Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 2. Wprowadzenie do terapii ericksonowskiej 06-PS-SM-102.02
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Czabała J. Cz., 2006, Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa.

Erickson, M., Rossi, E.L., 1996, Lutowy człowiek. Rozwój świadomości i poczucia tożsamości w hipnoterapii, Gdańsk: GWP.

Klajs K. (2017) Poznawanie pacjenta w psychoterapii ericksonowskiej. Poznań: Zysk i S-ka.

Klajs K. (2011) Hipnoza Ericksonowska. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 513 - 520). Warszawa: ENETEIA.

Klajs K., Lipman L. (2011) Terapia Ericksonowska. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 283 - 297). Warszawa: ENETEIA.

Szymańska K., Zaborska K. (2011) Wykorzystanie metafory w psychoterapii Ericksonowskiej. W: L.Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 523 - 538). Warszawa: ENETEIA.

Haley, J., 1995, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona H. Ericksona, Gdańsk: GWP.

Zeig, J., Munion W.M., 2005, Milton H. Erickson, GWP: Gdańsk.

Metody i kryteria oceniania:

Pisemna praca zaliczeniowa (rozprawka):

Wypowiedź pisemna na jeden z 3 tematów: (Tematy do wyboru: Ericksonia – nie dziękuję!; Ericksona – to jest to!; Ericksonia – czy ja wiem?) Student analizuje 10 wybranych przez siebie argumentów potwierdzających tezę zawartą w wybranym przez siebie tytule rozprawki.

frekwencja i aktywność podczas pracy w podgrupach (obserwacja):

Obserwacja studenta w zakresie kompetencji osobistych predestynujących go do wykonywania zawodu psychoterapeuty oraz rozmowa ze studentem zawierająca informacje zwrotne dotyczące przejawianych przez niego kompetencji osobistych istotnych dla wykonywania zawodu psychoterapeuty.

Ćwiczenia: praca zaliczeniowa (50% oceny końcowej) plus frekwencja i aktywność w pracy w podgrupach (50% oceny końcowej)

Praca zaliczeniowa - rozprawka na jeden z 3 wybranych tematów:

1. "Ericksonia - nie dziękuję."

2. "Ericksonia - czy ja wiem?"

3. Ericksonia - to jest to."

Temat stanowi teze rozprawki. W pracy nalezy zamieścić 10 merytorycznych argumentów przemiawiających za daną tezą.

Objętość pracy - 5 stron A4 czcionka Times New Roman 12

Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest możliwe tylko wówczas, gdy zarówno 1. praca końcowa z ćwiczeń 2. przygotowanie i aktywność na zajęciach i 3. frekwencja (możliwa 1 nb, pozostałe należy zdać odpowiadając na pytania prowadzącego dot. tematyki zajęć), zostaną ocenione pozytywnie.

Wykład: ocena z testu wiadomości - egzaminacyjnego (test jednokrotnego wyboru plus uzupełnień):

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające – prezentacja tematyki

2. Jay Haley „Niezwykła terapia” – refleksje po lekturze. Specyfika terapii ericksonowskiej.

3. „Spotkaj pacjenta w jego świecie” – dostrojenie. Ćwiczenia praktyczne 1.

4. Przykłady dostrojenia. Dyskusja. Ćwiczenia praktyczne 2.

5. Rozmowa o problemie – komunikowanie werbalne i niewerbalne w psychoterapii.

6. Diagnoza w psychoterapii ericksonowskiej. Formułowanie celu terapeutycznego. Ćwiczenia/zastosowania 1.

7. Diagnoza w psychoterapii ericksonowskiej. Formułowanie celu terapeutycznego. Ćwiczenia/zastosowania 2.

8. Budowanie interwencji terapeutycznej z użyciem metafory.

9. Specyficzne techniki pracy terapeutycznej. Anegdoty, bajki, przypowieści terapeutyczne.

10. Wybrane kryteria diagnostyczne Zeiga (zastosowanie).

11. Zjawiska transowe w terapii ericksonowskiej. Rozpoznawanie. Spożytkowanie. Cz. 1

12. Zjawiska transowe w terapii eriscksonowskiej. Rozpoznawanie. Spożytkowanie. Cz. 2.

13. Budowanie strategii pracy terapeutycznej w oparciu o wskazówki wynikające z diagnozy..

14. Nurt ericksonowski – refleksje na zakończenie.

15. Praca zaliczeniowa.

Metody dydaktyczne:

filmy dydaktyczne

praca warsztatowa w małych podgrupach

dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:45 - 15:15, sala 6
co drugi poniedziałek (parzyste), 13:45 - 15:15, sala 8
Renata Kleszcz-Szczyrba 28/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)