Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa 06-AR-S1-38
Wykład (W) semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

PODSTAWOWA

1. Bee, H.. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zyska i S-ka.

2. Brzezińska, A.I., Apelt, K. i Źiółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka, GWP: Sopot.

3. Przetacznik-Gierowska, M. i Tyszkowa, M. (2006), Psychologia rozwoju człowieka., t: 1: Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

5. Schaffer, H.R. i Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.

6. Trempała, J. (red.) (2012). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

UZUPEŁNIAJĄCA

1. Birch, A. i Malim, T. (2002). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: PWN.

2. Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka: praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

4. Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000)., Psychologia rozwoju, [w:]: J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1. Gdańsk, GWP.

5. Harwas-Napierała, B. i Trempała, J.(red.) (2008), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), (2004), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3: Rozwój funkcji psychicznych, Warszawa: PWN.

7. Oleś, P. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa: PWN.

8. Przetacznik-Gierkowska, M. i Makiełło-Jarża, G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa: WSIP.

9. Schaffer, R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

10. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

11. Steuden, S. (2012). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN.

12. Stuart-Hamilton, I. (2006), Psychologia starzenia się, Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka.

13. Turner, J.S. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka, Warszawa: WSIP.

14. Vasta, R., Haith, M.M. i Scott A. M. (2001). Psychologia dziecka, Warszawa: WSIP

Metody i kryteria oceniania:

ocena z testu wiedzy (z zagadnień prezentowanych na wykładach)

Zakres tematów:

Podstawowe pojęcia teoretyczne w psychologii rozwoju człowieka: pojęcie rozwoju, zmiana a rozwój, rodzaje zmian rozwojowych i mechanizmy warunkujące rozwój. Dynamika zmian. Genetyka, dziedziczność a środowisko.

Metody badawcze w psychologii rozwojowej. Strategie badań nad rozwojem, aspekty etyczne badań z udziałem dzieci i osób dorosłych.

Teorie rozwoju człowieka. Modele ujmowania i wyjaśniania zmian rozwojowych.

Periodyzacja zmian w rozwoju psychicznym. Naturalnie trudne okresy w rozwoju człowieka. Kryzysy rozwojowe

Poszczególne fazy rozwoju człowieka.

Rozwój w poszczególnych sfera funkcjonowania (poznawczy, emocjonalny, moralny, społeczny

Metody dydaktyczne:

metody podające: wykład z wykorzystaniem metod interaktywnych (dyskusja) oraz multimedialnych, audiowizualnych (filmy, zdjęcia), prasy (wywiady, reportaże), studiów przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala AULA
Anna Kołodziej-Zaleska 16/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)