Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 6. Zastosowanie Skali Inteligencji Stanford-Binet 5 w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży 06-PS-SM-106.07
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Kendall, P., C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

Pasztak- Opiłka, A. (2013). Chore, nerwowe czy źle wychowywane? Problemy towarzyszące diagnozie dzieci do 3 roku życia. Psychologia Wychowawcza, tom XLV, nr 3, s. 139-149

Święcicka, M. (2011), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa: Paradygmat.

Wolańczyk, T., Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Materiały dodatkowe

Brzezińska, A., Teoplitz, Z. (2007). (red.) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa, Academica.

Pasztak- Opiłka, A. (2016). Psycholog i dziecko z objawami somatycznymi. W: A. Pasztak- Opiłka (red.). O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami. Warszawa: Difin.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowa ocena wynika z trzech składowych: obowiązkowej obecności na zajęciach (zaliczenie), wyniku, uzyskanego w kolokwium końcowym (skala 2.0-5.0) oraz przygotowanego raportu z badania psychologicznego (skala 2.0-5.0). Student może przystąpić do kolokwium po spełnieniu warunku obecności na zajęciach oraz oddaniu raportu. Przewiduje się jeden termin kolokwium zaliczeniowego, na przedostatnich zajęciach w semestrze. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Ze względu na szkoleniowy charakter fakultetu nie ma możliwości odpracowania nieobecności w innym terminie.

Zakres tematów:

Część 1:

Techniki diagnostyczne w pracy z dzieckiem na różnych etapach rozwoju oraz z dzieckiem z zaburzeniami. Dziecko w systemie rodzinnym. Etyczne aspekty diagnozy dzieci i młodzieży.

Część 2:

Praktyczny pomiar intelektu- rys historyczny. Historia skal binetowskich. Etyczne aspekty diagnozy intelektu. Polska adaptacja SB5- właściwości psychometryczne narzędzia. Struktura SB5- czynniki, skale, budowa testu (ścieżki i poziomy), kształt narzędzia, poruszanie się po teście. Omówienie poszczególnych zadań, oceny testów. Techniczne aspekty przebiegu badania. Badanie symulowane, ocena uzyskanych wyników, obliczanie i opisywanie wyników.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne. Analiza literatury. Wykorzystanie materiałów szkoleniowych w ramach analizy przypadków.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30, sala 108
Agnieszka Pasztak-Opiłka 25/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)