SPP_M10_Trening umiejętności kierowniczych 06-PS-SM-283
Laboratorium (L)
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Adamiec, M., Kożusznik, B. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Aktor – kreator – inspirator. Kraków: Wyd. Akade. Bańka, A. (2001). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini. Bilikiewicz, A. (1998). Psychiatria kliniczna. Warszawa: PZWL. Brown, M.K., Huettner, B., James-Tanny, Ch. (2007). Managing Virtual Teams. Getting the Most From Wikis, Blogs, and Other Collaborative Tools. Plano: Wordware Publishing, Inc. Covey, S. R. (2008). Zasady skutecznego przywództwa. Poznań: Rebis, wyd. 2. Fortuna, P. (2011). Perswazja w pracy trenera czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń. Sopot: GWP. Gray, D. Brown, S., Mancanufo, J. (2011). Gamestroming. Gry biznesowe dla innowatorów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Griffin, R.W. (2002). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Hamrol, A., Mantura, W. (2002). Zarządzanie jakością - teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hensel, P. (2015). Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy. Gliwice: Helion. Kaplan, H.I., Sadock, B. J. (1998). Psychiatria kliniczna. Wrocław: Urban & Partner. Kaplan, R.S. O co zapytać swoje odbicie w lustrze? HBRP lipiec-sierpień 2007 Kostera, M. (red.). (2008). Nowe kierunki w zarządzaniu. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Kotter, J., Rathgeber, H., Mueller, P., Johnson, S. (2008). Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach. Gliwice: Onepress. Koźmiński, A.K., Piotrowski, W. (2000). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kożusznik, B. (1994). Psychologia w pracy menedżera. Katowice: Wyd. UŚl. Kożusznik, B. (2002). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE. Kożusznik, B. (2005). Wpływ społeczny w organizacji. Warszawa: PWE. Lee-Chai, Bargh, J., (red). (2009). Władza. Pokusy i zagrożenia. Gdańsk: GWP. Matejun, M., Nowicki, M. Organizacja w otoczeniu - od analizy otoczenia do dynamicznej lokalizacji. W: Adamik A. (red.). Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013, s. 152-221. Obora, H. (2010). Podejście PDCA Problem Solving w rozwiązywaniu problemów organizacji. Acta Univesitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, 234. Rohr, H. P. (2012). Narcyzm – zaklęte „ja”. Poznań: W drodze. Stocki, R. (2005). Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Szczupaczyński, J. (2002). Anatomia zarządzania organizacją. Warszawa: Międzynarodowa Szkoła Menedżerów. Sztuka zarządzania według Petera Druckera. (2009). Warszawa: Wydawnictwo Harvard Business Review Polska. Zarządzanie zmianą i okresem przejściowym. Harvard Business Essentials. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes. 2003. Zubrzycka-Nowak, M., Rybczyńska, K., Monostori, S. (2010). Czym (nie) jest coaching. Prawdy i mity o coachingu. Sopot: GWP. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: 60 pkt. - dst 61-70 - dst+ 71-80 - db 81-90 - db+ 91-100 - bdb |
||
Zakres tematów: |
1. Współczesne determinanty zarządzania. Współczesne teorie psychologiczne i ich zastosowanie w pracy menedżera. 2. Role i funkcje menedżera oraz ich zmiany spowodowane przejściem w inny cykl rozwoju organizacji (Beer, Nohria; Kotter) 3. Skuteczność i sprawność w pracy menedżera. 4. Paradygmaty przywództwa (klasyczny, transakcyjny, wizjonerski, organiczny). 5. Style kierowania i ich wpływ na atmosferę pracy. Elastyczne przywództwo. 6. Nowe propozycje - przywództwo współdzielone (Pearce, Conger), autentyczne (Luthans, Avolio;), wszechstronne (Kaplan, Kaiser), piątego poziomu (Goleman, Collins). 7. Analiza i interpretacja w diagnozie kierowniczej. 8. Władza mroczny przedmiot pożądania i pozytywnej motywacji (Lee-Chai; Frieze, Boneva; Snyder). 9. Negatywne konsekwencje sprawowania władzy (Kipnis, Fiske). 10. Proces podejmowania decyzji. Propozycja R. Kaplana dotyczącą pytań ukierunkowujących pracę menedżera. 11. Sukces wymaga energii - źródła wydajności i radzenia sobie ze stresem w pracy (work-life balance, Rosen). 12. Planowanie i realizacja badań. 13. Przewodzenie procesowi zmian: przyczyny niepowodzeń (Kahnemann; Simon; Etzioni; Drucker; Raiff; Janis; Gladwell) 14. Liderzy na kozetce - o dzieciństwie, relacjach z rodzicami oraz własnej rodzinie i ich znaczeniu dla stylu i jakości pracy (Santorski, Karpman). 15. Narcystyczni przywódcy - o zaburzeniach osobowości we współczesnym świecie (Santorski, Kets de Vries). 16. Podsumowanie zajęć i wpisywanie zaliczeń. |
||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje, dyskusje, analiza studiów przypadków, opracowanie raportu z badań |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 9:45 - 11:15,
sala 104 |
Anita Pollak | 16/16 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy czwartek, 11:30 - 13:00,
sala 104 |
Anita Pollak | 15/16 |
szczegóły![]() |
3 |
każdy czwartek, 13:45 - 15:15,
sala 341 |
Mateusz Paliga | 13/16 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.