Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomoc psychologiczna 06-PS-SM-017
Wykład (W) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Cierpiałkowska L., Czabała Cz., (2005). Psychoterapia indywidualna i grupowa. W: H. Sęk (red). Psychologia kliniczna. Tom. 1, Roz. 17, 269-299.

• Cooper M., (2010): Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Wyniki badań i praktyka kliniczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

• Goldenberg H., Goldenberg I., (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wyd. U.J , cz.I, Roz. 4 , s. 75-97.

• Grzesiuk, L., Styła, R., (2009) Psychoterapia bez tajemnic. Warszawa: Difin, roz. 2, s. 40-72

• Grzesiuk, L., Styła, R., (2009) Psychoterapia bez tajemnic. Warszawa: Difin, roz.2., podroz. 6., s. 68-73; roz. 4, s. 96-120;

• Okun, B. (1997). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, Roz. 1, s. 6-26; Roz. 2 s. 27-56; Roz. 5, s. 121-167. (teorie pomagania)

• Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Roz. 4, 100-119.

• Kressel K., 2005: Mediacje. W: M. Deutsch, P. Coleman (red.) Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków:2005, Wydawnictwo UJ, Roz. 25, s.519-543.

• Namysłowska, I., (1997). Terapia rodzin, Warszawa, Springer PWN, Roz. 8, 83-94; Roz. 11, 106-119, Roz. 12, 119-139.

• Praszkier, R. , Różycki, A. (1984). Bliskie spotkania - rzecz o treningu grupowym. KAW. Warszawa.

• Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacja rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Roz. 1, s. 17-32.

• Tryjarska, B., (2006). Czynniki leczące w psychoterapii grupowej. (W:) Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia: Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, cz.II, roz 2, s. 33-44

• Tryjarska, B., (2006). Procesy i zjawiska w zamkniętej grupie psychoterapeutycznej. (W:) Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia: Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, cz.II, roz 3, s.45-60.

• Tryjarska, B., (2006). Zadania i rola psychoterapeuty grupowego. (W:) Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia: Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, cz.II, roz 4, s. 61-74

• Tryjarska, B., (2006). Terapia rodzin. (W:) Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia: Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, Roz.9, 10, s. 117-134

Literatura uzupełniająca:

• Bernard, H.S., MacKenzie, K.R., (2000). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (literatura uzupełniająca)

• Cecchin G., 1995 (red.) Mediolańska szkoła terapii rodzin. Kraków: Collegium Medium UJ, s. 20-21; 23-32; 36-39; 46-47. (literatura uzupełniająca)

• Corey G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań, Zysk i Spółka

• - Czabała Cz. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, cz III,.roz. 4, (literatura uzupełniająca)

• de Barbaro, B., red., (1997). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków. Collegium Medicum UJ, (literatura uzupełniająca)

• Dobrzańska-Socha, B., (1992). Propozycja profesjonalnego prowadzenia grup wsparcia. Nowiny Psychologiczne, nr 2, 77-87.

• Tryjarska, B. (1991). Terapia strategiczna. Podstawowe założenia i techniki terapeutyczne. (W:) M. Lis-Turlejska (red.) Nowe zjawiska w psychoterapii. Agencja Wyd. J. Santorski a. Co. Warszawa, s. 104-113 (literatura uzupełniająca)

• Praszkier, R. (1995). Zmieniać nie zmieniając. Warszawa. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, roz. 4, s. 37-45. (literatura uzupełniająca)

• Przybyła-Basista, H. (2002). Proces mediacji rodzinnych – od teorii do praktyki, Mediator, nr 21, 5-23. (literatura uzupełniająca)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin: pisemny w formie testu wiadomości (forma mieszana testu: test wyboru wielokrotnego i jednokrotnego oraz uzupełnień).

Ocena z egzaminu będzie średnią ocen uzyskanych we wszystkich podejściach .

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie – koncepcje zdrowia psychicznego a modele pomagania; definicja psychoterapii; psychoterapia a inne formy pomocy psychologicznej; fazy procesu pomocy psychologicznej

2. Podejście psychoanalityczne i psychodynamicznej do procesu psychoterapii – przedstawiciele, definiowanie celów, zasad pracy, charakterystycznych technik pracy; charakterystyka relacji terapeutycznej i czynników mających wpływ na leczenie.

3. Nurt humanistyczno-egzystencjalny – przedstawiciele, modele pomagania, podstawowe tezy, kluczowe narzędzia zmiany, specyficzne techniki pracy; charakterystyka relacji terapeutycznej i czynników mających wpływ na leczenie.

4. Podejście behawioralne – przedstawiciele, rozumienie zaburzenia a specyfika udzielania pomocy, etapy i przykładowe techniki pracy.

5. Podejście poznawcze – przedstawiciele cele terapii, założenia i podstawowe teorie, rozumienie zaburzenia, konceptualizacja problemów pacjenta w paradygmacie poznawczym, etapy pracy, specyfika technik pracy (analiza przykładowych technik).

6. Nurt systemowy w terapii rodzin – założenia, linearny a systemowy model myślenia o rodzinie; charakterystyczne pojęcia, zróżnicowanie modeli pracy, przedstawiciele ważniejszych modeli pracy z rodzinami.

7. Nurt systemowy w terapii rodzin c.d. – teoria systemów rodzinnych M. Bowena: podstawy teoretyczne, założenia opisujące skąd się biorą przyczyny trudności w rodzinie, model pracy – cele, etapy, techniki.

8. Nurt systemowy w terapii rodzin c.d. –-terapia strukturalna S. Minuchina, podstawy teoretyczne, założenia opisujące skąd się biorą przyczyny trudności w rodzinie, model pracy – cele, techniki (analiza wybranych technik pracy), typy rodzin wg S. Minuchina.

9. Nurt systemowy w terapii rodzin c.d. –-mediolańska szkoła terapii rodzin, podstawy teoretyczne, założenia opisujące skąd się biorą przyczyny trudności w rodzinie, model pracy – cele, techniki (analiza wybranych technik pracy).

10. Pomoc psychologiczna grupowa – rodzaje grup, specyfika treningów grupowych: m.in. treningów interpersonalnych, rozwoju osobistego, warsztatów umiejętności psychologicznych; treningi grupowe a psychoterapia grupowa; fazy rozwoju grupy podczas treningu grupowego – cechy charakterystyczne, cele; wyniki badań nad efektywnością treningu grupowego; style prowadzenia grupy – typologia.

11. Pomoc psychologiczna grupowa c.d. – fazy rozwoju grupy terapeutycznej, role grupowe, dynamika pracy.

12. Pomoc psychologiczna grupowa c.d. - czynniki leczące w psychoterapii grupowej i ich analiza

13. Mediacje rodzinne – definicja i podstawowe zasady pracy; różnice pomiędzy terapią rodzinną a mediacjami rodzinnymi; etapy pracy, efektywność procesu mediacji rodzinnych w świetle wyników badań; praktyka mediacyjna w Polsce; rodzaje mediacji.

14. Efektywność psychoterapii i pomocy psychologicznej w świetle wyników badań – problemy z oceną skuteczności psychoterapii, szkolenia w zakresie psychoterapii, profesjonalizm w udzielaniu pomocy psychologicznej.

15. Wykład podsumowujący: problemy etyczne w psychoterapii.

Metody dydaktyczne:

Wykłady: uzupełnione prezentacją multimedialną (Power Point)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala AULA
Hanna Przybyła-Basista 148/151 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)