Pracownia licencjacka I Katedry Fizjologii Zwierząt i Ekotoksykologii 01-BI-S1-PLI05.6
Laboratorium (L)
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Schmidt-Nielsen K. 2008. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. - Do prezentacji: oryginalne artykuły naukowe oraz prace przeglądowe wskazane przez prowadzących dotyczące opracowywanych tematów prac licencjackich, w tym anglojęzyczne. Literatura uzupełniająca: - Dostępne podręczniki fizjologii człowieka i fizjologii żywienia, np.: Traczyk W.Z., Trzebski A. 2004. Fizjologia człowieka, PZWL, Warszawa; Ganong W.F. 2007, Fizjologia, PZWL, Warszawa; Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red) 2008. Żywienie człowieka, PWN, Warszawa. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane jest zaangażowanie studenta, jego solidność podczas wykonywania prac zleconych przez prowadzącego; rzetelność w sporządzaniu dokumentacji; kreatywność podejścia do problemów badawczych i sposobów ich rozwiązania. Ocenie podlega poprawność oraz sposób przygotowania i przedstawienia częściowych raportów po wykonanych doświadczeniach; profesjonalność i solidność walidacji metod; kreatywne podejście do opracowania wyników i roboczych wniosków, ich kompletność, sposób zestawienia oraz prezentacji obserwacji i wyników zebranych podczas całego bloku laboratoriów; poprawność oraz trafność opisu wartości poznawczej poszczególnych metod i wyciąganych wniosków końcowych. Bardzo dobry - student aktywnie uczestniczy w pracach laboratoryjnych, rozumie celowość podejmowanych czynności, potrafi objaśnić kolejne etapy przeprowadzanych procedur i zna zasadę działania stosowanych technik, zadaje pytania świadczące o jego zaangażowaniu i kreatywności w rozwiązywaniu bieżących problemów oraz planowaniu dodatkowych eksperymentów, czynnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników; dobry - student potrafi odpowiedzieć na zadane mu pytania, rozumie zasadnicze etapy przeprowadzanych procedur, potrafi zaplanować proste eksperymenty i korzystając z dostępnej literatury interpretować wyniki obserwacji, jest solidny w prowadzeniu dokumentacji prac laboratoryjnych; dostateczny - student potrzebuje dodatkowych wskazówek od prowadzącego w trakcie wykonywania czynności zleconych oraz przy rozwiązywaniu bieżących problemów, jest słabo zaangażowany w realizację zajęć praktycznych, nie wykazuje aktywności podczas dyskusji wyników; niedostateczny - student jest niezaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie rozumie celu przeprowadzanych czynności ani zleconych zadań, nie prowadzi rzetelnej dokumentacji wykonywanych prac i obserwacji, nie zna podstawowych pojęć potrzebnych do interpretacji wyników. |
||
Zakres tematów: |
Podane niżej treści zajęć nie odpowiadają bezpośrednio jednostkom zajęciowym, które obejmują: zajęcia doskonalące w poznawaniu metod poznania funkcji organizmu w aspekcie porównawczym i opracowywanie dokumentacji do własnej pracy licencjackiej. Poznanie form i technik przygotowywania się do właściwego opracowania tematyki pracy, począwszy od nakreślenia adekwatnego planu pracy, sposobów efektywnego opracowania informacji zawartych w różnego typu materiałach źródłowych, nauki dokumentowania szczegółowych informacji w sposób syntetyczny i umożliwiający szybkie skorzystanie z zapisków źródłowych z wykorzystaniem technik bazodanowych. Poznanie sposobów opracowywania wyników naukowych (w tym analiz statystycznych i podstawowych analiz data mining), ich krytycznej analizy i umiejętnego wyciągania wniosków. Sposobów wykorzystania multimediów do prezentacji własnych wyników, np. w postaci prezentacji, przygotowanego w formie elektronicznej i dyskutowanego podczas zajęć grupowych. Ćwiczenie opracowywania prawidłowego zapisu materiałów źródłowych, wykonywania kwerend materiałów źródłowych i dokonywania syntetycznych opracowań na ich podstawie. Dyskutowanie z opiekunem pracy kolejnych etapów przygotowania swojej pracy licencjackiej i dokumentowanie efektów własnej pracy w tym zakresie. |
||
Metody dydaktyczne: |
Laboratorium: - ćwiczenie metod stosowanych w Katedrze; - prowadzenie dokumentacji z przeprowadzonych ćwiczeń; - opanowanie zasad pracy w laboratorium, sposobu prowadzenia dokumentacji i sporządzania raportów; - ćwiczenie umiejętności pracy w terenie – pozyskanie materiału biologicznego, sporządzanie dokumentacji fotograficznej i notatek, wykonywanie pomiarów (opcjonalnie); - ćwiczenie umiejętności prowadzenia hodowli (opcjonalnie); - kwerendy piśmiennictwa; - przygotowanie planu pracy licencjackiej. Konsultacje: - rozmowa na temat treści oraz sposobu przygotowania planu pracy licencjackiej; - weryfikacja materiałów źródłowych zgromadzonych przez studenta. Podczas zajęć stosowane są nowoczesne metody dydaktyczne wybrane przez prowadzącego oraz adekwatne do zakresu tematycznego seminarium. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 8:00 - 14:00,
sala sale KFZE |
Alina Kafel, Bartosz Łozowski, Agata Nicewicz, Marta Sawadro, Marta Dziewięcka | 8/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bankowa 9 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.