Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
E. Grudziewska (red.nauk), Diagnoza w socjoterapii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2017.
Jagieła W., Socjoterapia w szkole, Krótki poradnik psychologiczny, Kraków: Wydawnictwo Rubikon 2007.
B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe UAM 2014, Poznań.
Leon de G., Społeczność terapeutyczna: teoria, model, metoda, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2003.
K. Sawicka (red.), Socjoterapia: praca zbiorowa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1999 (rozdz. 1).
R. Szczepanik, A. Jaros, Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016.
Literatura uzupełniająca:
E. Berne, W co grają ludzie : psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
M. Kislel, M. Zrałek-Wolny, Zabawa sztuką : socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
M. Wilk, Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne, GWP, Gdańsk 2014.
|
Metody i kryteria oceniania: |
PROJEKT
Student potrafi zaprojektować i zaprezentować program dla wybranej grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów.
Ocenie podlega zawartość merytoryczna projektu, sposób zaprezentowania go na forum, umiejętność pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów.
AKTYWNOŚĆ
Student wykazuje się aktywnością , chętnie podejmuje działania w zakresie technik socjoterapeutycznych; potrafi opracowywać i organizować adekwatne ćwiczenia oraz czynnie i twórczo uczestniczy w zajęciach.
Ocenie podlega aktywność studenta na zajęciach, przygotowanie niezbędnych materiałów do zajęć oraz stopień znajomości zalecanej literatury.
Ocena aktywności na każdych zajęciach
KOLOKWIUM
Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową.
Kolokwium ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie.
Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 51% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 93% punktacji.
Czas trwania testu to ok. 45 minut. W teście uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Socjoterapia jako proces i metoda ((analiza pojęcia, adresaci, postać terapeuty, struktura zajęć socjoterapeutycznych, cele i formy).
2. Rola terapeuty – kwalifikacje socjoterapeutyczne.
3. Praca socjoterapeutyczna z grupą (proces grupowy, fazy rozwoju grupy, role w grupie, typowe zjawiska i trudności w pracy grupowej).
4. Socjometria w klasie szkolnej.
5. Metody i techniki w socjoterapii (terapia zabawą, arteterapia, opowiadanie/metafory (bajki), techniki treningu interpersonalnego, psychodrama/socjodrama, rysunek terapeutyczny, burza mózgów, dyskusja/debata, techniki radzenia sobie ze stresem i techniki relaksacji, wilderness therapy).
6. Diagnoza w socjoterapii (kwalifikacja do grupy socjoterapeutycznej, wybrane aspekty diagnozy socjoterapeutycznej dzieci w wieku przedszkolnym, młodszym wieku szkolnym, młodzieży).
7. Projekty zajęć socjoterapeutycznych – na przykładzie wybranej grupy.
|