskusja w grupie

obserwacja

symulacje sytuacji terapeutycznych

analiza przypadków

prace zaliczeniowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 324/324A
Jagoda Różycka 10/10 szczegóły
2 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala 324/324A
Jagoda Różycka 9/9 szczegóły
3 co drugi czwartek (nieparzyste), 13:30 - 15:00, sala 324/324A
co drugi czwartek (parzyste), 13:30 - 15:00, sala 9
Jagoda Różycka 9/9 szczegóły
4 co drugi czwartek (nieparzyste), 15:15 - 16:45, sala 324/324A
co drugi czwartek (parzyste), 15:15 - 16:45, sala 9
Jagoda Różycka 8/9 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)