Arteterapia przez literaturę (bajkoterapia) 12-OA-S1-2APL
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 20 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1. M. Molicka: Bajki terapeutyczne. Media rodzina. Poznań. 2. D.Brett: Bajki które leczą. T. 1 i 2. GWP. Sopot 2013. 3. A. Łaba: Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. WUMCS, Lublin 2011. 4. Bezpieczna bajka. Nasza Księgarnia. Warszawa 2011. 5. Bajkoterapia czyli dla małych i dużych o tym, jak bajki mogą pomagać. Nasza Księgarnia. Warszawa 2009. 6. B. Cieniawa: Terapeutyczne bajki nie-bajki dla seniorów. Wydawnictwo Specjalne Centrum Pedagogiki i Psychologii. Kraków 2014. 1. C.A. Malchiodi: Arteterapia. Harmonia Universalis, Gdańsk 2012. 2. A. Pikała, A. Sasin: Arteterapia. Scenariusze zajęć. Wyd. UŁ, Łódź 2016. 3. T. Rudowski: Arteterapia inspiracje i wartości. Eneteia, Warszawa 2014. 4. W. Karolak, B. Kaczorowska: Arteterapia w medycynie i edukacji. WSH-E w Łodzi, Łódź 2008. 5. A. Arciszewska-Binnebesel: Arteterapia szczęśliwy świat tworzenia. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2013. 6. J. Gładyszewska-Cylulko: Arteterapia w pracy pedagoga. Impuls, Kraków 2011. 7. W. Szulc: Arteterapia. Difin, Warszawa 2011. 8. A. Glińska-Lachowicz: Arteterapia w działaniu. Difini. Warszawa 2016. 9. T. Rudowski: Studia nad arteterapią. Difini. Warszawa 2014. 10. M. Stańko-Kaczmarek: Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej. Difini. Warszawa 2013. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Student tworzy bajkę terapeutyczną, wraz z komentarzem. Ocenie podlegać będzie umiejętność uzasadnienia wyboru przedstawianego przykładu i jego analizy, umiejętność wykorzystywania różnych źródeł informacji, czytelność przekazu, terminowość wykonanych prac. Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Po otrzymaniu negatywnej oceny student zobowiązany jest to poprawy przygotowanego projektu i ponownego zaprezentowania prowadzącej zajęcia. Znajomość literatury podstawowej i uzupełniającej, tworzenie tekstów terapeutycznych, orientacja w zakresie literatury z zakresu sztuki, twórczości i arteterapii, student nabył umiejętność wykorzystania różnych tekstów do celów terapeutycznych, profilaktycznych i kompensacyjnych oraz potrafi je tworzyć. Termin oddawania prac zostanie ustalony ze studentami. |
||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Główne założenia arteterapii 2. Główne założenia biblioterapii 3. Główne założenia bajkoterapii (definicja bajki terapeutycznej, cele bajkoterapii, rodzaje bajek terapeutycznych) 4. Rola ilustracji w książkach dla dzieci 5. Baśń w terapii 6. Rola bajki w stymulowaniu rozwoju dziecka 7. Uzasadnienie stosowania bajek terapeutycznych 8. Bajka animowana 9. Bajkoterapia versus inne terapie (np. muzykoterapia, plastykoterapia, teatroterapia) 10. Kampanie społeczne, kampanie w środowisku lokalnym 11. Zabawy słowem - gry i zabawy związane z bajkami 12. Przykłady bajek terapeutycznych: Lęki u dzieci 13. Przykłady bajek terapeutycznych: Bezpieczeństwo 14. Przykłady bajek terapeutycznych: Dlaczego jestem inny 15. Przykłady bajek terapeutycznych: Gdzie moja babcia/mój dziadek 16. Przykłady bajek terapeutycznych: Moi rodzice się kłócą 17. Przykłady bajek terapeutycznych: Nikt mnie nie lubi 18. Przykłady bajek terapeutycznych: Nie wierzę w siebie 19. Prezentacja projektów studenckich 20. Prezentacja projektów studenckich |
||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem: metody podające – objaśnienie i/lub wyjaśnienie, metody problemowe –metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 14:30 - 15:30,
sala 109 |
Katarzyna Jas | 18/20 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.