Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym 12-PE-ZTP-N2-MNJP
Ćwiczenia (C) semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Bogdanowicz M., 1985, 2004, Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat, Warszawa.

2. Bula D., Krzyżyk D., Niesporek-Szamburska B., Synowiec H., 2004, Dziecko w świecie języka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

3. Majchrzak I., 2008, Nazywanie świata. Odimienna metoda nauki czytania, Wydawnictwo MAC.

4. Zakrzewska B., 2004, Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa.

5. Żuchowska W., 1992, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pracy na najniższym dopuszczalnym poziomie jest poprawność merytoryczna i formalna (dopuszczalne nierażące błędy językowe czy stylistyczne) oraz dostateczne wyczerpanie tematu (np. obszerna prezentacja jednej metody z wybranego obszaru kształcenia). Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania oraz nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania oraz bezbłędność merytoryczna i formalna.

Czas trwania kolokwium – czterdzieści pięć minut. W kolokwium uczestniczą studenci danej grupy. Termin kolokwium poprawkowego w drugim tygodniu

od daty ogłoszenia wyników kolokwium pisemnego.

Zakres tematów:

1. Rola ćwiczeń ortofonicznych w edukacji przed- i wczesnoszkolnej; synteza wiadomości fonetycznych.

2. Charakterystyka wybranych metod wprowadzania dziecka w świat pisma.

3. Charakterystyka założeń nauki ortografii – prezentacje wybranych

ćwiczeń ortograficznych, pomocy naukowych, rozrywek umysłowych

wykorzystywanych w nabywaniu kompetencji ortograficznych.

4. Dysgrafia, dysortografia oraz dysleksja – opis zjawisk oraz sposobów skutecznego „reagowania” nauczycieli i współpracujących z nimi rodziców.

5. Analiza metod stosowanych w pracy z tekstem literackim.

6. Utrwalanie podstawowych pojęć z zakresu teorii literatury (poetyki)

na podstawie pracy z tekstem poetyckim, którego adresatem (lub nadawcą) jest odbiorca dziecięcy.

7. Lektury – analiza wybranych zagadnień metodycznych (np. wybór lektury, planowanie pracy, sposoby zapoznawania uczniów z wybranymi lekturami).

8. Wybrane formy „aktywności” pisarskiej i redakcyjnej uczniów klas początkowych (np. pisma użytkowe, zeszyty lektur, gazetki ścienne, kroniki itp.).

9. Rola teatralizacji w oswajaniu dziecka z literaturą – propozycje rozwiązań metodycznych

10. Opis technik dramowych i ich zastosowania na etapie elementarnej edukacji polonistycznej.

11. Omówienie wybranych programów stosowanych w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej.

12. Charakterystyka wybranych podręczników, uwzględniająca opis merytoryczny i metodyczny treści polonistycznych.

13. Kontrola oraz ocena umiejętności i wiadomości uczniów.

14. Rola nauczyciela klas młodszych – indywidualne refleksje.

15. Podsumowanie kursu metodyki nauczania języka polskiego uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.

Metody dydaktyczne:

Analiza i interpretacja opracowań metodycznych z zakresu edukacji lingwistycznej, literackiej i kulturowej (egzemplifikacje, teksty) – prezentacje w grupach.

Dyskusja oparta na lekturach pozwalających doskonalić warsztat metodyczny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:15 - 14:45, sala 118
Małgorzata Bortliczek 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)