Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 12-PE-WIP-S2-4MZEW
Ćwiczenia (C) semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Adamek I., Pedagogika wczesnoszkolna. Kraków 2016.

Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997.

Arends R., Uczymy się nauczać. Warszawa 1994

Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa 2009.

Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2011.

Freinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane. Ossolineum 1970.

Indywidualizacja w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji wczesnoszkolnej. Bydgoszcz 2015.

Jakóbowski J., Jakubowicz-Bryx A., (red.), Integracja w edukacji. Dylematy teorii praktyki. AB Bydgoszcz 2002.

Karbowniczek J., Klim-Klimaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce. Kraków 2016.

Karbowniczek J., (red.) Leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa 2014.

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009.

Klus-Stańska D., Bronk D., Malenda A. (red.), Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa 2011.

Klus-Stańska D., W stronę dydaktyki interakcyjnej. W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły. Szkice z teorii i praktyki kształcenia. Red. M. Nowicka. Olsztyn 2002.

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa 2018.

Klus-Stańska D., W nauczaniu początkowym inaczej. Scenariusze lekcji. Kraków 2003.

Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Kuszak K. (red.): Świat małego dziecka. T. II. Poznań 2013.

Lelonek M., Wróbel T. (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III. Warszawa 1990.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007.

Oelszlaeger-Kosturek B., Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998.

Skura M., Lisiecki M., Za progiem. Jak rozwija się dziecko i jaka jest rola nauczyciela w tym rozwoju. Warszawa 2011.

Węglińska M., Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych? Kraków 2005.

Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa 1993.

Lelonek M., Wróbel T., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.

Podstawa programowa MEN z 2017 roku.

Programy kształcenia zintegrowanego zatwierdzone do użytku w 2017 roku.

Rozporządzenie MEN w sprawie dopuszczenia podręczników i programów do użytku szkolnego.

Literatura uzupełniająca:

Filipiak E., Nauczanie rozwijające wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz 2015.

Filipiak E. (red.) Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz 2008.

Filipiak E., Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz 2011.

Hamer H. Klucz do efektywności nauczania. Warszawa 1994.

Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa. Poznań 2017.

Skrzypczak J., Metody i narzędzia oceny podręczników szkolnych. „Życie Szkoły” 1996/2.

Sterna D., Uczę (się) w szkole. Warszawa 2014.

Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa 2014.

Uszyńska-Jarmoc J., Bilewicz M., Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna. Warszawa 2015.

Uszyńska-Jarmoc J., Nadachewicz K., Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warszawa 2015.

Uszyńska-Jarmoc J., Dudel M., Głoskowska-Sołdatow M., Rozwijanie kompetencji kluczowych ucznia w procesie eduakcji wczesnoszkolnej. Kraków 2013.

Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

Zwierzyńska E., Poznawanie klasy szkolnej. Warszawa 2008.

Publikacje z serii:

Dziecko w świecie…, pod. Red. B. Dymary (i in.)

Edukacja małego dziecka…, pod red. U. Szuścik, E. Ogrodzkiej-Mazur (i in.)

Podręczniki dla klas I-III

Programy edukacyjne dla klas I-III

Czasopisma pedagogiczne

"Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna", "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce", "Problemy Wczesnej Edukacji", "Inspirator", "Mam Dziecko w Szkole"

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z ćwiczeń

Praca pisemna:

Student samodzielnie przygotowuje projekt edukacyjny na określony temat w formie prezentacji z wykorzystaniem adekwatnych metod aktywizujących, form, środków dydaktycznych dostosowanych do wieku dziecka i poziomu nauczania.

Kryteria oceny:

Temat w pełni zrealizowany. Ocenie będzie podlegać merytoryczne i metodyczne opracowanie tematu, umiejętność integrowania treści, oryginalność myślenia, ogólne zaangażowanie, bezpośredni wkład w realizację powierzonego zadania. Poza tym oceniana będzie aktywność na ćwiczeniach.

Przebieg i proces weryfikacji:

Czas prezentacji przygotowanego projektu dla poszczególnych osób 20 minut.

Zakres tematów:

Analiza podstawy programowej.

Po co uczy się dziecko? Jak myśli.

Podstawowe założenia edukacji dziecka w programach kształcenia zintegrowanego.

Treści edukacji wczesnoszkolnej - analiza programów nauczania.

Metody wspierania aktywności edukacyjnej dzieci.

Formy organizacyjne aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej.

Rola nauczyciela, techniki, strategie w ocenianiu kształtującym.

Prezentacja projektów edukacyjnych.

Metody dydaktyczne:

praca zbiorowa zróżnicowana

analiza tekstu, dyskusja

praca w grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 12:20 - 13:05, sala 04
Elżbieta Marek 9/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)