Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania przedszkolnego 12-PE-WD-S2-MPW
Wykład (W) semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

J. Karbowniczek, Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa 2014.

J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011.

M. Karwowska-Struczyk, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Warszawa 2012.

M. Karwowska – Struczyk, D. Sobierańska, M. Szpotowicz, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011.

A. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010.

A. Klim-Klimaszewska, Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010.

E. M. Kulesza, Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci od 2 do 6 lat, Warszawa 2017.

M. Kwiatowska (red). Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1985.

Księga zabaw i aktywności. Leksykon rozwoju dziecka, Kielce 2009.

A. Mikler-Chwastek (red.), Obszary wychowania przedszkolnego, Warszawa 2016.

J. Zwiernik, Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996.

M. Żytko, Pisanie - żywy język dziecka, Warszawa 2006.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny polega na sprawdzeniu stopnia znajomości treści wykładów oraz lektury uzupełniającej. Zadaniem studenta będzie odpowiedzenie na 3 wylosowane pytania oraz wcześniejsze zapoznanie się z 2 artykułami z czasopism pedagogicznych, przygotowanie ich recenzji w formie pisemnej i krótkie omówienie artykułów podczas egzaminu.

Kryteria oceny:

Ocena bardzo dobra - znajmość wiedzy teoretycznej 100-90%

Ocena dobra - znajmość wiedzy teoretycznej 80-70%

Ocena dostateczna - znajmość wiedzy teoretycznej 60-50%

Ocena niedostateczna - znajmość wiedzy teoretycznej 40% i mniej

Zakres tematów:

Wykład:

1. Historia wychowania przedszkolnego – wybrane postacie i ich koncepcje

2. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

3. Obserwacja rozwoju dziecka w przedszkolu

4. Rysunek źródłem wiedzy o dziecku

5. Diagnozowanie gotowości szkolnej dawniej i dziś

6. Diagnozowanie gotowości do uczenia się matematyki

7. Diagnozowanie zdolności dziecka

8. Diagnozowanie zaburzeń rozwojowych dziecka

9. Indywidualizacja pracy z dzieckiem w przedszkolu

10. Placówki wychowania przedszkolnego w Polsce

11. Planowanie działań pedagogicznych w przedszkolu

12. Organizacja środowiska przedszkolnego

13. Oryginalne metody edukacji przedszkolnej

14. Nauczyciel wychowania przedszkolnego

15. Współpraca przedszkola z rodzicami

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:35 - 10:20, sala 105
Elżbieta Marek 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)