Literatura: |
Kendall, P., C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
Pasztak- Opiłka, A. (2013). Chore, nerwowe czy źle wychowywane? Problemy towarzyszące diagnozie dzieci do 3 roku życia. Psychologia Wychowawcza, tom XLV, nr 3, s. 139-149
Święcicka, M. (2011), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa: Paradygmat.
Wolańczyk, T., Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Materiały dodatkowe
Brzezińska, A., Teoplitz, Z. (2007). (red.) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa, Academica.
Pasztak- Opiłka, A. (2016). Psycholog i dziecko z objawami somatycznymi. W: A. Pasztak- Opiłka (red.). O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami. Warszawa: Difin.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena wynika z trzech składowych: obowiązkowej obecności na zajęciach (zaliczenie), wyniku, uzyskanego w kolokwium końcowym (skala 2.0-5.0) oraz przygotowanego raportu z badania psychologicznego (skala 2.0-5.0). Student może przystąpić do kolokwium po spełnieniu warunku obecności na zajęciach oraz oddaniu raportu. Przewiduje się jeden termin kolokwium zaliczeniowego, na przedostatnich zajęciach w semestrze. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Ze względu na szkoleniowy charakter fakultetu nie ma możliwości odpracowania nieobecności w innym terminie.
|
Zakres tematów: |
Część 1:
Techniki diagnostyczne w pracy z dzieckiem na różnych etapach rozwoju oraz z dzieckiem z zaburzeniami. Dziecko w systemie rodzinnym. Etyczne aspekty diagnozy dzieci i młodzieży.
Część 2:
Praktyczny pomiar intelektu- rys historyczny. Historia skal binetowskich. Etyczne aspekty diagnozy intelektu. Polska adaptacja SB5- właściwości psychometryczne narzędzia. Struktura SB5- czynniki, skale, budowa testu (ścieżki i poziomy), kształt narzędzia, poruszanie się po teście. Omówienie poszczególnych zadań, oceny testów. Techniczne aspekty przebiegu badania. Badanie symulowane, ocena uzyskanych wyników, obliczanie i opisywanie wyników.
|