Omówienie wybranych zagadnień z proponowanej poniżej tematyki
Tematy nie podjęte w trakcie wykładów przeznaczone są do samodzielnego opracowania w oparciu o literaturę przedmiotu
1. Trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne w uczeniu się matematyki
2. Dlaczego dzieci nie potrafią się uczyć matematyki?
3. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych
4. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu operacyjnego rozumowania
5. Schemat własnego ciała i orientacja przestrzenna
6. Klasyfikacja
7. Operacyjne rozumowanie w zakresie potrzebnym dzieciom do przyswojenia pojęcia liczby naturalnej
8. Operacyjne rozumowanie w zakresie potrzebnym dzieciom do rozumienia sensu mierzenia
9. Rozwijanie dziecięcego liczenia i respektowania umów
10. Dziecięce liczenie – dodawanie i odejmowanie
11. Rozumowanie operacyjne w obrębie ustalania stałości ilości nieciągłych przy obserwowanych zmianach
12. Operacyjne porządkowanie elementów w zbiorze przy wyznaczaniu konsekwentnych serii
13. Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałości masy
14. Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałości długości przy obserwowanych przekształceniach
15. Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałej objętości cieczy przy transformacjach zmieniających jej wygląd.
16. Mechanizm narastania trudności w uczeniu się
17. Teoretyczne podstawy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
18. Diagnoza dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
19. Podstawy diagnozy działalności matematycznej
20. Diagnoza działalności matematycznej pomocna w prowadzeniu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
21. Diagnoza indywidualnego przypadku
22. Interpretacja wyników badań
23. Opracowanie koniecznych i potrzebnych działań terapeutycznych w odniesieniu do konkretnego przypadku
24. Zapoznanie z terapią zaburzeń matematycznych według E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
25. Podstawowe zasady organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci
z trudnościami w uczeniu się matematyki
26. Sposoby konstruowania programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci
27. Metody prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi
28. Przykłady scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dzieckiem
29. Metodyka konstruowania gier planszowych
30. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne wspomagane komputerem
|